15 427 besökare online
858 517 medlemmar • 45 881 452 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Dator och IT > Telefoni och mobiltelefoner > Tele - operatörer
Svara på ämne
Ämnesverktyg
dearoox
Medlem
Tjena!

Tänkte ta en ordentlig sovmorgon nu i morse men vaknade redan 07:30 av att det ringde på hemtelefonen. Telefonen låg dock på undervåningen så sket i att svara och istället så höll jag för öronen tills signalerna skulle ta slut men det gjorde de fan inte på ett bra jäkla tag. När jag väl rest mig upp efter ett tiotal signaler så avtar dem och jag lägger mig igen. Efter en timme kl 08:30 när jag väl har somnat igen så väcks jag återigen av att telefonen ringer och jag går nu ner för att svara. På telefonen läser jag samma siffror som på mitt egna mobilnummer förutom de två sista siffrorna. Vid första anblick såg det ut som mitt egna nummer och man undrade om man fortfarande sov. Men som sagt skilde sig de två sista siffrorna och trött som jag var så svarade jag för att direkt lägga på. Men en sekund efter jag lagt på så ringde det igen och redan då får jag en obehaglig känsla. Har inte kunnat somna om så låg vaken till 09:30 och då tänkte jag svara för att skälla ut dem. Men när jag svarat hör jag en vanlig telefonröst som säger att jag fått ett sms från detta nummer och att det skulle läsas upp. Men det gick inte och uppfatta det korta och obegripliga som lästes upp och jag fick frågan om det skulle läsas upp en gång till. Fick för mig att detta var någon lurendrejeri grej som skulle kosta mig pengar så la på direkt. Nu återstår det en halvtimme till 10:30 och frågan är om det kommer ringa ännu en gång. Är dock jäkligt fundersam om det kommer hända något pga att jag svarar och får väl erkänna att jag är ganska nojig

för er som inte orkat läsa så har detta skett:
*Ett nummer liknande mitt mob-nr har ringt till min hemtelefon varje timme sen klockan 07:30.
*När jag sedan svara har jag fått ett sms som lästs upp men helt obegripligt.

Frågan är om detta på något sätt är farligt? har fler varit med om det?

tacksam för svar!

jaget84
Medlem
jaget84s avatar
Du känner ingen med ett nummer som liknar ditt? Jag var med om det en gång, då hade en kompis skickat sms till min hemtelefon istället för mobil, så då ringde det i telefonen och en automatisk röst läste upp det kompisen hade skrivit.

dearoox
Medlem
Nepp jag har iaf ingen i min kontaktbok med ett nummer som liknar mitt.
Är väldigt noga med att jag inte lägger ut numret hur som helst och det känns skumt att åtta av tio siffror är identiska.

Otem
Medlem
Otems avatar
Har du testat att skriva ditt nummer+dom två andra siffrorna i typ Eniro eller hitta.se? Vad jag fattar det som såg du ditt hela nummer varav dom två sista var andra siffror.

Xendrie
Medlem
Xendries avatar
hitta.se?
kan passa på att tala om att i vissa hemtelefonabonnemang ingår tjänsten med smsuppläsning.

dearoox
Medlem
Ingen träff på varken eniro eller hitta och efter att ha googlat är jag fortfarande inget klokare.

EDIT: Var inte alls mitt fall som jag länkade... skit

Otem
Medlem
Otems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dearoox
Ingen träff på varken eniro eller hitta och efter att ha googlat är jag fortfarande inget klokare.

EDIT: Var inte alls mitt fall som jag länkade... skit

Nu är det ca 5 Minuter kvar, vi får se om det ringer någon/något snart, ska bli intressant det här, du får rapportera tillbaka i tråden.

dearoox
Medlem
Gud så gott!

Får nu inget mer samtal vilket borde tyda på att det av en ren slump smsade någon med nästintill identiskt nummer till mig och av ännu sämre odds gjorde det till mitt hemnummer?

Läste lite om just 076-nummer och i Storbritannien skulle man inte ringa upp då det är stor chans för lurendrejeri och att det skulle kosta en hel del pengar. Så därför kommer jag absolut inte ringa detta nummer och kanske det som var målet för ägaren av detta nummer? någon som vet lite mer om det?

Tack flashback för stödet och så länge det inte ringer något mer och det inte kommer någon större summa på telefonräkningen är jag nöjd! hoppas jag inte bör bumpa den här tråden mer i framtiden när räkningen kommer

Otem
Medlem
Otems avatar
Citat:
Gud så gott!

Får nu inget mer samtal vilket borde tyda på att det av en ren slump smsade någon med nästintill identiskt nummer till mig och av ännu sämre odds gjorde det till mitt hemnummer?

Läste lite om just 076-nummer och i Storbritannien skulle man inte ringa upp då det är stor chans för lurendrejeri och att det skulle kosta en hel del pengar. Så därför kommer jag absolut inte ringa detta nummer och kanske det som var målet för ägaren av detta nummer? någon som vet lite mer om det?

Tack flashback för stödet och så länge det inte ringer något mer och det inte kommer någon större summa på telefonräkningen är jag nöjd! hoppas jag inte bör bumpa den här tråden mer i framtiden när räkningen kommer

Finns säkert en teori om att numret/personen som ringde försökte lura dig, bra av dig att inte försöka ringa tillbaka och bra att numret inte ringde igen till dig, skönt att det löste sig med andra ord

miikos
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Gud så gott!

Det är säkert att ringa 076 nummer i Sverige så är det vanligt pris för att ringa till mobiler. I Storbritannien så är det en personsökare eller mobil på Isle of Man, även där kostar det inte mer än normalt, dock antagligen med utlandstaxa till Isle of Man.

Troligtvis så har någon vän skickat ett sms till ditt nummer, eller så har något okänd skickat till fel nummer.

ryarn
Medlem
ryarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaget84
Du känner ingen med ett nummer som liknar ditt? Jag var med om det en gång, då hade en kompis skickat sms till min hemtelefon istället för mobil, så då ringde det i telefonen och en automatisk röst läste upp det kompisen hade skrivit.

Hahahaha är det SANT?! Gud så roligt man kan ha med en sån tjänst egentligen. Ska prova nu direkt klockan tjugo i tolv en vardagkväll.

Svara på ämne
Topp Dela »