30 544 besökare online
858 253 medlemmar • 45 870 549 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Dator och IT > Hårdvara - PC
Svara på ämne
Ämnesverktyg
anarchykid
Medlem
anarchykids avatar
Köpte mig en Samsung 830 128 gb, vilket tydligen ska vara en väldigt stabil SSD.

Nu till min fråga, bör jag göra nåt i BIOS som jag hört folk prata om innan jag börjar använda den?
Hade en 256gb SSD från ganska random märke för ett par-tre år sen. Den satte jag bara i och den funkade perfekt, kan jag göra lika dant med min Samsung? I så fall, förklara gärna vad och VARFÖR jag bör göra det.

En sak till, när jag ska slänga in min SSD, ska jag formatera min nuvarande OS disk innan eller göra det efteråt?

Tack på förhand.

Qweasd123
Medlem
Qweasd123s avatar
Jag är ingen expert men när jag köpte min SSD så kopplade jag bara in den i datorn, installerade Windows på den och formaterade sedan min gamla hårddisk.

Det enda jag kan tänka mig att du måste göra i BIOS är att ändra boot ordern på lagringsenheterna så att datorn bootar rätt enhet.

anarchykid
Medlem
anarchykids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qweasd123
Jag är ingen expert men när jag köpte min SSD så kopplade jag bara in den i datorn, installerade Windows på den och formaterade sedan min gamla hårddisk.

Det enda jag kan tänka mig att du måste göra i BIOS är att ändra boot ordern på lagringsenheterna så att datorn bootar rätt enhet.

Ja menart, svårare än så BÖR det inte vara

Qweasd123
Medlem
Qweasd123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anarchykid
Ja menart, svårare än så BÖR det inte vara

Nej, det ska inte vara några problem alls. Det är väl bara att prova? Eller har du inte fått hem den än?

anarchykid
Medlem
anarchykids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qweasd123
Nej, det ska inte vara några problem alls. Det är väl bara att prova? Eller har du inte fått hem den än?

Jo sitter här med den

Kurtfan
Medlem
Kurtfans avatar
Det enda jag kan tänka mig är att du kan uppdatera SSDns så kallade firmwire. Om inte den senaste firmwiren ligger i så kanske du inte kommer upp i de hastigheter som utlovats på produktens tekniska specifikationer.

Här är en guide hur man uppdaterar. (har dock inte läst den utan endast från en snabbt googling)

http://www.storagereview.com/samsung..._upgrade_guide

Men det är inget som behövs, jag kopplade bara in min ssd och körde. (orkade inte med nå krångel då det fungerar prima ändå)

Berghaga
Medlem
Först bör du slå på AHCI i BIOS innan du installerar Windows om det inte är på redan. Det går visserligen att köra på IDE-läge, men prestandan blir något lägre.
Enheten bör också kopplas i en S-ATA 3-port om möjligt, också det för full prestanda.

Under installation kan det vara en fördel att koppla ur alla hårddiskar, tydligen har Windows en tendens att sprida installationsfiler på andra enheter än den du installerar på.

Jag ser ingen anledning att formatera din gamla installation på hårddisken innan du installerar på SSD'n. Vad händer om du glömt att säkerhetskopiera några personliga filer på den?

Prenumerationer
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berghaga
Först bör du slå på AHCI i BIOS innan du installerar Windows om det inte är på redan. Det går visserligen att köra på IDE-läge, men prestandan blir något lägre.
Enheten bör också kopplas i en S-ATA 3-port om möjligt, också det för full prestanda.

Under installation kan det vara en fördel att koppla ur alla hårddiskar, tydligen har Windows en tendens att sprida installationsfiler på andra enheter än den du installerar på.

Jag ser ingen anledning att formatera din gamla installation på hårddisken innan du installerar på SSD'n. Vad händer om du glömt att säkerhetskopiera några personliga filer på den?

What? Han installerar väl självklart Windows på SSD:n utan att röra den gamla hårddisken. Sen flyttar han över sina viktiga filer till SSD:n och formaterar enkelt den gamla hårddisken genom Windows (högerklicka på hårddisken -> formatera). När formateringen är gjord så är det bara att lägga tillbaka alla viktiga filer från SSD:n till den gamla hårddisken. ????????????

yeahgrr
Medlem
yeahgrrs avatar
spara alla filer du ska ha kvar från den gamla disken först innan du sätter i den nya ssd:n och installerar windows, ska du ha filer från gamla disken sen måste du köra take ownership eller nåt liknande prog för alla filer blir låsta eftersom det är en systemdisk

Svara på ämne
Topp Dela »