Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-03-18, 07:48
  #1
Medlem
orgs avatar
Hej där, tänkte höra med er om detta upplägg funkar för att gå ner några kilon

06:00 - petar i mig en stacker

06:30 - 07:30 går en morgonpromenad

07:30 käkar 2 grova mackor med minikeso utan smör eller dyl. + en omega3 kapsel

ca 12:00 käkar skolmat, lite kolhydrater och mycket kött och grönsaker, vatten som dricka + omega 3 kapsel

15:45 stoppar i mig en stacker och käkar någon frukt eller macka

16:30 tränar styrketräning + protein drink och efter det 1timmes spinning

ca 19:00 käkar mat, tex. tonfisk, makrill eller kyckling tillsammans med pasta/ris eller potatis och mycket sallad. vatten till det + omega3 kapsel

22:00 tar mig en grov macka utan smör + vatten, så jag inte dör av hunger på morgonpromenaden ;-)

Vad tror ni om detta?
Vill ha bort lite kilon inför sommaren.. tänkte köra såhär ungefär 3-4 veckor framåt.
Citera
2005-03-18, 12:53
  #2
Medlem
- antes avatar
Fortfarande gäller det att ligga på ett energiunderskott, spelar ingen roll om du äter nyttig mat eller inte.. sålänge du ligger på energiöverskott så går du inte ner i vikt.
Citera
2005-03-18, 14:39
  #3
Medlem
orgs avatar
okej, och hur ska jag gå tillväga då och kom gärna med tips så jag kan korrigera mitt schema
Citera
2005-03-18, 17:46
  #4
Medlem
- antes avatar
Till och börja med borde du ta reda på hur mycket energi du gör av med på ett ungefär på en dag. Du kan få en ungefärlig siffra med hjälp av dessa sidor:

http://www.exhalemag.com/tjanster/energibehov.htm
http://www.uppladdningen.com/uppladdningen2/index.html

Ät ofta, ungefär var tredje timme.
Basera dina mål på långsamma kolhydrater, nyttigt fett och protein.
Rekomenderade siffror är ungefär: 1 gram fett/kg, 2 gram protein/kg och fyll sen på med kolhydrater för att nå din önskade energinivå.

Tittar man snabbt över schemat så ser man att du äter inget protein till kvällsmålet, inga snabba kolhydrater efter träningen.
Citera
2005-03-18, 17:55
  #5
Medlem
Alalones avatar
Brukar du hålla dig strikt till dina scheman?

Drömkroppen som du har resten av livet kräver en viss livsstil...Ditt schema är bra ...men sen då???
Citera
2005-03-18, 18:00
  #6
Medlem
mikkkes avatar
Jag kan dela med mig utav en diet jag drog igång för 2 veckor sen, droppade 6kg första veckan men mestadels vätska, nu går det ungefär 1kg i veckan samt att jag inte tappat någon styrka alls.. Kan ge exempel på hur min dag ser ut, brukar iofs variera måltiderna men äter samma saker...

Frukost: 50g havregryn, 3dl lättmjölk, 50g protte
Mellanmål: 250g kvarg
Lunch: 200g kycklingfilé, 40g pasta, sallad
Pre workout: 50g protte
Post workout: 50g protte, 2 bananer
Middag: 200g kycklingfilé
Mellanmål: 250g kvarg
Nattmål: 250g kvarg

2-3g omega 3 per dag kör jag samt en EC stack.. Sen så steker jag allt i olivolja..

Blir sammanlagt:

Protein: 346
Kolhydrater: 132,5g
Fett: 17,5g
Kalorier: 2062
Citera
2005-03-18, 18:08
  #7
Medlem
Som ante säger så ät något proteinrikt till din kvällsmacka, gärna makrill eller keso eller liknande (lätt kesella + frukt?), annars kommer din kropp att använda mer muskelprotein undernatten = större muskelförlust.

På morgonen till din stacker så glöm inte att hälla i dig vatten och ta gärna med dig en flaska på promenaden, koffein/efedrin är vätskedrivande.

Sen kan du äta lite mer till frukost, du är befinner dig i ett orentligt nedbrytande (katabolt) tillstånd efter att ha fastat hela natten och dessutom ha gått en timmes promenad, dina glykogendepåer (kolhydrater) är tomma och behöver fyllas på, så ska du äta kolhydrater så passa på att lägga in lite extra till frukost och timmarna efter ditt träningspass. Äter du inte gröt? ...Det är en kanon frukost med mjölk någon frukt och ett par ägg.

Försök även att få in lite protein på måltiden vid 15.45, några ägg, lite makrill eller keso, några skivor rostbiff med lite majonäs istället för smör funkar fint. Överdosera inte majonäsen bara .

Tänk på att försöka få med lite protein, fett och kolhydrater i alla dina måltider för att få bästa upptag och effekt, proteinet räcker dessutom längre om du äter kolhydrater till, dina kolhydrater får ett lägre GI om du äter fett till... allt hänger ihop så se till att få sammansatta måltider.
Citera
2005-03-18, 20:00
  #8
Medlem
orgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alalone
Brukar du hålla dig strikt till dina scheman?

Drömkroppen som du har resten av livet kräver en viss livsstil...Ditt schema är bra ...men sen då???
ja, jag håller strikt efter mina scheman.
kommer köra detta under deffen, men efter deffen kommer jag fortf. käka bra mat men inte lika strikt som detta..
Citera
2005-03-18, 20:04
  #9
Medlem
orgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rookien
Som ante säger så ät något proteinrikt till din kvällsmacka, gärna makrill eller keso eller liknande (lätt kesella + frukt?), annars kommer din kropp att använda mer muskelprotein undernatten = större muskelförlust.

På morgonen till din stacker så glöm inte att hälla i dig vatten och ta gärna med dig en flaska på promenaden, koffein/efedrin är vätskedrivande.

Sen kan du äta lite mer till frukost, du är befinner dig i ett orentligt nedbrytande (katabolt) tillstånd efter att ha fastat hela natten och dessutom ha gått en timmes promenad, dina glykogendepåer (kolhydrater) är tomma och behöver fyllas på, så ska du äta kolhydrater så passa på att lägga in lite extra till frukost och timmarna efter ditt träningspass. Äter du inte gröt? ...Det är en kanon frukost med mjölk någon frukt och ett par ägg.

Försök även att få in lite protein på måltiden vid 15.45, några ägg, lite makrill eller keso, några skivor rostbiff med lite majonäs istället för smör funkar fint. Överdosera inte majonäsen bara .

Tänk på att försöka få med lite protein, fett och kolhydrater i alla dina måltider för att få bästa upptag och effekt, proteinet räcker dessutom längre om du äter kolhydrater till, dina kolhydrater får ett lägre GI om du äter fett till... allt hänger ihop så se till att få sammansatta måltider.
Japp, ska fixa till kvällsmackorna, har flera konservburkar med makrill och tonfisk (:.

Jag har alltid med mig en flaska vatten när jag går ut och går.. Men menar du att jag ska dricka lika mycket vatten som när jag går på kreatin? man får ju nästan tvinga i sig vattnet då ju heh.

Jo havregrynsgröt brukade jag käka förr, men jag vet inte.. tröttnade väl på det.. men tack för den idéen. ska nog börja äta lite havregrynsgröt också och ibland käkar jag ägg till frukosten..

ska man verkligen äta så mycket före träning? då förbränner väl kroppen maten istället för fettet?
Citera
2005-03-18, 20:10
  #10
Medlem
orgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av - ante
Till och börja med borde du ta reda på hur mycket energi du gör av med på ett ungefär på en dag. Du kan få en ungefärlig siffra med hjälp av dessa sidor:

http://www.exhalemag.com/tjanster/energibehov.htm
http://www.uppladdningen.com/uppladdningen2/index.html

Ät ofta, ungefär var tredje timme.
Basera dina mål på långsamma kolhydrater, nyttigt fett och protein.
Rekomenderade siffror är ungefär: 1 gram fett/kg, 2 gram protein/kg och fyll sen på med kolhydrater för att nå din önskade energinivå.

Tittar man snabbt över schemat så ser man att du äter inget protein till kvällsmålet, inga snabba kolhydrater efter träningen.
Det blev cirka 4500kcal på exhale testet...

Går några skink skivor bra som protein på kvällsmackan? och en eller två bananer efter träning?
Citera
2005-03-18, 20:14
  #11
Medlem
Tycker ni verkar ha ett väldigt högt carbointag...

Eller kanske bara jag som har för bråttom
Citera
2005-03-18, 20:49
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av org
Japp, ska fixa till kvällsmackorna, har flera konservburkar med makrill och tonfisk (:.

Jag har alltid med mig en flaska vatten när jag går ut och går.. Men menar du att jag ska dricka lika mycket vatten som när jag går på kreatin? man får ju nästan tvinga i sig vattnet då ju heh.

Jo havregrynsgröt brukade jag käka förr, men jag vet inte.. tröttnade väl på det.. men tack för den idéen. ska nog börja äta lite havregrynsgröt också och ibland käkar jag ägg till frukosten..

ska man verkligen äta så mycket före träning? då förbränner väl kroppen maten istället för fettet?


Ja, drick massor av vatten. Blir du uttorkad så blir blodet mer trögflytande och transporten av fettsyror ineffektiv. Dessutom är det den vanligaste orsaken till huvudvärk vilket många får under en ECA-kur eller på stackers, detta av vätskebrist. När du tar Kreatin så vill du binda upp vätska i musklerna, när du tar koffein och andra vätskedrivande saker så vill du dricka för att inte bli uttorkad. Ha en flaska med dig jämnt, när du sitter vid datorn, kollar på Tv, överallt - då är det lättare att få i sig vätskan än om man måste kila iväg och ta ett glas vatten.

Om du tränar styrketräning så borde målet vara att bygga muskler för under ett styrkepass bränner du inte många kalorier, alltså bör du äta en hygglig måltid innan att använda under ditt muskelbygge. Däremot så innan dina kardio/förbränningspass så bör du inte äta något på ett par timmar för att få en effektivare fettförbränning och undvika att enbart ta av det du just ätit, för att göra det enkelt för dig.

Käka du gröt, det är kanon, brukar variera mig med vad jag har i den så att man inte tröttnar så hårt, massor av kanel och fin tärnat äpple funkar bra, även osockrad sylt av olika slag... bästa frukosten.
AllBran-Plus funkar också, prova gärna att göra egen müsli (finns ett kanon recept i Paulúns & De Hoogd bok "Den perfekta matlådan, ta bara bort den torkade frukten om du vill vara hardcore ), då brukar jag röra ned lite proteinpulver i lite lätt naturell yoghurt och sedan i med müsli eller Allbran.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback