2012-08-05, 22:11
Medlem
perelis avatar
Jag är inte så insatt då jag aldrig tagit lån förut. Jag har ansökt om ett privatlån via Lendo och jag har fått lån beviljat. Men om jag ansöker om lånet kommer jag ju att få ett skuldbrev hemskickat som jag ska skriva på och sedan skicka iväg.

Kan jag undkomma det genom att gå till ett bankkontor för att skriva på lånet där? Jag bor hemma fortfarande och jag vill helst inte att dem ska se något brev från en bank då dem lägger sig i min ekonomi alldeles för mycket enligt mig.
Citera
2012-08-05, 22:15
Medlem
DinoOrtolanis avatar
Du kan nog inte undgå alla brev som banken kommer spamma ut.
Citera
2012-08-05, 22:17
Medlem
Visst kan du gå till banken och göra det. Jag gjorde så hos SEB. Men banken skickar ju ändå hem papper med jämna mellanrum. Inte så att det står skuldebrev på kuvertet. Din post öppnar väl du själv?
Citera
2012-08-05, 22:24
Medlem
perelis avatar
Jo det är ju klart att jag öppnar min post själv men det känns som om mina föräldrar kommer bli misstänksamma om det kommer massa brev från banker.
Citera
2012-08-05, 22:32
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pereli
Jo det är ju klart att jag öppnar min post själv men det känns som om mina föräldrar kommer bli misstänksamma om det kommer massa brev från banker.

Med andra ord mindre vettigt lån, de är väl oroliga att du skall hamna i skuldfällan. Det är kanppast för att de vill dig illa som de bryr sig...
Citera
2012-08-05, 23:25
Medlem
k4d9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pereli
Vad har du att dölja?
Citera
2012-08-05, 23:26
Medlem
Turbomachines avatar
Jag tog lån på swedbank och jag fick bara ett bekräftelsebrev på lånet och sedan dras avbetalningen på autogiro.
Citera
2012-08-06, 07:18
Medlem
Enligt konsumentkreditlagen måste banken avisera lånet:
Citat:
Kontoutdrag enligt första stycket och underrättelser enligt andra och tredje styckena ska lämnas i en handling eller i någon annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten.
Tidigare har detta inneburit att de måste skicka ut ett papper varje månad med uppgifter om skuld, ränta, amortering etc. I och med den nya KKL så kanske man kan få det elektroniskt istället för med brev på posten. Tyvärr så är avierna hos vissa banker utformade på ett lite annorlunda sätt än vanliga kontoutdrag så de är lätta att känna igen.

Står du för dina egna kostnader hemma, har en välordnad ekonomi samt sköter ditt jobb så ska väl dina föräldrar skita i om du vill ta ett lån? Har du däremot en historik av t.ex. spelmissbruk, droger, etc, gold digging fv/pv så förstår jag att de "lägger sig i". Den uppgiften upphör inte bara för att ens barn fyller 18!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in