Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-08-05, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the don
på min systers bil blev det vibrationer i högre hastigheter när hon hade anliggande broms fram.

japp då blir skivan varm och slår sig
Citera
2012-08-05, 19:30
Bannlyst
du ska inte köra över 110 iaf så inga problem. eller
Citera
2012-08-05, 20:19
Medlem
Alla däck som skall gå i hastigheter över 60km/h bör/ska balanseras på fälg innan ibruktagande.

Så om vi utgår från att däcken redan är balanserade på däckfirma exempelvis så börja felsöka där det är enklast.

1. Visuellt inspektera däck och fälg, syns några skador som skulle kunna påverka?

2. Är bultarna åtdragna så pass att inget glapps upplevs om du ruskar hjulet i sidled?

2. Ut och kör normalt en sväng, inte nödvändigtvis över 110km/h. Stanna, gå runt bilen och känn hastigt på fälgarna ifall de är riktigt varma. Känns ingen intensiv värme lägger du handflatan på navet och känner efter om det finns någon tillstymmelse till värme alls. Om inte, kör en sväng igen och bromsa lite intensivare på folktom gata utan trafik i arslet och kör sedan normalt igen och gå ut och känn efter en gång till om någon fälg är varmare än någon annan. Fel = Skeva bromsskivor vilket bottnar i kärvande eller defekt bromsok/hjulcylinder.

3. Hissa upp bilen eller varje hörn av bilen för sig. Prova att snurra hjulen för hand. Går det tungt på något av hjulen? Fel = Samma som i punkt 6 eller så har du nyligen monterat helt nya belägg som inte är inkörda och då är fenomenet övergående.

4. Montera av däck och inspektera dem mer noggrant än i punkt 1. Leta efter separationer på däckytan dvs områden som är upphöjda och därmed mer slitna än övrig yta. Finner du det är däcket skrot och en trafikfara att åka vidare på bortsett från låga hastigheter till närmsta däckverkstad.
Detta är inte att förväxla med snedslitna däck där ibland korden kan titta fram.

5. Skruva av hjulen, kolla anliggningsytorna mot nav eller bromstrumma. Är ytan jämn precis där fälgen tar i vid montering? Om inte, ta bort smutsen eller slipa till ojämnhetet i metallen.

6. Åk till däckfirma och gör en ny balansering.

7. Kolla upp detaljer i hjulupphängningen.
Senast redigerad av Xbaser 2012-08-05 kl. 20:27.
Citera
2012-08-05, 20:20
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spae
Som topic låter, ratten skakar när jag kör över 110km/h. Vad brukar den vanligaste anledningen till detta fenomen vara?

I övrigt så skakar ratten aldrig, endast när jag kör i 110km/h+.

Tack för svar!

Börja med att åka till en däckversktad så att dom får balansera hjulen. Berätta samtidigt för dom om dina problem så mot en rimlig penning kan dom kolla upp lite mer i fram- och bakvagn. Men åk till en riktigt verkstad, alltså inte nån med kontoret i bakfickan för oftast har dom inte utrustning och verktyg för lite mer avancerade jobb.
Citera
2012-08-05, 20:28
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackisgay
du ska inte köra över 110 iaf så inga problem. eller

Obalanserade hjul/fälgar. Man kan även få hjulen balanserade när de sitter på bilen hos vissa verkstäder. Det brukar bli bättre så om man har någon liten obalans.

För övrigt så håller jag med flashbackisgay.
Det är sällan du får köra över 110 lagligt i Sverige så det är inget som helst bekymmer för dig så länge du och din bil håller er inom landets gränser.
Citera
2012-08-05, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
3. Hissa upp bilen eller varje hörn av bilen för sig. Prova att snurra hjulen för hand. Går det tungt på något av hjulen? Fel = Samma som i punkt 6 eller så har du nyligen monterat helt nya belägg som inte är inkörda och då är fenomenet övergående.

Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
6. Åk till däckfirma och gör en ny balansering.

va? vad har balansering att göra med ett hjul som går tungt runt? eller missupfattar jag vad du menar?
Citera
2012-08-05, 22:33
Medlem
Spaes avatar
Tack för alla svar, jag kollar in det asap! Men ni verkar alla eniga om vad det är

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in