30 905 besökare online
858 283 medlemmar • 45 872 399 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Fordon & trafik > Bilar
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Librarian
Medlem
Librarians avatar
Jag har länge funderat över vad "A-klass", "C-klass", "E-klass" osv har för innebörd hos Mercedes? Är det så att A helt enkelt är bättre än C osv?

Don't get mad, get even.

samoht
Medlem
A = minst och S = störst. Där emellan kommer B, C och E.

---/T

Librarian
Medlem
Librarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samoht
A = minst och S = störst. Där emellan kommer B, C och E.

---/T

Oh, det var ju enkelt. Tänk, jag har funderat på det i åratal men aldrig kommit mig för att fråga. Tack!

Don't get mad, get even.

Katamanjaru
Medlem
Katamanjarus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Librarian
Oh, det var ju enkelt. Tänk, jag har funderat på det i åratal men aldrig kommit mig för att fråga. Tack!

Inte helt storleksbaserat längre. Det finns även G-klass- M-klass och R-klass som är så kallade SUVar. Dessa är ganska biffiga de också. Dock är S-klassen fortfarande Mercedes flaggskepp.

henkespank
Medlem
Har inte med storlek att göra, men finns en betydelse med flera av bokstäverna.
S står för Sonderklasse (specialklass) och indikerar att det är "top-of-the-line"-varianten.
G står för Geländewagen (terrängvagn).

Sen finns det en uppsjö av andra bokstäver som används som tillägg.
L står för antingen Lang (lång) eller Leicht (lätt).
C står för antingen Comfort eller Coupé.
K står för Kurz (kort).

Dock stämmer inte detta till hundra procent längre och flera bokstäver som används som modellbeteckningar (t.ex. E) finns det ingen förkortning bakom. När man började bygga bilar med insprutning la man vill ett E för Einspritzung (insprutning) efter den vanliga modellbeteckningen för att skilja från förgasarversionen.
Brukar vara typisk för alla tillverkare som satt system i att använda bokstäver och/eller siffror som benämningar: från början finns ett system, men allt eftersom nya biltyper byggs och tekniken går framåt så blir det rörigt.

dannekerror
Medlem
dannekerrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkespank
S står för Sonderklasse (specialklass) och indikerar att det är "top-of-the-line"-varianten.

K står för Kurz (kort).

Dock stämmer inte detta till hundra procent längre och flera bokstäver som används som modellbeteckningar (t.ex. E) finns det ingen förkortning bakom. När man började bygga bilar med insprutning la man vill ett E för Einspritzung (insprutning) efter den vanliga modellbeteckningen för att skilja från förgasarversionen.
Brukar vara typisk för alla tillverkare som satt system i att använda bokstäver och/eller siffror som benämningar: från början finns ett system, men allt eftersom nya biltyper byggs och tekniken går framåt så blir det rörigt.

Lite som Hemi då?

On the one hand I support it because it is killing children.
On the other, it gives women a choice.

henkespank
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannekerror
Lite som Hemi då?
Mjo, del kan man väl säga...
Fast där är det ju mer ett "medvetet fel" eller vad man nu ska kalla det. Var säkert många kunder som efterfrågade en "riktig" motor igen, samtidigt som ordet i sig är ganska laddat. Många kunder ville nog gärna ha ett hemi-emblem på bilen.
Sen blev det ju som det blev med den nya "hemin" eftersom teknikutvecklingen gett oss bättre grejer att leka med.

Librarian
Medlem
Librarians avatar
Spoiler:
Citat:
Ursprungligen postat av henkespank

K står för Kurz (kort).

Det var allt lite komplicerat ändå, tack så mycket för klargörandet, nu har jag mer koll!

Don't get mad, get even.

Svara på ämne
Topp Dela »