Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-25, 13:29
  #13837
Medlem
Bertings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vågar man använda sitt kort på mindre ställen? Jag har fått kort skimmade två gånger i sydamerika med åtföljande trassel. (Banken ger tillbaka pengarna men man kan ju inte använda kortet innan de skickar nytt, och koden separat. Så res med två kort.) och Afrika skall vi inte tala om ... där kan kort bli spärrade av flygbolag bara för att man köpt flygbiljett till afrikansk destination, fast det medger inte bolagen

Just Fili tycker jag är ett lite lurigt land, men mycket trevligt. Jag skulle instinktivt bara använda mitt kort i bankomat. Men jag har inga belägg för hur korten fungerar i Fili.

Eller kanske skaffa filippinskt bankkort och sätta lite pengar där. Vågar man använda sitt VISA/Mastercard i deras affärer? (tejpa över CVV-koden på baksidan) Håller personalen i kortet när man köper ... Blir det ofta fel på apparaterna när man köper så man får göra om köpet? etc

Filippinier är mycket trevliga men jag skulle inte låta någon okänd person hålla i mitt bankkort.

Detta är också sådant som är svårt att söka information om på Internet eftersom bankerna vill att vi skall använda kort och de trassel som uppstår tystas ned. Man får lära av erfarenheterna

Har aldrig haft nåt problem med kort i Phil. Brukar använda mitt filippinska M/C kort, men bara på SM, Savemore och andra större butikskedjor. Nu har väl så gott som alla moderna kortterminaler, och de har lärt sej att blippa också. Så kortfattat, no worries.
Citera
2022-09-26, 00:24
  #13838
Medlem
BackinBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eidap
Ser nu när ja googlar runt lite att dom ändrat de nyligen samt att man ska ha bott minst 180 dagar i landet. Men kan tänka mig att sålänge man har ACR kort då samt address så är de inte så viktigt med just 180 dagar.
I vilket fall som helst så va de helt omöjligt i Coron förr om man inte hade ngt permanent visum, därför svarade ja som ja gjorde innan. Bra att de har ändrats dock.

Kul oxo med din retoriska fråga varför man inte kan öppna bankkonto på turist visa, när du tydligen visste att man kan och att de ändrats. Gör ju bara att man inte pallar skriva med dig i framtiden

"If you have been staying in Philippine soil for less than 180 days, you are classified as a non-resident alien. Yes, you can open a bank account, but only limited to a foreign currency deposit account, such as a dollar savings account. You cannot open a peso savings account."

"Anyone can open a bank account in the Philippines. In the past, non-residents, including those holding a temporary visitor’s visa, could only open a foreign currency deposit account, or a peso account funded by foreign currency deposits converted to peso. But this rule has recently been amended to include more funding sources for a non-resident’s peso account"


Padie

Om det inte funkade i Coron för dig,betyder det inte iaf för mig att det inte går.
Jag förstår att du inte pallar skriva,då du blir sur att Google inte har rätt svar som du hänvisar till.
Kontakter i all ära,men Acr-kort och adress ska gå bra,annars bara gå till nästa bank.

Mvh
BiB
Citera
2022-09-26, 00:26
  #13839
Medlem
BackinBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berting
Jag fixade också bankkonto på turistvisa för många år sedan. Nu verkar det som de strypt den möjligheten, då alla jag hört numer, som försökt, ej har lyckats. Men det kan ju ha ändrats igen.

Har dom haft Acr-kort och misslyckats ?

Mvh
BiB
Citera
2022-09-26, 00:41
  #13840
Avstängd
wwrs avatar
Man kanske kan be någon filippinsk kompis öppna ett konto som man sedan själv sköter genom överföringar och bankomatuttag?

Givetvis beaktande att kontots verklige ägare kan tömma det. Typ att köpa mark genom bulvan.

... Vid närmare eftertanke kanske ingen bra idé ...
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-09-26 kl. 00:46.
Citera
2022-09-27, 14:32
  #13841
Medlem
DjStefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackinBusiness
Om det inte funkade i Coron för dig,betyder det inte iaf för mig att det inte går.
Jag förstår att du inte pallar skriva,då du blir sur att Google inte har rätt svar som du hänvisar till.
Kontakter i all ära,men Acr-kort och adress ska gå bra,annars bara gå till nästa bank.

Mvh
BiB

vad yrar du om....är du här ?
hur många ACR kort har blivit utskrivna sen dom öppna upp tror du ?
Citera
2022-09-27, 15:08
  #13842
Avstängd
wwrs avatar
Det brukar vara den tredje (?) förlängningen man får acr-kort på tror jag. Den brukar vara dyrast, runt 7000 pesos vill jag minnas.

Får man inte acr längre?

Och reser man runt och lämnar platsen innan acr är färdigframställt så kostar det extra när man begär utresetillstånd utan acr, vill jag minnas. Fast inte så mycket. Man tog visst fingeravtryck på ett specialkontor på en helt annan plats då Fast det var gratis. Ett av mina acr ligger kvar hos myndigheterna i Davao.

Annars har jag nog inte använt det, skulle kanske prova vid ansökan om bankkonto. Jag gissar reglerna är flexibla

Kör de inte med acr längre? De kan väl inte ha missat den inkomstkällan
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-09-27 kl. 15:30.
Citera
2022-09-27, 16:15
  #13843
Medlem
DjStefs avatar
det var just därför jag fråga mister besserwisser...
efter pandemin vem har skaffat ett bankort här..
Jag har själv bara vart i 4 månader o förlängt 1 gång men min kompis har vart här sen dom öppna o förlängt sen dess o det har inte vart tal om ACR ...han har ett som gick ut under pandemin så min fråga var just ...hur fan vet man hur det funkar nu förräns man hör ngn som just gjort det
Citera
2022-09-27, 17:08
  #13844
Medlem
Här står vad som krävs efter 59 dagar om man vill förlänga ytterligare, 1 eller 2 månader åt gången

https://immigration.gov.ph/visa-requ...beyond-59-days

ACR kort för 50 dollar bla
Padie
Citera
2022-09-27, 23:26
  #13845
Medlem
BackinBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjStef
vad yrar du om....är du här ?
hur många ACR kort har blivit utskrivna sen dom öppna upp tror du ?

Vad jag yrar om kanske du ska fråga dig själv.
Gällde inte frågan om man kan öppna ett bankkonto på ett turistvisa ?


Mvh
BiB
Citera
2022-09-28, 03:12
  #13846
Medlem
DjStefs avatar
Känner du till någon som gjort det du säger efter att dom öppna upp i Mars

MVH
Citera
2022-09-28, 16:00
  #13847
Medlem
BackinBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjStef
Känner du till någon som gjort det du säger efter att dom öppna upp i Mars

MVH

Är det relevant tycker du !?
Du kan öppna ett bankkonto på turistvisa helt enkelt.
Hur svårt kan det vara att förstå ?

Mvh
BiB
Citera
2022-10-04, 15:42
  #13848
Medlem
DjStefs avatar
du kunde svara ja eller nej...
Sopor som du som tror att du är svaret.....lägg ner ! o låt oss andra som undrar frågar o diskuterar ha vårt forum... hittat många vettiga filli vänner här som givit mkt ... för övrigt så kostar min färska Tuna 480p på kilot här i luzon...från Subic btw
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1926794

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback