Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-02, 17:08
  #1
Medlem
Nostradumbasss avatar
Kent Ekeroth ringer SR angående deras reportage om "Hot på pridefestivalen" för att några SDU:are hade gått till nåt prideevent som vände sig enbart till icke-vita. Dom blev utkastade från eventet.

SR samtalet inspelning här:
http://www.youtube.com/watch?v=_qteOlBIxbM

Artikel här:
http://avpixlat.info/2012/08/02/skju...veriges-radio/

SR-inslaget här:
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5216356

Citat:
Ursprungligen postat av Ur SR samtalet
K: Är inte ert uppdrag att återspegla någon sorts verklighet?
S: .......Nej.
K: Nej. NEJ?

Detta är helt obetalbart från en SR reporter. Man rapporterar alltså om påhittade hot på pridefestivalen - och briljerar sedan i telefonsamtalet.

Det här är en illavarslande signal om journalisters och journalistiken i Sverige 2012.

Vad är era synpunkter på detta?
__________________
Senast redigerad av Nostradumbass 2012-08-02 kl. 17:12.
Citera
2012-08-02, 17:26
  #2
Avstängd
WhiskyTangoFoxtrots avatar
Helt klart det roligaste jag hört på länge!

Jag är ingen jättestor fan av Kent Ekeroth men killen är faktiskt väldigt slagkraftig!
Citera
2012-08-02, 17:28
  #3
Medlem
Amadeusss avatar
Inte förvånade alls om man tittar på deras nyheter lite. Samma sak gäller rapporteringen om inbördeskriget i Syrien. Där snackar vi om att ge en annan bild av verkligheten!
Citera
2012-08-02, 17:29
  #4
Moderator
Siegfrids avatar
Sveriges Radio har ändrat artikeln.
Någon som har en skärmdump av den ursprungliga?
Google cahcade inte.
Det jag kan se är att "Hot på Pridefestivalen" bytts ut mot "Gick in och störde".
Men de har säkert ändrat mer.

Edit: Bing har bättre cache:
http://cc.bingj.com/cache.aspx?q=hot...a6eba,9a097fb2
Cachad version:
Citat:
Hot på Pridefestivalen
Publicerat: kl 12:19 , P3 Nyheter Kommentera
Foto: Erik Mårtensson / SCANPIX Foto: Erik Mårtensson / SCANPIX

Deltagare på ett pridesemiarium fick smyga ut bakvägen efter att ha blivit hotade. Två personer fördes bort av säkerhetsvakter. Men det är ovanligt med hot på festivalen säger Ulrika Jansson i säkerhetsgruppen.
"Flera av deltagarna kommer inte komma tillbaka"

– Det är inte särskilt vanligt, och i det här fallet så handlar det ju om att dom här personerna gick in och störde ordningen, och därmed blev avvisade, säger Ulrika Jansson.

Igår gick två personer från Sverigedemokraternas ungdomsförbund till en workshop, trots att dom visste att programpunkten inte var öppen för alla.

– Vi skulle genomföra en workshop på pridehouse under rubriken "Queer people of color". Alltså en workshop för personer som blir sedda som icke-vita och därför blir utsatta för rasism tillsammans med homofobi, transfobi och såna frågor, säger Sissela Nordling Blanco som höll i workshopen och hon berättar att många kände sig rädda.

– Det var många som var ganska skärrade efter det här och personer vågade inte vara kvar på området. Jag vet att flera av deltagarna inte kommer komma tillbaka.

---

Ny version:
Citat:
"Gick in och störde"
Uppdaterat: kl 16:30 (publicerades kl 12:19) , P3 Nyheter 6 kommentarer
Foto: Erik Mårtensson / SCANPIX Foto: Erik Mårtensson / SCANPIX

Deltagare på ett pridesemiarium fick smyga ut bakvägen efter att ha känt sig hotade. Två personer fördes bort av säkerhetsvakter. Men det är ovanligt med hot på festivalen säger Ulrika Jansson i säkerhetsgruppen.
"Flera av deltagarna kommer inte komma tillbaka"

FLER LJUDKLIPP
Oro bland pridebesökare

– Det är inte särskilt vanligt, och i det här fallet så handlar det ju om att dom här personerna gick in och störde ordningen, och därmed blev avvisade, säger Ulrika Jansson.

Igår gick två personer från Sverigedemokraternas ungdomsförbund till en workshop, trots att dom visste att programpunkten inte var öppen för alla.

– Vi skulle genomföra en workshop på pridehouse under rubriken "Queer people of color". Alltså en workshop för personer som blir sedda som icke-vita och därför blir utsatta för rasism tillsammans med homofobi, transfobi och såna frågor, säger Sissela Nordling Blanco som höll i workshopen och hon berättar att många kände sig rädda.

– Det var många som var ganska skärrade efter det här och personer vågade inte vara kvar på området. Jag vet att flera av deltagarna inte kommer komma tillbaka, säger hon.

Men SDU säger att de två personerna bara var där för att lyssna, de tycker inte att de utgjorde nåt hot. SDU ifrågasätter också att de inte fick vara där på grund av sin hudfärg.

---.
__________________
Senast redigerad av Siegfrid 2012-08-02 kl. 17:56. Anledning: tog bort lite som var lika så ingen upphovsrättsfascist ska gnälla över för långa citat
Citera
2012-08-02, 17:35
  #5
Medlem
Pölsas avatar
Jag hoppas att alla som skriver kritiskt här även går in på SR och skriver.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5216356

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5216765
Citera
2012-08-02, 17:36
  #6
Medlem
Stormtroopers avatar
Säga vad man vill om juden Ekeroth, men det där skötte han ju iaf bra.
Citera
2012-08-02, 17:38
  #7
Medlem
RutSvenssons avatar
Citat:
"Det var ett evenemang för svenskar som såg sig som icke-vita"

..Hur tänkte hon nu?
Citera
2012-08-02, 17:40
  #8
Medlem
Pölsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutSvensson
..Hur tänkte hon nu?

Snarare: ... tänkte hon nu?
Citera
2012-08-02, 17:44
  #9
Medlem
Jävla PK-media är i farten och vinklar hit och dit igen...

Har själv sett videoklippet och de varken störde eller utgjorde något jävla "hot".

Jag blir arg på svenska folket som inte inser att Sverige är ett enda stort dårhus där varje medborgare är en patient som dag in och dag ut omedvetet blir mentalt rövknullade.
Citera
2012-08-02, 17:45
  #10
Medlem
gentlemans avatar
Ja vadå, om SD har sitt Avpixlat så ska väl Sofias lilla falang få ha Sveriges Radio.

Tycker hon representerar bra den standard man kan förvänta sig av SR och svarar ärligt hur hon tänker.


Nä...nä...nä....Ja, jag har sett videon där alla diskuterar sansat och ingen hotar...nä...nä...nä.
Citera
2012-08-02, 17:54
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gentleman
Ja vadå, om SD har sitt Avpixlat så ska väl Sofias lilla falang få ha Sveriges Radio.

Tycker hon representerar bra den standard man kan förvänta sig av SR och svarar ärligt hur hon tänker.


Nä...nä...nä....Ja, jag har sett videon där alla diskuterar sansat och ingen hotar...nä...nä...nä.
Jag hoppas du var ironisk då SR är tänkt att vara opartiskt och oberoende.
Citera
2012-08-02, 17:55
  #12
Medlem
Pölsas avatar
Mailat till Sveriges Radio

Till ansvarig utgivare:

Som licensbetalare ställer jag följande fråga: Enligt ljudklipp så säger Thermaenius angående "hot på pride" på en direkt fråga att det inte är deras uppgift att återspegla verkligheten. Jag undrar om SRs policy är densamma som journalisten uppgav? Om inte hur ska ni agera mot en journlist som gör ett partiskt inslag utelämnar fakta och faktiskt ljuger och säger att människor har hotats när hon har sett ett filmklipp att det inte alls är sant?

återkommer när jag har fått svar.

(Ps, ljög, jag betalar inte licens)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback