30 854 besökare online
857 301 medlemmar • 45 832 830 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Fordon & trafik > Motorcyklar och mopeder
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Big Kahuna
Medlem
Kan inte mycket om det här. En ny Fiddy Orion eller en äldre "riktig" 125:a cross?

Tänkte mest köra på landsvägar. Inte så mycket över stubbar i skogen..

Läste att landsvägskörning sliter mycket på vanliga crossar. Mer än på fiddysar. Men varför?

LaxFitta
Avstängd
LaxFittas avatar
En Gammal 2tcrolle ska inte åka på landsväg köp en 4t fiddy.

INTP
Medlem
INTPs avatar
En hyfsad 125cc cross har sisådär tre gånger den effekt en fiddy har. Du jämför välbyggda tävlingsredskap byggda för att ge mycket effekt kort tid (och därefter få många utslitna delar utbytta med kort intervall), med kinesiskt skräp som i bästa fall går bra när man packar upp kartongen den lastades av lastbilen i.

Att du ens jämför helt olika hojar på det viset för att använda till körning som ingen av dom är lämplig till säger att du varken vill ha en cross eller fiddy egentligen. Köp en vanlig motorcykel, en offroadhoj avsedd att köra på väg är förvisso långt ifrån konkurrenskraftig mot en riktig cross men den bara går och går och går och går.

LaxFitta
Avstängd
LaxFittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
En hyfsad 125cc cross har sisådär tre gånger den effekt en fiddy har. Du jämför välbyggda tävlingsredskap byggda för att ge mycket effekt kort tid (och därefter få många utslitna delar utbytta med kort intervall), med kinesiskt skräp som i bästa fall går bra när man packar upp kartongen den lastades av lastbilen i.

Att du ens jämför helt olika hojar på det viset för att använda till körning som ingen av dom är lämplig till säger att du varken vill ha en cross eller fiddy egentligen. Köp en vanlig motorcykel, en offroadhoj avsedd att köra på väg är förvisso långt ifrån konkurrenskraftig mot en riktig cross men den bara går och går och går och går.

Drygpelle! Han frågar för att han inte vet!
En Kinafiddy för 5-7 tusen duger gott åt TS ...
Jag kör "riktiga" motorcyklar men har en fiddy i sommarstugan som jag hämtar tidningen med och busar ... den har hållt i 4 år nu!

Sluta mästra!

Haubits77B
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaxFitta
Drygpelle! Han frågar för att han inte vet!
En Kinafiddy för 5-7 tusen duger gott åt TS ...
Jag kör "riktiga" motorcyklar men har en fiddy i sommarstugan som jag hämtar tidningen med och busar ... den har hållt i 4 år nu!

Sluta mästra!

Fast många har ju haft problem med Fiddys, framförallt när det gäller att få tag på reservdelar.

Ska du ändå köra olagligt och ej så mycket i skog så kan du ju lika gärna köpa en gammal
Yamaha XT 600. Dessa kan du få billigt: http://www.blocket.se/ystad/Yamaha_X...1.htm?ca=5&w=3 eller: http://www.blocket.se/stockholm/Yama...3.htm?ca=5&w=3

För övrigt är jag medlem nummer 215 i Klubben för oss som hatar trolljägare

Tänk på det nästa gång du kommenterar någon tråd eller något inlägg av mig med ett inlägg bestående av "Troll!" eller motsvarande.

Otem
Medlem
Otems avatar
Tycker att du skall köpa en fiddy, Cross är mer lämpad för terräng och har andra hjul.

hashish-boy
Medlem
hashish-boys avatar
fiddy är lättast och billigast.

cross är mer power mer wow och svider mer i plånboken.

nej jag röker inte aspiecigg och jag är för lat för att skapa ett nytt konto

LaxFitta
Avstängd
LaxFittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Fast många har ju haft problem med Fiddys, framförallt när det gäller att få tag på reservdelar.

Ska du ändå köra olagligt och ej så mycket i skog så kan du ju lika gärna köpa en gammal
Yamaha XT 600. Dessa kan du få billigt: http://www.blocket.se/ystad/Yamaha_X...1.htm?ca=5&w=3 eller: http://www.blocket.se/stockholm/Yama...3.htm?ca=5&w=3

En XT är inget man vänder på en femöring direkt, ungfan har ju inget hojkort ... men ska man bara åka landsväg och på bakhjulet så är det en bra hoj.

majordoe
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaxFitta
En Gammal 2tcrolle ska inte åka på landsväg köp en 4t fiddy.

Jasså det var därför en moderator bannade dig

OnT: Köp en 125cc gammal husqvarna

R0se
Medlem
R0ses avatar
Personligen skulle jag aldrig köpa en fiddy, man luras lätt av specifikationerna och framförallt priset, men man ledsnar väldigt fort på dem. Att de av kvalitén att döma är tillverkade på en leksaksfabrik i Kina är en annan femma..
Köp en fin Yamaha, förslagsvis en 125a.

Big Kahuna
Medlem
Tackar!

Säg så här..

Jag kör 3 mil/veckan på landsväg. Under 80 km/h.
Hur länge håller motorn på en 125:a?

hashish-boy
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Kahuna
Tackar!

Säg så här..

Jag kör 3 mil/veckan på landsväg. Under 80 km/h.
Hur länge håller motorn på en 125:a?

du kan nog köra 500h på en kolv 125cc 2t om du aldrig varvar upp den. (bara en gissning dock)

nej jag röker inte aspiecigg och jag är för lat för att skapa ett nytt konto

Svara på ämne
Topp Dela »