Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-30, 21:22
  #1
Medlem
different_trips avatar
Hej.

Hade tänkt att inskaffa mig en hund i framtiden, men det är inget som sker innan jag löst livssituationen så att hunden inte behöver tillbringa längre stunder ensam. Jag är alltså fortfarande i planeringsstadiet och jag vill absolut inte göra något förhastat då jag vill ha en underbar hund som går att lita på, och som litar på mig, i alla möjliga situationer.

Raser jag spanat på är främst Dobermann och Rottweiler. Anledning till att jag blev fäst vid dessa hundar är en rad anledningar, men främst när jag delade sovplats/golv med dessa under längre tågfärder från fjällen. Främmande hundar vid tillfällena med gud så underbara och kärleksfulla.

Vet att båda dessa raserna är "mycket hund" och kräver en del av ägaren för att relationen ska bli harmonisk och hunden ska trivas och må bra, både fysiskt och psykiskt.

Att läsa om rasen i sig går på nätet tycker jag, men resten..? Tänker inte köra på känsla som en del verkar göra när de skaffar sig en hund.

Så, vart börjar jag egentligen? Från grunden och uppåt så att jag blir en lämplig förare.

Skummar jag runt på nätet så verkar jag hitta allt möjligt, gärna självutnämnda proffs som sågar varandras kunskaper och tillvägagångssätt.
__________________
Senast redigerad av different_trip 2012-07-30 kl. 21:28.
Citera
2012-07-30, 21:42
  #2
Medlem
Om du ska skaffa hund ska du se till att ha så mycket tid till den som möjligt i början dvs att du eller någon är hemma hela tiden de första månaderna.
Citera
2012-07-30, 22:37
  #3
Medlem
Imperors avatar
Det finns ju en hel del att läsa om hur man ska göra med en hund. Både rätt och helt fel tyvärr, och det kan vara väldigt svårt att uttyda vad som är vad dåd et finns en hel del folk som kan anses kunniga som alltjämt förespråkar helt idiotiska saker.
Kolla upp inlärningspsykologi, inte direkt inriktad på hundar utan de rent grundläggande begreppen som positiv, negativ och aversiv förstärkning med allt vad det innebär. Samma principer gäller definitivt för alla flocklevande däggdjur (inkl hundar o människor) och många andra med. Var försiktig och misstänksam så fort du läser något som helt fördömer "den andra metoden" då dylik "extremism" tyder på enkelspårighet och taskig förståelse. Överdriven auktoritet är aldrig bra och ingen auktoritet är självklart lika korkat.

En viktig sak att komma ihåg är att en hund är en hund, det spelar ingen större roll vad som står i rasstandarden, även om det givetvis är smartare att skaffa rätt hund till rätt syfte! Att skaffa en utpräglad vakthund och inte vilja jobba med vakt och skydd är lite dumt, precis om att man inte ska skaffa en utpräglad jakthund som innerstadshund som absolut inte får jaga! Givetvis går det, men där kommer man in lite på grejen med "nybörjarhund"... Att träna bort systematiskt inavlade instinkter är inget man gör utan att veta hur. Det är knappast någon omöjlighet ändå, men då får man vara beredd på att verkligen jobba med saken och gärna gå ett par kurser. Klart bäst är det att låta hunden få utlopp för sina instinkter och lustar samtidigt som man aktivt tränar på när och hur det är OK eller inte.
Du säger att du vill ha Rottweiler eller Dobermann, båda är väldigt fina hundar som har en hel del vakt i sig. Kom ihåg att det inte bara är att uppmuntra vaktbeteende för att få en bra vakthund, snarare tvärtom... För att få ordning på en hund som skäller för mycket så tränar man in kommandot "skall" för att samtidigt kunna träna och belöna "tyst". Samma sak gäller andra beteenden!

Ett riktigt bra exempel kan man se i Victoria Stilwell och hennes program "It's me or the Dog". Jag vet, det är lite cheesy att rekommendera dylika TV-serier, men hon är riktigt bra! Fixar allt minst lika bra som Ceasar Milan utan att sparka på hundarna, använda stackel och andra skitmetoder... Positiv förstärkning OCH klart ledarskap = trygg hund som förstår vad du vill.

Jag kan spåna på om detta hur länge som helst. Haft att göra med en massa hundar av olika raser och typer, uppväxt med hundar, jobbat med hundar, hunddagis, kennlar, jourhem och rehabilitering av "problemhundar", osv. Givetvis gjort en del fel med åren också och lärt mig av det. Delar gärna med mig av mina erfarenheter, för hundarnas skull. :-)
Citera
2012-07-30, 23:27
  #4
Medlem
jannesvansloss avatar
Har du haft hund tidigare? Med mor och far?

Rottweiler är bland de tuffaste hundarna att uppfostra. Man måste vara stenhård med dem i deras första månader. Du måste verkligen verkligen säga emot och ta i med hårdhandskarna från början.

Om du inte gör det kommer det sluta med att han/hon kommer gör dig till en bitch.
Citera
2012-07-30, 23:34
  #5
Medlem
Imperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jannesvanslos
Har du haft hund tidigare? Med mor och far?

Rottweiler är bland de tuffaste hundarna att uppfostra. Man måste vara stenhård med dem i deras första månader. Du måste verkligen verkligen säga emot och ta i med hårdhandskarna från början.

Om du inte gör det kommer det sluta med att han/hon kommer gör dig till en bitch.

Bra exempel på total idiot som inte kan ett piss om hundar! Har DU verkligen haft en Rottweiler? Gick det bra? Kunde du ha den lös bland folk? Kunde den bete sig alls eller "behövde" du/ni spöa på den med jämna mellanrum för att hålla den nedtryckt och rädd? Avlivade du den efter ett-två år för att den "blev" knäpp?

Jag har bl a tagit hand om och rehabiliterat en ettårig Rottweiler som var van vid att få sin vilja igenom genom att bara morra och det handlade verkligen INTE om att "ta i med hårdhandskarna". Att sätta tydliga regler och inte ta skit från hunden har ingenting med våld att göra. Visst behövde jag lägga den på rygg ett par gånger, men det är inte en våldshandling utan ska genomföras så lugnt som bara möjligt för att visa att man verkligen har kontrollen. Det är heller verkligen inte så hunden LÄR sig, det gör den genom klara uppgifter och belöningar.
__________________
Senast redigerad av Imperor 2012-07-30 kl. 23:37.
Citera
2012-07-30, 23:39
  #6
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jannesvanslos
Har du haft hund tidigare? Med mor och far?

Rottweiler är bland de tuffaste hundarna att uppfostra. Man måste vara stenhård med dem i deras första månader. Du måste verkligen verkligen säga emot och ta i med hårdhandskarna från början.

Om du inte gör det kommer det sluta med att han/hon kommer gör dig till en bitch.

Nej, tyvärr inte då en i familjen är allergisk.

Att vara "tuff" och konsekvent är jag medveten om att jag måste vara, men hur jag är det på bästa sätt är väl infon jag efterfrågar. Kunna dominera psykiskt utan att behöva ta till fysik, för det hjälper ändå inte på hundar i den storleken (är uppfattningen jag fått hittils).
Citera
2012-07-30, 23:40
  #7
Medlem
Imperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Nej, tyvärr inte då en i familjen är allergisk.

Att vara "tuff" och konsekvent är jag medveten om att jag måste vara, men hur jag är det på bästa sätt är väl infon jag efterfrågar. Kunna dominera psykiskt utan att behöva ta till fysik, för det hjälper ändå inte på hundar i den storleken (är uppfattningen jag fått hittils).

Låter som att du är på rätt spår.
Citera
2012-07-31, 00:24
  #8
Medlem
Zanizailas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperor
Fixar allt minst lika bra som Ceasar Milan utan att sparka på hundarna, använda stackel och andra skitmetoder...
Men snälla någon, försök att inte smutskasta namnet på någon du inte ens vet något om.
Han varken sparkar på hundar (jag har sett nästan alla avsnitt och har ALDRIG sett honom sparka på någon hund, dessutom läst tre av hans böcker och han förespråkar aldrig det där heller) och förespråkar inte stackel (han använder bara halsbandet som ägarna redan använder och känner sig bekväma med, och stackel är BTW inte något tortyrinstrument, bara för att det är förbjudet i Sverige betyder det inte att det är ondskan förkroppsligad).

Och nja, Stilwell har sina bra saker (fast det enda jag ser är en rätt så mesig attityd som låter hundarna klättra rätt över henne), Millan har sina, alla har sina, men de är HELT olika "tränare". Millan är ingen tränare alls förresten. Han REhabiliterar hundar, mentalt skadade hundar som behöver "repareras". Så det säger väl sig självt att allt han gör med de allvarliga fall man ser i TVn (som kanske t.o.m vill döda människor och/eller andra djur, och skulle själva dödas om inte Millan fanns där), är inte saker man ska göra med sin vanliga gosevovve hemma som aldrig ställer till med problem, eller som mest småsaker.

Men det finns några saker han säger som gäller alla hundar, oavsett ras, ålder eller mentala tillstånd. Motion, disciplin, kärlek, du ska vara lugn och självsäker (inte flamsig och osäker) för att hunden ska känna sig trygg med dig, och bara sända raka, tydliga signaler så att den vet vad det rör sig om.

Det kan man omöjligen inte hålla med om, om man inte vill verka helt löjlig.

http://terriermandotcom.blogspot.se/...inance-in.html
"So there you go: those are Millan's "methods," and if you oppose them, then you are telling me and the world that you oppose leadership, exercise, body language, and positive reinforcement."
http://terriermandotcom.blogspot.se/...terrified.html - Min poäng - att man inte tycker att man BARA ska använda positiv förstärkning i alla situationer, betyder inte att man aldrig gör det.

Till TS - ursäkta för det här, men jag kan inte låta rena osanningar gå förbi sådär.
Jag tror att hundforum generellt är bra att hålla sig borta från, något jag själv märkt efter sisådär fyra år bland dem.
Man lär sig mycket mer av att läsa böcker, artiklar och bilda sig en egen uppfattning, än att försöka följa med i pajkastningar (och det blir det ofta, jag har märkt att hundforum är sällan trevliga tillhåll, och fulla med folk som följer sitt tankesätt som religiösa fanatiker).

Det är väldigt bra att du vill ta reda på ordentligt med fakta först, det är det inte alla som gör.
Men jag tror du börjar i fel ände om du vill ha "den eller den" rasen för att du fastnat för dem.
Ta reda på vad du vill ha i en hund, vad som passar dig, vad du har att erbjuda en hund, och utgå från det. Läs på om olika raser, rasgrupper, och var som sagt, mycket tydlig med vad du vill ha och kan ha.

Nu vet jag inte riktigt hur pass "grön" du verkligen är, men det jag gjorde när jag var "ny" (~10 år sedan) var att läsa böcker, böcker och mer böcker. Ofta lättlästa med "basinformation" i början (jag var ändå bara drygt 12 år gammal, men för nybörjare i vilken ålder som helst blir det nog lättare så ), ha alltid "skeptikerglasögonen" på och tänk igenom vad de faktiskt säger, och tids nog kommer du kunna selektera bort det du tycker är bullshit och det som verkar ha sanning bakom det.

Jag började som sagt läsa på för 9-10 år sedan, men gick ännu djupare in i det när jag skaffade min första hund för 4½ år sedan, och då läste jag även artiklar och diskussioner om den STORA heta potatisen i hundvärlden - uppfostringsmetoder (lägg märke till ordet uppfostran, inte träning) - från båda sidor, tittade på TV-shower "från båda sidor", lyssnade på argument från båda sidor, alltid med skeptikerglasögonen på - och det tog inte lång tid innan jag visste vilka jag ville lyssna på.

Men så behöver man inte tillhöra en "sida", det finns lika många uppfostringsmetoder som det finns hundägare...
Citera
2012-07-31, 00:25
  #9
Medlem
En av dom första sakerna man kanske bör tänka på vid ett hundköp; vad ska jag ha hunden till? Ska det vara en sällskapshund som bara vill slappa i soffan? Vill jag tävla eller på annat sätt vara aktiv med min hund? Är jag beredd att ge hunden all eventuell träning/motion den behöver?

Sen kan man tänka på ras utefter vad man önskar göra. Ta gärna kontakt med folk som har just den rasen/raserna du vill ha, då får man en bättre uppfattning av hur rasen är tycker jag. Bra att besöka uppfödare.

När man sedan ska leta uppfödare så är det bra att vara noga. Man vill ju ha en frisk hund så leta efter uppfödare som avlar på friska hundar, som röntgar osv. Kan också vara bra att kolla upp hur föräldradjuren är, då kan man få en bra bild på hur valparna kommer att bli på ett ungefär. Sedan så blir ju inte valparna exakta kopior av sina föräldrar men man kan ändå få en bra uppfattning.

Är inte så insatt i raserna rottweiler och dobermann men har träffat en hel del individer av båda raserna. Har uppfattat dobermannen som lite nervös och instabil och med mycket energi. Det är en ras som vill och behöver jobba.
Har träffat många trevliga rottweilers, de flesta har varit ursnälla, men det är ju en ras som också kräver mycket.

Hur man ska vara i uppfostringen av en hund beror helt på individ, vissa behöver man vara tuffa mot och andra hundar är väldigt "veka". Så man får ju anpassa metoderna utefter hur hunden är.
Citera
2012-07-31, 01:12
  #10
Medlem
Imperors avatar
Zanizaila: Jag har laddat ner och tittat på de allra flesta av CMs program och jag vidhåller att han är överdrivet auktoritär. När han pratar om att gå på promenad med hunden så är det alltid kort koppel, låt inte hunden lukta på något, "du kommer att se bra ut med den hunden nu" (som att man skaffar hund för att "se bra ut" på promenad? Jag går ut med hunden för hundens skull, inte för att se bra ut), osv.
Att han är en bra hundtränare kan jag väl hålla med om, i vissa lägen, men de visar allt för lite i programmen. Det enda de visar är hur han mer eller mindre spöar på hundarna (har du verkligen sett samma program som jag?) och pressar dem i extremt stressade situationer. Har sett och hört av flera som spöar på sina hundar, trampar på dem och sparkar dem att "så gör mannen som talar med hundar". Att det kanske inte direkt är det han förespråkar ändrar inte på att programmen uppenbart är uselt klippta. Därför vill jag inte rekommendera dem, bl a.
De allra flesta av hundarna han "REhabiliterar" (=tränar) är ju heller inte någon som helst sorts problemhundar, bara sjukt understimulerade och ouppfostrade i största allmänhet. Sådant är enkelt, utan att ta till en klassiskt latinsk (katolsk) "machismo"-attityd som han verkligen tar till extremer! Med de få riktiga problemhundar, de som har tar ifrån sina ägare under en längre tid, så kan han säkert göra "underverk", men det har väldigt lite att göra med en Nakenhund som får gå ut EN gång i veckan...

Victoria låter hundarna "klättra över henne" i den allra första början, då hon iakttar hur matte/husse hanterar olika situationer, utan att lägga sig i. Ett annat exempel är när matte, helt chockad frågar "Varför juckar inte hunden på dig?" (hennes hund juckade på "alla") och hon svarar "Hundar juckar inte på ledare!"

Men du tycker väl att Ceasar är sexig och ser inte hans tillkortakommanden... Precis som många karlar inte kan se hur en storbystad blondin är helt jävla dum i huvudet vad hon än gör! (Många pantade brudar gillar machismo-stilen tills de inser att den ALLTID kommer med en rejäl dos svartsjuka och kontrollbehov vilket är en föregångare till våld och förtryck (som hos CM). Precis som att tonårsbrudar gillar dörrvakter tills de växer ifrån dem).

Vad gäller stackel så anser jag att ett "vanligt" strypkoppel också är ett förlegat tortyrredskap som används av idioter som inte fattar att de ska uppfostra istället för att straffa. CM stryper skiten ur alla hundar han kommer i kontakt med! Det är liksom hela hörnstenen i hans filosofi och han kör med stryp inomhus tom! Jag är ju definitivt ingen IMMI-fjolla, som du vet, men där snackar vi verkligen om att enbart jobba med negativ och aversiv förstärkning = obehag och straff.
Citera
2012-07-31, 10:06
  #11
Medlem
jannesvansloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperor
Bra exempel på total idiot som inte kan ett piss om hundar! Har DU verkligen haft en Rottweiler? Gick det bra? Kunde du ha den lös bland folk? Kunde den bete sig alls eller "behövde" du/ni spöa på den med jämna mellanrum för att hålla den nedtryckt och rädd? Avlivade du den efter ett-två år för att den "blev" knäpp?

Jag har bl a tagit hand om och rehabiliterat en ettårig Rottweiler som var van vid att få sin vilja igenom genom att bara morra och det handlade verkligen INTE om att "ta i med hårdhandskarna". Att sätta tydliga regler och inte ta skit från hunden har ingenting med våld att göra. Visst behövde jag lägga den på rygg ett par gånger, men det är inte en våldshandling utan ska genomföras så lugnt som bara möjligt för att visa att man verkligen har kontrollen. Det är heller verkligen inte så hunden LÄR sig, det gör den genom klara uppgifter och belöningar.

Snälla beskriv för mig vart i mitt inlägg jag skriver att man ska "spöa hunden" och "använda våld".

Jag menar att man måste vara tuff mot den i början. Det betyder inte att man behöver använda våld.
Men man måste säga ifrån ordentligt när hunden gör fel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback