Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-03-18, 16:07
  #1
Medlem
Bloodhounds avatar
Skall åka till spanien och har tänkt plocka med mig några kartor imovane hem. Hur stor chans är det att hundar lärt sig sniffa fram just denna substans? Det är inga stora mängder jag snackar om utan kanske bara ett femtiotal. Vad blir straffet om jag ändå torskar och börjar gnälla över att jag inte visste att det var olagligt och så att ta in läkemedel och att det bara var för att jag ville sova gott om natten.
Citera
2005-03-18, 16:11
  #2
Medlem
happy!!!s avatar
Tveksam att det finns vovvar som kan lukta sig fram till immovane. Om du trots allt åker in i tullen och misslyckas med att spela oskyldig (brukar gå sägs det) så får du ett gäng dagsböter. Sen beror det på din taxerade inkomst hur mycket det blir i faktiska pengar.
Citera
2005-03-18, 17:31
  #3
Medlem
kartorna e la rätt isolerade så att ingen lukt ges ifrån godsakerna...eller?
Citera
2005-03-18, 17:35
  #4
Medlem
nyblads avatar
Vem fan lär en hund sniffa upp en klass 4 medicin som desutom väldigt många människor har på recept?
Citera
2005-03-18, 17:43
  #5
Medlem
Bloodhounds avatar
Ahh... Detta låter ju lovande. Då kommer fråga nummer två, vad är rekommenderat, att låta det åka handbagage eller incheckad packning? Eftersom medicinen är laglig i spanien så lär dom ju knappast reagera på den där och sen i sverige är det ju bara att glida in i nothing to declare follan. Nackdelen är ju om dom står och gör stickprov i sverige på ens handbagage. Då kanske det är bättre att skicka den med sitt huvudbagage som man bara plockar av bandet och blåser ut med.
Citera
2005-03-18, 19:09
  #6
Medlem
Porrpojkes avatar
Lek riktig smugglare: Tejpa fast ett gäng kartor på magen o tryck upp ett zippåse med Imovane i röven o sen traskar du bara igenom tullen med svettpärlor i pannan o ett falskt leende...
Citera
2005-03-18, 19:12
  #7
Medlem
nyblads avatar
Hade mina tabletter i nessesären (stavning?) dock var dom nog rättså lagliga i sverige är osäker på bentazepamen men tramadolen är ju lagliga här
Citera
2005-03-18, 19:23
  #8
Medlem
Det har ingen betydelse om du har dem i handbagaget eller i resväskan eftersom du är skyldig att packa upp båda om de tar ut dig som stickprov. Stickproven tas EFTER att du hämtat väskan på bagagebandet.
Men gränskontrollerna inom EU är i princip obefintliga numera, de senaste fyra gångerna jag har kommit hem från utlandet har jag inte sett en tulltjänsteman så långt ögat når. Innan vi gick med i EU tyckte jag det verkade mycket hårdare, blev t ex stoppad när jag kom hem från en charterresa till sydeuropa. På senare år har jag varit t ex i Amsterdam och inte heller då såg jag någon tullpersonal när jag kom hem. Tar du bara med dig några kartor så tror jag knappast du riskerar något, de flesta har ju en mängd mediciner med sig när de åker utomlands. Har svårt att tro att någon bryr sig om ett par kartor sömntabletter. Fast det är klart, 100% säker kan du inte vara men jag tror du kommer undan med att säga att du inte visste att det var olagligt - om du nu mot förmodan skulle åka dit.
Citera
2005-03-24, 13:08
  #9
Medlem
Grodkäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marilyn
Det har ingen betydelse om du har dem i handbagaget eller i resväskan eftersom du är skyldig att packa upp båda om de tar ut dig som stickprov. Stickproven tas EFTER att du hämtat väskan på bagagebandet.
Men gränskontrollerna inom EU är i princip obefintliga numera, de senaste fyra gångerna jag har kommit hem från utlandet har jag inte sett en tulltjänsteman så långt ögat når. Innan vi gick med i EU tyckte jag det verkade mycket hårdare, blev t ex stoppad när jag kom hem från en charterresa till sydeuropa. På senare år har jag varit t ex i Amsterdam och inte heller då såg jag någon tullpersonal när jag kom hem. Tar du bara med dig några kartor så tror jag knappast du riskerar något, de flesta har ju en mängd mediciner med sig när de åker utomlands. Har svårt att tro att någon bryr sig om ett par kartor sömntabletter. Fast det är klart, 100% säker kan du inte vara men jag tror du kommer undan med att säga att du inte visste att det var olagligt - om du nu mot förmodan skulle åka dit.
--------------------------------------
Jag kom från Spanien igår (Kanarieöarna) och då stod ett gäng tullare med en schäferhund som ivrigt sniffade på allas väskor. Även mina som innehöll både kodein, benzo och Imovane men inte reagerade vovven på det .
Så det är nog starkare saker dom är ute efter när dom gör sina kontroller. Det var för övrigt första gången jag sett tullare i samband med resor inom Europa men det kanske har att göra med att Kanarieöarna ligger nära Afrika - en möjlig smuggelväg in i EU???
Det går för övrigt utmärkt att köpa både Zopiclon (ex Limivane) och kodeinpiller (ex Termalgin Codeina) utan recept i Spanien...
Citera
2005-03-24, 13:16
  #10
Medlem
StorMammas avatar
Detta påminner mig om en tidningsartikel som fanns för ett par år sedan, där polisen påstod att deras hundar numera kunde spåra läkemedel...

Och att de tänkte cruisa runt med jycken ibland campingar för att spåra piller. Var det en jättelögn för att skrämma kidsen, eller låg det någon sanning i det?

( kommer inte ihåg tidningsnamnet, men ngn mer här på fb borde kanske minnas? )

Att jag är så tveksam om det är sant är att på de flesta campingar så härjar medelåldersmaffian starkt, och hur många av dom har INTE lugnande medel eller sömntabletter utskrivna av en förstående läkare.
Det skulle ju bli ett jävla liv minst sagt om de medelålders skulle bli behandlade som de flesta ravare ( till exempel ) blir...
Citera
2005-03-25, 02:13
  #11
Medlem
LasVegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodkäften
--------------------------------------
???
Det går för övrigt utmärkt att köpa både Zopiclon (ex Limivane) och kodeinpiller (ex Termalgin Codeina) utan recept i Spanien...

Vad kostade limovane?
Citera
2005-03-25, 12:06
  #12
Medlem
Grodkäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasVegas
Vad kostade limovane?
---------------------------------
Ungefär 4:80 Euro (drygt 40 spänn alltså!) för ett 30-pack, 7,5 mg!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback