• 1
  • 2
2012-07-31, 10:03
Medlem
tmk77s avatar
Citat:
Jag undrar, skulle det gå att få in dessa när man sitter med laptop?
Man kan ju få in de fria med en sådan där liten patetisk usb-antenn. Skulle vara gött på semestern.

Tar man emot kanalerna via Zattoo så strömmar man kanalerna via Internet, då behövs en bra Internetuppkoppling, det är allt.

Om jag förstår dig rätt när du nämner en USB-antenn så menar du en antenn för mottagning av markbundna kanaler och med en sådan blir det svårt att ta in tysk tv, förutsatt att du inte är nere i Ystad med bra väderförhållanden eller i Tyskland.

Citat:
Skulle någon kunna förklara juridiken för mig att man helt plötsligt kan få 400 kanaler gratis bara genom att rikta mot annan satellit.

Ok, rent juridiskt har jag inte så bra koll på detta så ta mig inte på för stort allvar. På 1980-talet innan det fanns bra teknik att koda betalkanaler sändes vissa kanaler okodade men var belagda med tittarförbud Bodde man i Tyskland var man tvungen att ansöka om en licens för att få se på kanalen, skojigt.

Men tumregeln är att det upp till tv-kanalerna att skydda sig om de inte vill att andra ska kunna se. De tyska kanalerna äger rättigheterna till sina program och dubbar dessutom det mesta som inte är på tyska och då finns ett väldigt marginellt intresse för grannländer att se. De tyska betalkanalerna (t.ex SKY) sänder odubbat men detta är ju skyddat. På 1990-talet sände bland andra TV3 okodat, men de tvingades att koda sina sändningar efter påtryckningar från bland annat Italienska ligan då 3:ans sändningar gick att ta in även utanför Sverige, t o m i Italien.

De brittiska kanalerna (BBC, ITV m.m.) som sänder från 28,2ö har en annan lösning, de har riktat sina sändningar mot Storbritannien vilket gör att det är svårt att få in någon annanstans, men trots det går det att få in en del brittiska film- och musikkanaler därifrån då deras kanaler sänder från olika satelliter på samma position fast med olika sändarstyrka och målområde.

Citat:
En annan fråga. Hur många satelliter snurrar runt jorden idag? Inte bara tv, utan alla.

Många... Sätt dig uppe en mörk kväll och stirra upp mot himlen så kommer du förutom stjärnor se ljuspunkter som glider förbi ibland. Det är vädersatelliter, spionsatelliter eller uttjänta satelliter som hamnat i en annan omloppsbana. Fast blinkar det då är det ett flygplan och ingen satellit
Citera
2012-07-31, 13:33
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmk77
Sen finns det fler sätt att se på tysk tv i Sverige. Att gömma sig bakom en tysk VPN tjänst och skaffa Zattoo är ett alternativ som dock kostar lite i form av VPN avgift och Zattoo abonemang, men betydligt billigare än kabel-tv alternativen iallafall.

Vad är VPN?
Hur skaffar jag en tysk VPN tjänst?
Var inne på zatoo och de det stod mycket riktigt att det inte erbjuds i detta område ännu.

Finns det inget likt svt play i tyskland, för gärna lite större?
Senast redigerad av WhaleMale 2012-07-31 kl. 13:38.
Citera
2012-07-31, 13:56
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Vad är VPN?
Var inne på zatoo och de det stod mycket riktigt att det inte erbjuds i detta område ännu.

en VPN är, förenklat, en tjänst som styr trafiken mellan din dator och internet genom en s k tunnel, vilket bl a har till följd att den server du laddar data från inte ser din riktiga ip-adress utan den adress du tilldelas av vpn-tjänsten. på det sättet kan du surfa med t ex ett tyskt ip-nummer från din dator i sverige och på så vis ladda ner data som är reserverade för användare med tyska ip-nummer. kolla någon av tjänsterna här: http://www.deutscher-vpn.de

de flesta tv-sändarna erbjuder streaming av sina program på sina respektive hemsidor. googla och titta.
Citera
2012-07-31, 14:05
Medlem
tmk77s avatar
Citat:
Vad är VPN?

Du behöver en DNS eller VPN som gör att det ser ut som om du befinner dig i Tyskland. http://overplay.net/ tar $49,95 för 12 månaders DNS som kan ställas in för bland annat Tyskland som gör att du kan använda Zattoo med många tyska kanaler i standardkvalitet.

Vill man se i HD tar Zattoo €45/år. Ska man vara helt säker på att alla tyska "Mediathek" sidor ska fungera måste man däremot satsa på en VPN tjänst, samma företag tar $9,95/månad (billigare vid helårsabb.)för det, men det finns fler företag som erbjuder liknande tjänster. Jag känner mest till Overplay.

Dessa kanaler kan du se på Zattoo om du har tyskt ip: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...Zattoo#Germany

Citat:

Vissa av de tyska kanalerna har play-liknande tjänster, fast i Tyskland kallas det "Mediathek". ZDF och 3SAT sänder en del live via nätet och dessutom har de ett arkiv, precis som RTL m fl. En del av det som finns (t.ex F1 live på RTL) är dock spärrat från utlandet, precis som SVT spärrar vissa sändningar för utlandet.
Senast redigerad av tmk77 2012-07-31 kl. 14:08.
Citera
2012-07-31, 14:51
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
en VPN är, förenklat, en tjänst som styr trafiken mellan din dator och internet genom en s k tunnel,
Vad är de olika sakerna på denna grafiska förklaring?
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Vi...k_overview.svg

Citat:
Ursprungligen postat av tmk77
Du behöver en DNS eller VPN som gör att det ser ut som om du befinner dig i Tyskland. http://overplay.net/ tar $49,95 för 12 månaders DNS som kan ställas in för bland annat Tyskland som gör att du kan använda Zattoo med många tyska kanaler i standardkvalitet.

Vill man se i HD tar Zattoo €45/år. Ska man vara helt säker på att alla tyska "Mediathek" sidor ska fungera måste man däremot satsa på en VPN tjänst, samma företag tar $9,95/månad (billigare vid helårsabb.)för det, men det finns fler företag som erbjuder liknande tjänster. Jag känner mest till Overplay.

Dessa kanaler kan du se på Zattoo om du har tyskt ip: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...Zattoo#Germany
Hur ställer sig ens bredbandsleverantör till att man använder en VPN tjänst?

Citat:
Ursprungligen postat av johannes
Vissa av de tyska kanalerna har play-liknande tjänster, fast i Tyskland kallas det "Mediathek". ZDF och 3SAT sänder en del live via nätet och dessutom har de ett arkiv, precis som RTL m fl. En del av det som finns (t.ex F1 live på RTL) är dock spärrat från utlandet, precis som SVT spärrar vissa sändningar för utlandet.

Typiskt. Skulle eg. räcka med 1 som man kunde se från Sverige.
Senast redigerad av WhaleMale 2012-07-31 kl. 14:53.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback