15 716 besökare online
858 517 medlemmar • 45 881 462 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Vetenskap & humaniora > Psykologi > Psykologi: allmänt
Svara på ämne
Ämnesverktyg
EdwardW
Medlem
EdwardWs avatar
Det har blivit populärt att säga: "Var dig själv!" "Sträva inte efter att vara som andra!" "Sug inte av dig själv, det kan fastna gula avlagringar mellan tänderna!"

Jag tycker precis tvärtom. Man ska sträva så mycket som möjligt efter att börja tänka mer som personer man ser upp till, även om man förstås inte ska kopiera det de gör/har gjort rakt av.

Diskussionsunderlaget i tråden blir således: Finns det inom psykologin någon forskning på hur man blir mer som någon annan? Då menar jag inte att jag t.ex. vill bli som Winston Churchill och börjar citera honom, utan jag menar att programmera in tankebanor så man själv börjar skapa citat och lösningar på problem såsom Churchill troligen hade kunnat säga eller agera.

Jag inser att detta inte är en fråga för lekmannen, och jag ber därför majoriteten av dessa hålla sig borta från svarfunktionen i tråden. Jag vill inte ha löst grundade spekulationer, utan forskning inom området.

KingFlow
Medlem
Alltså för att du ska kunna tänka som och dra de slutsatser som t.ex. churchill hade gjort så är väl den enda "lösningen" att vara dennes elev. Dvs genom att lära dig själv hur denna person tänker och varför han/hon tänker så. T.ex. kan vi anta att personen du vill vara älskar liv och skulle aldrig någonsin skada något levande, då har du lärt dig att hans beslut baseras på att saker ska ha så lite skadeverkan som möjligt och att allt handlar om att rädda liv. Å andra sidan så kan det vara så att personen du vill vara endast vill nå sitt mål, oavsett vad det kostar.

Det är lite grann som småbarn som alltid ska härma de äldre människorna just för att barnet vill vara som dem, så han härmar dem. För att tänka som någon specifik person så måste du bli upplärd av denna person, alltså "lärare-elev-relation".

Först när jag läste din text så trodde jag att du syftade på psychological projection

http://en.wikipedia.org/wiki/Psychological_projection

EdwardW
Medlem
EdwardWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingFlow
Alltså för att du ska kunna tänka som och dra de slutsatser som t.ex. churchill hade gjort så är väl den enda "lösningen" att vara dennes elev. Dvs genom att lära dig själv hur denna person tänker och varför han/hon tänker så. T.ex. kan vi anta att personen du vill vara älskar liv och skulle aldrig någonsin skada något levande, då har du lärt dig att hans beslut baseras på att saker ska ha så lite skadeverkan som möjligt och att allt handlar om att rädda liv. Å andra sidan så kan det vara så att personen du vill vara endast vill nå sitt mål, oavsett vad det kostar.

Det är lite grann som småbarn som alltid ska härma de äldre människorna just för att barnet vill vara som dem, så han härmar dem. För att tänka som någon specifik person så måste du bli upplärd av denna person, alltså "lärare-elev-relation".

Först när jag läste din text så trodde jag att du syftade på psychological projection

http://en.wikipedia.org/wiki/Psychological_projection

Det låter väldigt rimligt.

Skulle i teorin en utförlig självbiografi kunna fylla samma funktion om man försöker leva enligt den och absorberar dess grundläggande principer?

OverkoktBlomkal
Medlem
OverkoktBlomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdwardW
Diskussionsunderlaget i tråden blir således: Finns det inom psykologin någon forskning på hur man blir mer som någon annan? Då menar jag inte att jag t.ex. vill bli som Winston Churchill och börjar citera honom, utan jag menar att programmera in tankebanor så man själv börjar skapa citat och lösningar på problem såsom Churchill troligen hade kunnat säga eller agera.
Forskning inom psykologi går inte till på så vis. Det låter snarare som om du vill diskutera filosofi.

Apan86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OverkoktBlomkal
Forskning inom psykologi går inte till på så vis. Det låter snarare som om du vill diskutera filosofi.

Trams.

För det första: All beteendevetenskap och samhällsvetenskap grundar sig i filosofi. Annars hade det inte funnits några teorier alls.

TS: En av människans stora begåvningar är att kunna härma efter andra personer.. Vet inte om det finns en ordentligt utvecklad teori om just de processerna du pratar om. Men Freud skrev en del om "tranference" och "primary identification". Transgression grundar sig lite i att du identifierar mycket med din pappa och börjar projicera din bild av din far på andra. Primary identification innebär att du börjar anamma din fars värderingar i ditt eget superego och bete dig som honom.

Ganska flummigt, jag vet. Men det kan finnas folk som inspirerats av Freud och kommit med mer utvecklade, vetenskapliga teorier sedan dess.

OverkoktBlomkal
Medlem
OverkoktBlomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apan86
För det första: All beteendevetenskap och samhällsvetenskap grundar sig i filosofi.
Antar att du menar all vetenskap, och vad har det med mitt inlägg att göra? Filosofi är ett eget ämnesområde. Vidare förväxlar antagligen vetenskapsteori med vetenskaplig teori.

Citat:
TS: En av människans stora begåvningar är att kunna härma efter andra personer.. Vet inte om det finns en ordentligt utvecklad teori om just de processerna du pratar om. Men Freud skrev en del om "tranference" och "primary identification". Transgression grundar sig lite i att du identifierar mycket med din pappa och börjar projicera din bild av din far på andra. Primary identification innebär att du börjar anamma din fars värderingar i ditt eget superego och bete dig som honom.

Ganska flummigt, jag vet. Men det kan finnas folk som inspirerats av Freud och kommit med mer utvecklade, vetenskapliga teorier sedan dess.
Det TS beskrev var inte inlärningspsykologi. Freuds psykosexuella utvecklingsteori rör prepubertala faser, vilka han anförde som förklaringar till beteenden hos den vuxna individen.

Om du uppdaterar dig på den jungianska skolan ligger du bara nästan 100 år efter.

F.ö. utgör psykodynamik en liten del när det kommer till forskning inom psykologi.

Apan86
Medlem
Citat:
Antar att du menar all vetenskap, och vad har det med mitt inlägg att göra? Filosofi är ett eget ämnesområde. Vidare förväxlar antagligen vetenskapsteori med vetenskaplig teori.

Ja, jag menar all vetenskap. Men i denna forumdel snackar vi inte om naturvetenskap.

Filosofi behöver absolut inte vara ett "eget ämnesområde". Finns exempelvis existentiell psykoanalys.

Citat:
Det TS beskrev var inte inlärningspsykologi. Freuds psykosexuella utvecklingsteori rör prepubertala faser, vilka han anförde som förklaringar till beteenden hos den vuxna individen.

Om du uppdaterar dig på den jungianska skolan ligger du bara nästan 100 år efter.

Jag nämnde detta då det absolut finns överlappning med det TS pratade om. Då jag inte känner till någon mer utvecklad teori inom exempelvis den kognitiva skolan beträffande det TS pratar om så kan jag heller inte föreslå det. Det verkar inte du kunna heller. Däremot (så till skillnad från dig) är jag helt övertygad om att det finns och då är det mycket möjligt att de infogar Freuds teorier inom sin egen, mer utvecklade sådan.

Citat:
F.ö. utgör psykodynamik en liten del när det kommer till forskning inom psykologi.

Detta är så självklart att jag inte ens behöver besvara det.

OverkoktBlomkal
Medlem
OverkoktBlomkals avatar
Citat:
Ja, jag menar all vetenskap. Men i denna forumdel snackar vi inte om naturvetenskap.

Filosofi behöver absolut inte vara ett "eget ämnesområde". Finns exempelvis existentiell psykoanalys.
Har du autism/aspergers eller? Jo, psykologi baseras även på biologi, men återigen, vad har det med mitt inlägg att göra?

Citat:
Detta är så självklart att jag inte ens behöver besvara det.
Ok, sluta skriva till mig då, särskilt när du låter bli att svar på något som rör psykologiaspekten i mina inlägg. Även så, när du inte vet ett dyft om utvecklingen efter Frueds psykoanalys och kopplingar till denna.

bleedmen
Medlem
Du kan med hjälp utav FMRI teknik både styra mäniskor. Tekniken har varit utvecklad ett bra tag och det finns en del dockumentation. Man kan föra över bilder drömar osv. höra vad andra tänker!
Vi har alltså redan nått samhället där myndigheterna kan styra vem du ska vara! Och det finns redan filmer om tekniken och beskrivningar med mer.

bleedmen
Medlem
Till exempel en dokumentär om en enkel fmri teknik notera vad forskarna säger http://www.youtube.com/watch?v=Cwda7YWK0WQ

Överste-Rövhål
Medlem
Överste-Rövhåls avatar
Min egna "lekmans-teori" är att man undermedvetet suger i sig en del av andra hela tiden. Ett bra exempel är när man drömmer om någon, och mötet känns så verkligt det bara kan göra. det är ett bevis på hur stor kapacitet våra mänskliga sinnen besitter, omedvetet har hjärnan läst av någon i omgivningen och spelat upp det undermedvetet i sömnen, medan vårat vakna medvetande bara når ut en bråkdel av det hela, jag brukar tycka det är ganska roligt att härma folk, men det blir ju aldrig samma sak ändå, men endel skådespelare tror jag verkligen besitter egenskapen att kunna gå så djupt in i en annan människa och få fram det ruskigt snyggt på kommando, så det går nog att träna upp med tillräckligt mycket ansträngning. Och om man sen agerar på ett visst sätt (medvetet) under en längre tid kan det även slå en att man helt plötsligt börjat göra det omedvetet också, och det borde ju vara ett bra intyg på att man som person förändrats om något? Även om det både kan vara till det sämre eller till det bättre hur man nu ser på det...

bleedmen
Medlem
Jo Det under medvetna kan smygga sig upp och knocka även den starkaste ledare men man får försöka strycka det under medvetna medhårs annars slår det tillbacks på en själv.

Svara på ämne
Topp Dela »