Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-17, 01:37
  #12613
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Go vänner.
Om man köper vilken som helst smartphone och vilket som helst abbonemang får man då (facebook) messenger för gratis användning nuförtiden på Phi?
Vi skulle ge det som gåva till hustruns 10-årig flicka.
Tänkte köpa via Lazada en Huawei eller Samsung...nåt runt 3000-4000 pesos.
Senaste"Cherry mobil" höll mindre än ett år....batteriet bara skräp också.
Frågar man släktingarna där så inte får man nåt vettigt svar....de vet inte mao.

Tacktack på förhand för svar :-)
Har inte så mycket att säga, mer än håller med Tajger66. Förutom köper man en "märkes" telefon i fill, så risken att det är en kopia också. Så jag hade också köpt telefon i Sverige, bättre begagnad. De är billigare än fill, bara se till den är olåst.

Inte allt är billigt i fill.
Citera
2017-06-17, 12:10
  #12614
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
En Samsung av bättre modell är lite dyrare än 4k php men de "billiga" lurarna ligger runt 5-7000 php har jag sett, finns billigare men som du själv skriver så är det mycket skräp. En riktig samsung eller annan märkesmobil är dyrare i Phil än i Sverige konstigt nog. Jag skulle köpa en lätt begagnad kvalitetslur i Sverige men du kanske inte har möjlighet till det nu.

Lazada säljer inget pirat. Är faktiskt på g att skaffa 'billiga' men bra (sic!) lurar till ungar. Man får mycket pang för peso om man väljer en Flash 2 (franskt), en Xiaomi (Kina), en Firefly (?); fullHD, octacore, minne 2-3, kamera 13mpix

http://www.lazada.com.ph/xiaomi-redm...1409.html?mp=1

http://www.lazada.com.ph/alcatel-fla...sc=MaAC&rb=672

https://www.lazada.com.ph/firefly-mo...d-5917876.html
Citera
2017-06-18, 07:45
  #12615
Medlem
guubens avatar
Tack Tajger, Herculesbig, Headson för era utförliga svar.

Men....är det inte förbjudet att skicka i postpaket mobil MED batteri ("konfiskeras" på vägen).
Vi bor på Åland o det är så jäkligt mycket billigare med abbonemang här än PHI om man skall ha samma fördelar.
Jag betalar här för mitt sim med no limit download, ca 12-30 MB speed, no limit samtal, no limit sms o mms per månad 19 euro (200 sek).
Skall kolla in länkarna på Lazada...tack.
Jättehyggligt att ni svarade .
Sällan man får reda på nåt från släktingarna men forumet har alltid funkat :-)






Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Ja. Du köper en mobil på valfritt ställe men köper inget abonnemang utan bara ett pre-paid card (kontantkort) tes Smart eller Globe och numera ingår "gratis" Facebook och messenger, att de inte räknar MB när hon surfar på facebook. Man får 1 GB surf/ 7 dagar för 70 peso eller valfritt promo tex max surf 50 php 3 dagar, ja det finns hur många varianter som helst men i de flesta fall är Facebook och messenger fritt.

En kvalificerad gissning är att facebook sponsrar i Phil och det brukar även flyta lite bättre när man är just på dessa sidor, messenger fungerar nästan alltid även när det är hög belastning på nätet. Kolla vad grannar vänner mm använder för bolag, vilket som fungerar bäst just där ni bor.

En Samsung av bättre modell är lite dyrare än 4k php men de "billiga" lurarna ligger runt 5-7000 php har jag sett, finns billigare men som du själv skriver så är det mycket skräp. En riktig samsung eller annan märkesmobil är dyrare i Phil än i Sverige konstigt nog. Jag skulle köpa en lätt begagnad kvalitetslur i Sverige men du kanske inte har möjlighet till det nu.
Citera
2017-06-18, 08:35
  #12616
Medlem
guubens avatar
Kom att tänka på en sak till:
Kanske man borde kolla att telefonen även klarar 2g ...eller är det nuförtioden helt onödigt även i Phi?
I byn där flickan bor så är det så jäkligt dålig/långsam uppkoppling.
Kanske man måste ha för messenger 3g i alla fall.
Telefonen kommer att vara i hemmet hela tiden så har tittat nu även på lite större;


http://www.lazada.com.ph/huawei-medi...c=My8L&rb=2863

Vi råkar ha här hemma både Huawei o Samsung....båda lika bra faktiskt utom att Huawein har sämre ljusstyrka men inne i huset har det inte betydelse.
Samsungen 5" kostade ca 5000 sek o Huawei 8" kostade 1200 sek :-)
__________________
Senast redigerad av guuben 2017-06-18 kl. 08:53.
Citera
2017-06-19, 00:13
  #12617
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Kom att tänka på en sak till:
Kanske man borde kolla att telefonen även klarar 2g ...eller är det nuförtioden helt onödigt även i Phi?
I byn där flickan bor så är det så jäkligt dålig/långsam uppkoppling.
Kanske man måste ha för messenger 3g i alla fall.
Telefonen kommer att vara i hemmet hela tiden så har tittat nu även på lite större;


http://www.lazada.com.ph/huawei-medi...c=My8L&rb=2863

Vi råkar ha här hemma både Huawei o Samsung....båda lika bra faktiskt utom att Huawein har sämre ljusstyrka men inne i huset har det inte betydelse.
Samsungen 5" kostade ca 5000 sek o Huawei 8" kostade 1200 sek :-)
Jag har bara sett 3G och 4G då bor jag på en ö där nätet inte är speciellt utbyggt. Blev förvånad när jag såg att mobilen gick på 4G där.

Vet många som skickat mobiler och annat i postpaket men reglerna kanske skärpts den sista tiden.

Har 2 st pocket wifi (globe) där jag betalar 999 peso/mån med sk obegränsad surf men egentligen är det begränsat till ca 6-800 Mb/dag sen sänker de hastigheten när man överskrider det. Finns även dyrare abonnemang för 1500 php och ngt för 2500 där man verkligen får obegränsad surf och bättre speed på internet.
Citera
2017-06-22, 07:14
  #12618
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Jag har bara sett 3G och 4G då bor jag på en ö där nätet inte är speciellt utbyggt. Blev förvånad när jag såg att mobilen gick på 4G där.

Vet många som skickat mobiler och annat i postpaket men reglerna kanske skärpts den sista tiden.

Har 2 st pocket wifi (globe) där jag betalar 999 peso/mån med sk obegränsad surf men egentligen är det begränsat till ca 6-800 Mb/dag sen sänker de hastigheten när man överskrider det. Finns även dyrare abonnemang för 1500 php och ngt för 2500 där man verkligen får obegränsad surf och bättre speed på internet.

Tack Tajger för tilläggsinfon om priserna på mobilnätet.
Det blev den här :
https://www.lazada.com.ph/huawei-med...-10490367.html
Det blev från Lazada Huawei Mediapad T1 7" vilken skall ha både 3g och wifi
Priset 4479 pesos.
Jag har haft en sån och den var alldeles ok till jag söndrade den by accident och ersatte den med en huawei 8" ...helt ok den också.
Märkligt nog nämns den hos Lazada bara som Wifi hos andra merchandisers på Lazada ! ;-)

Märkligt är också den långsamma leveransen....lev datum utlovad senast den 7 juli för en beställning där apparaten finns redan i Filippinerna.
21/06/2017
Your item(s) is being packed and ready for shipment at our merchant's warehouse.
20/06/2017
We are processing your item(s). Please refer to the product page for more specific lead time of your item.
20/06/2017
Your order has been successfully verified.
20/06/2017
Thank you for shopping with Lazada! Your order has been received and is going through verification process. Next update will be sent to you via email soon.
Många meddelanden om ingenting...haha.
Annars är ju Lazada bra att ha tillgängligt från fjärrdistans.
Paypal godkänner dock inte betalning TILL Filippinerna fast paypal betalning är en option på Lazada (jag antar att inom Phi går det bra)
Förresten, Alibaba har köpt upp Lazada..Alibaba bara sväller o sväller :-)
Citera
2017-06-22, 09:21
  #12619
Medlem
onnyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Paypal godkänner dock inte betalning TILL Filippinerna fast paypal betalning är en option på Lazada (jag antar att inom Phi går det bra)
Förresten, Alibaba har köpt upp Lazada..Alibaba bara sväller o sväller :-)

Jag kan verifiera att Paypal inte fungerar inom Filippinerna heller. Åtminstonne inte med BPI.

Att Lazada meddelar att leveransen kommer ske innom ett ganska långt tidsspann är något de alltid gör verkar det som. Jag beställde lite prylar i förrgår och fick leverans idag på eftermiddagen. Långa leveranstider dock om varorna skeppas från utlandet typ en månad.
Citera
2017-06-23, 07:57
  #12620
Medlem
guubens avatar
Hejsan Onnyt
Hoppas allt väl med er.
Jo, jag kryssade för option. "Item in Philippines" så man teoretiskt åtminstone får snabbaste transporten.
Sen fanns ju den där optionen att välja från. " lazada eget lager" med transporttid på bara ett par dgr men då kostade telefonen 2000 peso mer !

Lbc tracking visade nu att den var redan på väg..
June 22, 2017 Arrived at SOLUTIONS CROSSDOCK ALABANG (QTY: 1).
Lazada uppger väl lång leveranstid för att mänskor inte skall i onödan fråga efter sitt paket :-)
Jäkligt trevlig kundbetjänikng annars på Lazada chat (vile ha bekräftelse pä att Huvan verkligen har mobiltelefonfunktion (alltså phoblet och inte bara tablet) vilket inte framgick i technical specs.

Det är bra att det är på mitt bankkort köpen går annars skulle väl gumman skicka dit paket varje vecka...:-) :-)
__________________
Senast redigerad av guuben 2017-06-23 kl. 08:46.
Citera
2017-06-23, 11:20
  #12621
Medlem
onnyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Hejsan Onnyt
Hoppas allt väl med er.

Allt väl här.

Vädrets makter har dock inte varit så snälla mot oss. Först tyfonen som drog rätt över oss på annandag jul och några månader efter det hade vi en kraftig jordbävning på 5,9. Inga skador på huset som tur är. Titta förbi nästa gång du besöker The Philippines.
Citera
2017-06-24, 00:50
  #12622
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Det blev den här :
https://www.lazada.com.ph/huawei-med...-10490367.html
Det blev från Lazada Huawei Mediapad T1 7" vilken skall ha både 3g och wifi
Priset 4479 pesos.

Med all respekt; föråldrad teknologi rakt igenom med kina-paden. 7 tums skärmen hjälper föga när upplösningen vga, os kitkat, kameror helkass, batteri av den långsamma typen att ladda, arbetsminne 1...

Med dina pesos skulle du fått en med hd skärm, kameror typ 13mpix, os 6/7, snabbladdande batteri osv

FYI: Alla mobiler/pads har 3g o wifi
Citera
2017-06-24, 08:41
  #12623
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onnyt
Allt väl här.

Vädrets makter har dock inte varit så snälla mot oss. Först tyfonen som drog rätt över oss på annandag jul och några månader efter det hade vi en kraftig jordbävning på 5,9. Inga skador på huset som tur är. Titta förbi nästa gång du besöker The Philippines.

Bra med ordentliga byggen som tål lite omskakningar :-)
Tack tack för inbjudan men nu har gumman fått stadigvarande jobb så det blir svårt att tillbringa vintermånader i PHI....jätte bra med jobbet på dagis 8-13 jobb men synd för övrigt :-)
Papprena har börjat insamlats för dotterns flytt hit......som vanligt måste man skaffa dokument på nytt eftersom bokstäverna i namnet inte är helt rätt. För att få ett nytt rättat birthcertificate så skall man uppvisa (skickas till Manila o det tar rätt lång tid där ) baptismpaper, record from school o nåt annat var det oxå) .

Ingen tyfon här på Åland men (midsommar-) o sommarvädret just här nu:
Regningt, snålblåst, plus 12 grader...."climatchange med ökade temperaturer"..hahaha.
Må väl.
Citera
2017-06-24, 08:49
  #12624
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Med all respekt; föråldrad teknologi rakt igenom med kina-paden. 7 tums skärmen hjälper föga när upplösningen vga, os kitkat, kameror helkass, batteri av den långsamma typen att ladda, arbetsminne 1...

Med dina pesos skulle du fått en med hd skärm, kameror typ 13mpix, os 6/7, snabbladdande batteri osv

FYI: Alla mobiler/pads har 3g o wifi

Så himla dålig är den ändå inte eftersom jag hade en sån och det enda som var dåligt att det svårt att läsa skärmen i solljus (omöjligt) :-)
Nu önskade sig flickan en 7-8" phoblet. I 5" storleksklassen klassen fanns det många bra val och som jag tror du tänker på.
Tack ändå för dina remarks

Tillägg: Varför jag ville checka om att Huvan hade 3g .....samma modell kan säljas i olika länder med olika funktioner....det är väl bara den långa"tillverkningskoden" med otalaiga sifftor o bokstyäver som påvisar ifall det ärvexakt samma telefon....tror jag.
För modellen HU863ELAA68UF3ANPH-13077555
__________________
Senast redigerad av guuben 2017-06-24 kl. 09:13.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1926794

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback