15 649 besökare online
858 517 medlemmar • 45 881 463 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Hem, bostad & familj > Relationer och samlevnad > Relationsakuten
Svara på ämne
Ämnesverktyg
bisforboman
Medlem
Jag sökte och letade runt men jag hittade ingen liknande tråd så jag skapar en ny.

Jag har träffat en tjej nu som jag varit tillsammans med i drygt ett halvår. Hon är jättetrevlig och vi har fruktansvärt bra personkemi, hon är inte så "känslig" av sig och jag kan vara hur grov i käften jag vill. Hennes vänner är trevliga och jag trivs att festa med henne (jag har haft sådana problem med tidigare flickvänner).

Men en tanke slog mig i förra veckan och jag tog upp det med min flickvän igår och det blev väl sådär kan man säga. Jag nämnde det att jag inte tycker att vi har så mycket gemensamt, mina huvud-intressen lutar åt spel/ny teknik och hennes är mer åt resor/upptäcka nya ställen. Så vi hade ett jättelångt prat som blev väldigt känsloladdat och nu ligger det ett stort grått moln över vår relation. Vi har sagt att vi ska prata mer ikväll och grejer så får väl se hur det går för mig.

Men till trådsyftet, för jag har sedan en tid fått för mig att det är viktigt att man kan dela, åtminstone några, huvudintressen med sin tjej för att ha en hälsosam relation. Kan man dela någonting, utöver den vanliga skiten som att se på film/tv-serier eller gå ut och äta, så har man en bra relation. Självklart ska personkemin fungera men om vi förbi-ser det här och bara fokuserar på intresse-delen, är det så viktigt tycker ni själva? Har ni haft en frodande relation som hållit i många år utan att stöta på detta problemet?

För efter mitt förra förhållande så intalade jag egentligen att i nästa förhållande jag gick in i så skulle jag hitta en Gamer/åt-det-hållet, men det gick ju bra ...

NoBrain
Medlem
NoBrains avatar
Har ni en bra personkemi och allt annat flyter på är det väl lite dumt att hänga upp sig på intressebiten?

Gör något åt det istället. I ett förhållande måste man ibland göra uppoffringar, ställa upp för laget så att säga.
Så med andra ord: du får engagera dig lite mer i hennes intressen och tvärtom. Att ens partner engagerar sig i ens egna intressen betyder mer än vad folk tror.

Sen kan ni ju alltid försöka hitta något intresse som båda gillar lika mycket.

bisforboman
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoBrain
Har ni en bra personkemi och allt annat flyter på är det väl lite dumt att hänga upp sig på intressebiten?

Gör något åt det istället. I ett förhållande måste man ibland göra uppoffringar, ställa upp för laget så att säga.
Så med andra ord: du får engagera dig lite mer i hennes intressen och tvärtom. Att ens partner engagerar sig i ens egna intressen betyder mer än vad folk tror.

Sen kan ni ju alltid försöka hitta något intresse som båda gillar lika mycket.

Dock om våra intressen spretar för mycket (alltså jag inte tycker det hon gör är direkt kul och vice versa) så kommer det sluta med att vi båda gör uppoffringar varje gång vi ska göra något tillsammans. Och där vill jag verkligen inte hamna, för där har jag varit.

Jesyce
Medlem
Jesyces avatar
Jag håller inte alls med om att man behöver dela intressen. Mitt längsta och bästa förhållande var med en tjej (som jag fortfarande saknar titt som tätt) där vi delade i princip inga intressen. När vi var tillsammans hade vi alltid roligt, hon fattade min humor och vi hade grymt skönt. Jag gillar att resa, spela chess/go, strategispel, miniatyrspel, träna, cykla - you name it. Hon gillade djur och att umgås med sina vänninor. Vi var endast tillsammans på kvällarna och morgonen och det funkade hur bra som helst.

Moral of the story; när man är tillsammans behöver man inte dela sin fritid eller sina intressen för att det ska funka.

Twatsson
Medlem
Twatssons avatar
Håller inte med, har i princip inga gemensamma intressen med min nuvarande flickvän(varit tillsammans i över 4 år). Jag fiskar, golfar, spelar rätt mycket osv. Samtidigt som hon reser runt med sina tjejkompisar osv. Vi har det hur bra som helst..

NoBrain
Medlem
NoBrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bisforboman
Dock om våra intressen spretar för mycket (alltså jag inte tycker det hon gör är direkt kul och vice versa) så kommer det sluta med att vi båda gör uppoffringar varje gång vi ska göra något tillsammans. Och där vill jag verkligen inte hamna, för där har jag varit.

Som dom andra skrev: gemensamma intressen är inget tvång om allt annat ändå flyter på.

Men OM ni nu känner att det är viktigt för er att ha samma intresse, så får ni lära er att spela på varandras planhalvor.

Om ni gör varsin uppoffring för varandra i månaden, är det inte värt det? Hitta en balans ni tycker är rimlig för ER.

Även om ni lever ett liv tillsammans har ni fortfarande era egna liv, på varsitt håll som ska levas.

Evilyn
Medlem
Evilyns avatar
"Lika barn leka bäst" är en stor fet myt.

Jag tror faktiskt att det kan vara bra för förhållandet om man har olika intressen. För mig hade det blivit outhärdligt om vi hade gjort allting tillsammans hela tiden.

IanPaice
Medlem
IanPaices avatar
Det är inget tvång att dela intressen, men ni borde åtminstone försöka sätta er in i varandras intressen.

Du gillar Data/TV-spel och teknik? Be henne inte spela WoW eller börja prata om senaste IPhone-appen. Ordna fram något klassiskt Mario Kart, köp hem något gott och spela en stund eller visa vad för kul du kan göra med hennes resbilder i Adobe Photoshop.

Har man djupa intressen i t.ex. Andra Världskriget eller Frisering kan det vara svårt att få sin partner på samma nivå, men krävs samma nivå?

Vill du att hon ska ha koll på skillnaden på en 3-86:a och en 4:86:a? Känns rätt överflödigt va? Dra ner till en mer acceptabel nivå istället.

Skulle min flickvän vara bra på att rita? Varför inte be henne rita av mig? Kul grej och båda är medverkande!

Gör det inte till en större sak än vad det är!

barbaskön
Medlem
barbasköns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bisforboman

Eller så upptäcker man nya intressen genom varandra. Det är en fördel att vara ihop med någon som har samma intressen, man slipper "kompromissa". Men samtidigt är nackdelen att du inte vidgar dina horisonter, och du växer inte som människa.

Om du klaffar väldigt bra med någon som har andra intressen så ser jag detta som ÄNNU BÄTTRE eftersom ni kan upptäcka nya saker genom varandra.

Grubbla inte så mycket, och ta med dig det positiva att hon kommer att få dig att resa lite mer, prova på nya saker, och du kanske kan få henne att upptäcka roligt med att spela lite.

AriGold-
Medlem
AriGold-s avatar
Ni behöver inte alls ha samma intressen. Det är hälsosamt att ha skilda intressen så länge du är lyhörd för vad hon vill göra.

Either you are with us, or with the terrorists - George W Bush. Humor är som champagne, den torra är den bästa - Siegfried Lowitz
Dagens kommunister är drömmare. De inser inte att det klasslösa samhället som fungerande politiskt system är ouppnåligt - nära ett sekel av exempellöst människoförtryck bevisar det - Paul E. Tiok

Ragnhildur
Medlem
Det verkar som om du gett er problem helt i onödan. Ni hade det ju bra. Det verkar mer som att du försöker använda "lösningen" på problemet i ett tidigare förhållande, i detta förhållande. Lite tragikomiskt att det har satt en spik i hjulet i nuvarande förhållande.

Och du, hur många tjejer är intresserade av spel/ny teknik?

ExtremPotatis
Medlem
ExtremPotatiss avatar
Min plan var att nu när jag nyligen började känna att jag ville dejta igen så skulle min nästa tjej gilla anime, gilla spel, gilla i princip allt som har med datorer att göra, ÄLSKA film och vara relativt snygg. Hahaha fy fan vad blåst man är ibland alltså!

OT: Allt kan inte vara perfekt. Leta inte efter problem, lös dom som finns. Läs bara min signatur.
"We grew up in a time when if something was broken, we would fix it, not thow it away..."

Svara på ämne
Topp Dela »