Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-25, 13:28
  #325
Medlem
Configurations avatar
För att resten av Sverige hatar dom.
Citera
2013-11-26, 12:42
  #326
Medlem
För att Sverige är främmande makt i Skåneland.
Citera
2013-11-26, 18:31
  #327
Medlem
ArneIIIs avatar
Tror inte skåningar hatar resten av Sverige mer än andra och jag tror det beror på att Sverige är så centraliserat på vissa nivåer. Ge mer makt till landstingen/regionerna och utforma dessa utifrån en kulturella likheter istället för storregioner.
Citera
2013-12-06, 18:14
  #328
Medlem
För att resten av Sverige alltid ska göra narr & ha kul åt våran dialekt, speciellt stockholmare..
Citera
2017-06-17, 19:22
  #329
Medlem
Sezlows avatar
Jag säger då det, svenskarna är kul entiteter; så länge vi slipper hysa dem här ner i södern.
Citera
2017-06-17, 19:27
  #330
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 237
Något som fascinerat mig de senaste åren är fenomenet Skåne och skåningar kontra övriga Sverige.

Skåningar förefaller generellt ha ett fett komplex gentemot oss andra. De verkar dels se sig som bättre människor än resten av svenskarna, men dessutom verkar de känna en tillhörighet med Danmark snarare än Sverige. Ja, jag vet att Skåne var danskt, jag vet att skåningar förmodligen blurras in i Danmark och vice versa genom att de är grannar. Men det är nevertheless en mystisk patriotism som flödar där.

Egen flagga t.ex. Skånepartiet. En uttryckt önskan om att få tillhöra Danmark eller bli ett eget land. Vissa vill ta inträde till Skåne. I vissa delar av Skåne måste övriga svenskar visa leg för att kunna komma in i (Nej, det är inget skämt). Ständigt fokuserande på Skånes problem, och inte Sveriges. Överdriven stolthet för sin dialekt. Vissa fjortisskåningar skriver till och med på skånska, t.ex. "Haj på daj" osv.

Framförallt har jag märkt att skåningar generellt inte tål att låta sig skämtas om. De blir fly förbannade, och reagerar som om man sagt något om deras morsor. Det finns också ett förakt gentemot Sverige i allmänhet och Stockholm i synnerhet.

Skåningar verkar se sig själva som det svarta fåret, mer än oss andra. De verkar födas med garden uppe. Jag har egentligen aldrig sett skåningar som varken bättre eller sämre än oss andra. Vad mig anbelangar är de lika mycket svenskar som vi andra (bortsett från kulturberikare då). Men den patetiska patriotismen, dialekten och inte minst temperamentet gör det tacksammare att driva med skåningar än med andra. Ändå har alla län något kul som utmärker just dem. Men ingen tar det på så stort allvar förutom Skåne. Ingen har samma behov att hävda sig och pinka revir som Skåne.

Vad är orsaken till Skånes förhållande till Sverige, egentligen?

Med detta sagt så vill jag poängtera att jag absolut inte vill reta upp någon skåning med inlägget, bara förstå vart frustrationen kommer ifrån.

Hoppas det är postat i rätt forum nu.

Malmö tycker om Stockholm och resten av landet när man får gratis miljarder som man kan blåsa (korruptionen är enorm i Malmö och Skåne). Annars ser man sig som halvdansk fast danskarna skiter i Malmö såvida man inte har pengar, pengar som kommer från Stockholm. Korruption har inga gränser.

det finns en anledning till varför katrin stjernfelt-jammeh gifte sig med en neger, skengifte sig för de har aldrig setts tillsámmans överhuvudtaget...det var så att ludret kunde avancera i karriären. att avancera på intelligens hade aldrig gått för hon är ett luder och kommer alltid att ha låg iq.
Citera
2017-06-17, 19:28
  #331
Medlem
Jaha, först ockuperar, bränner, mördar och våldtar man sen är man sur för att skåningen är den som håller igång hatet. Är det korrekt uppfattat? Ja, som det kan bli.
Citera
2017-06-17, 19:31
  #332
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbidawi
Malmö tycker om Stockholm och resten av landet när man får gratis miljarder som man kan blåsa (korruptionen är enorm i Malmö och Skåne). Annars ser man sig som halvdansk fast danskarna skiter i Malmö såvida man inte har pengar, pengar som kommer från Stockholm. Korruption har inga gränser.

det finns en anledning till varför katrin stjernfelt-jammeh gifte sig med en neger, skengifte sig för de har aldrig setts tillsámmans överhuvudtaget...det var så att ludret kunde avancera i karriären. att avancera på intelligens hade aldrig gått för hon är ett luder och kommer alltid att ha låg iq.


Du är helt förvirrad. Men du har väl en diagnos att skylla på?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback