23 904 besökare online
856 768 medlemmar • 45 810 431 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Fordon & trafik > Cykel
Svara på ämne
Ämnesverktyg
hjelpmigsnella
Medlem
Hejsan.

Jag har på senare tid börjat cykla till jobbet varje dag (i sthlm) och känner att även om min gamla Crescent världsmästarcykeln är fantastiskt bra för sin höga ålder, skulle jag vilja ha en ny cykel.

Jag är väldigt sugen på en racer single speed av någon form. Jag har kollat på vissa färdigmonterade cyklar, och även en del på blocket. Retro-modeller har fångat mitt öga extra mycket - Crescent Retro 601 och Bianchi Pista Steel är rent utseendemässigt väldigt schyssta, men jag saknar kunskapen för att avgöra om det faktiskt är bra cyklar.

Jag kan absolut tänka mig att köpa begagnat, eftersom min budget inte är mycket högre än ca 7000 kr. Men på blocket finns inte ens en tillmötesgående säljare som kan förklara.

Någon som skulle kunna peka mig i rätt riktning, rekomendera märken, komponenter att hålla utkik efter med mera.

Tack på förhand!

Sheik
Medlem
Sheiks avatar
http://www.fixedgear.se/forum/

Där kan du ibland hitta en fin singlespeed cykel billigt. Alternativt att du bygger en själv, inte speciellt svårt, har själv snickrat ihop en singlespeed

majordoe
Medlem
majordoes avatar
http://classic-motorbikes.net/images...velo_solex.jpg

hjelpmigsnella
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheik
http://www.fixedgear.se/forum/

Där kan du ibland hitta en fin singlespeed cykel billigt. Alternativt att du bygger en själv, inte speciellt svårt, har själv snickrat ihop en singlespeed

Super! Jag har inte hunnit titta ordentligt än men ska absolut kolla mer sen. Tycker du det är något speciellt jag ska titta efter? Några speciella delar som jag borde hålla utkik efter osv?

AX3L
Medlem
Jag har själv en Bianchi Pista som jag på det stora hela är riktigt nöjd med, och det säger jag som är en landsvägscyklist som kör kolfiberhoj för det fyradubbla när jag tränar så jag är ganska kräsen när det kommer till cyklar. Det finns egentligen bara en nackdel med den för en vanlig brukare och det är att den inte har fäste för bakbroms. För mig som kör den fixed (utan frihjul) är det inga problem eftersom benen då agerar bakbroms och frambromsen egentligen bara är i nödfall men har du tänkt köra med frihjul är det inte optimalt med bara frambroms. Detta är för övrigt något den helt saknar från kartongen, likaså frihjulet så räkna med 1000kr till för de delarna.

Cresenten har jag bara sett och klämt på i en affär, men det verkade vara ungefär samma med annan logga.

Wompa
Medlem
Jag slog till på en Crescent Valkenburg Edition förra året.. kunde inte låta bli. Går man och suktar i 6månader så är det lika bra att slå till!

Gav 4500 för den på rea och jag är nöjd hitills.

Crescent har gått ner sig rätt rejält dock men det får man väl förstå i dagens läge när allt tillverkas i kina och man måste konkurrera mot priserna.

Är inge vidare fel på cykeln men känns lite sådär imellanåt, trampar man så ibland blir det ett klickande ljud från navet, vad vet jag inte för det försvinner om man byter takt i trampet och sen så är väl inte sadeln eller styrbindan så jävla bra kanske... ska bytas till Brooks snarast.

Det finns som dräneringshål i ramen där fukten går ut, dåligt rostskydd där då det har uppkommit jättelite rost runt hålet.

Har garanti så är ingen fara men ändå...

ten6
Avstängd
ten6s avatar
Klassas en sådan hoj som en cykel eller vad klassas den som?

Wompa
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ten6
Klassas en sådan hoj som en cykel eller vad klassas den som?

Min cykel? Det är en klassisk designad sporthoj med flippnav...

Svara på ämne
Topp Dela »