24 626 besökare online
858 533 medlemmar • 45 881 912 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Samhälle > Vapen och militär
Svara på ämne
Ämnesverktyg
EdgeofEnding
Medlem
EdgeofEndings avatar
Köpte ett luftgevär för tre år sen, och försökte ställa om siktet hela tiden, med mindre framgång med tiden^^

Så, finns det nåt sätt att få mitten av siktetpeka parallellt med gevärets pipa?

Ryssi-Jussi
Medlem
Ryssi-Jussis avatar
Tja, du för väll skjuta och se var skotten hamnar och sedan justera därefter, alternativt köpa en boresight.

BigIvar
Medlem
BigIvars avatar
Är det ett fjäderluftgevär med brytpipa så är det lätt att grovinställa siktet på följande vis:
Palla upp bössan så att den ligger still och flukta mot en punkt genom pipan. Justera sedan siktet så att det pekar mot samma punkt. Sedan blir det till att skjuta och finjustera.

Kan du inte titta genom pipan så är det bara att skjuta och skruva. Att köpa en boresighter för att skottställa ett luftgevär låter lite dumt.

EdgeofEnding
Medlem
EdgeofEndings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Är det ett fjäderluftgevär med brytpipa så är det lätt att grovinställa siktet på följande vis:
Palla upp bössan så att den ligger still och flukta mot en punkt genom pipan. Justera sedan siktet så att det pekar mot samma punkt. Sedan blir det till att skjuta och finjustera.

Kan du inte titta genom pipan så är det bara att skjuta och skruva. Att köpa en boresighter för att skottställa ett luftgevär låter lite dumt.

Är inte helt säker på vad du menar, kan du illustrera?

BigIvar
Medlem
BigIvars avatar
Nej, jag ids inte illustrera. Men jag ska försöka förklara lite bättre...

Du sätter upp en tavla (eller vad som helst som utgör en bra punkt att sikta på) sisådär 10 meter bort.
Öppna bössan och se till att den ligger stadigt på ett bord. Kika genom själva loppet i pipan precis som om det vore ett sikte. Se till att riktpunkten är mitt i. Medan bössan fortfarande ligger stadigt kvar med pipan pekande mot din punkt (punkten där skottet skulle träffa om man sköt) så tittar du genom riktmedlen samtidigt som du skruvar på siktet tills även detta är riktat mot din punkt. När du är färdig så är bössas grovt skottställd.

Å andra sidan - Varför göra sig detta omak på ett luftgevär ? Skjut och skruva tills det blir rätt !

EdgeofEnding
Medlem
EdgeofEndings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Nej, jag ids inte illustrera. Men jag ska försöka förklara lite bättre...

Du sätter upp en tavla (eller vad som helst som utgör en bra punkt att sikta på) sisådär 10 meter bort.
Öppna bössan och se till att den ligger stadigt på ett bord. Kika genom själva loppet i pipan precis som om det vore ett sikte. Se till att riktpunkten är mitt i. Medan bössan fortfarande ligger stadigt kvar med pipan pekande mot din punkt (punkten där skottet skulle träffa om man sköt) så tittar du genom riktmedlen samtidigt som du skruvar på siktet tills även detta är riktat mot din punkt. När du är färdig så är bössas grovt skottställd.

Å andra sidan - Varför göra sig detta omak på ett luftgevär ? Skjut och skruva tills det blir rätt !

För att jag är rätt grön, litar inte på at jag siktar tillräckligt bra.

chibariku
Medlem
chibarikus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeofEnding
För att jag är rätt grön, litar inte på at jag siktar tillräckligt bra.

Skjut med stöd?

EdgeofEnding
Medlem
EdgeofEndings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chibariku
Skjut med stöd?
Ligger ner när jag skjuter, men jag får väl ge det ett försök

Nu kommer jag inte exakt ihåg hur stort mitt sikte är, men hur mycket lägre borde skottet träffa för att ha siktet parallellt. Finns det nåt sätt att mäta med hur pass högre siktet sitter & förstoringen?

chibariku
Medlem
chibarikus avatar
Räcker ju att stoppa nån kudde eller träpinne som stöd behöver ju inte vara något proffsigt. Har använt mig av en trappstege en gång.

BigIvar
Medlem
BigIvars avatar
Att ligga ner är onödigt. Det är både lättare och bekvämare att sitta vid ett bord och ha ett mjukt stöd under bössan.

Ryssi-Jussi
Medlem
Ryssi-Jussis avatar
Har skjutit en del luftgevär och det här brukar jag tänka på när jag ska ställa in ett sikte.

Skjut med stöd men tänk på att hålla ett stadigt grepp om geväret med båda händerna, dock inte altför hårt. Jag antar att du har ett fjädergevär, rekylen på dessa vapen är lite speciell. kullan sätter fart först efter att fjäder har slagit mot sitt stopp.

Tänk att ditt öga ska alltid vara vid samma position bakom siktet för att undvika parallax fel
här en video som illustrerar parallax. http://www.youtube.com/watch?v=omorj3H-Yjw
Detta gäller även iron sights.

Fokusera inte enbart på var enskilda skott hamnar, skjut istället en serie på minst 5 och justera siktet sedan. Om man justerar siktet efter varje skott så får man justera i all evighet eftersom det är svårt att att träffa på samma ställe hela tiden.

Jag vet inte vad du har för sikte men på ett kikarsikte så brukar det stå hur mycket siktet flyttas vid när man skruvar ett klick. Vanligt är 1/4" på 100 yards vilket motsvarar 0,7mm på 10 meter. Kolla vad det står på ditt sikte så du får en uppfattning på hur pass mycket du måste skruva.

Edit:

Ställ in siktet på det avstånd du oftast tänker skjuta på. På grund av att siktet sitter monterat en bit ovanför pipan så kommer geväret att skjuta pricksäkert på endast ett avstånd, eventuellt på två distanser beroende på vilket avstånd du ställer in siktet på. här är en överdriven bild som illustrerar principen. http://i.imgur.com/D6373.png
Senast redigerad av Ryssi-Jussi 2012-08-02 kl. 15:28.

BigIvar
Medlem
BigIvars avatar
En sak till som kan vara bra att känna till: Man skjuter ofta bättre med de vanliga järnsiktena än med ett billigt kikarsikte i dåliga montage.

Det sitter säkert järnsikten på din bössa. Prova att plocka väck kikaren och se hur det går.
Senast redigerad av BigIvar 2012-08-02 kl. 17:55.

Svara på ämne
Topp Dela »