Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-29, 15:21
  #1
Medlem
-hina-s avatar
Jag var inne på en blogg, datorn frös, startade om, fick en vit skärm, en blickande mapp med ett frågetecken.

Har försökt allt, starta med alt - inget händer (utom en gång då jag faktiskt lyckades komma till skrivbordet men jag kunde inte klicka på något.) Cmd, alt, R, P - inget händer. Starta med C och X.

Satte in installations-CD:n. Därifrån kan jag inte göra ett skit. Någon föreslog att man skulle välja skivverktyg, sedan typ reparera något därifrån men jag kunde inte klicka på knappen eftersom den inte var tillgänglig.

Jag måste, måste ha ett par filer jag inte har backupat idiotiskt nog. Vet ni hur jag kan göra? Antingen för att fixa datorn eller få tag på filerna.

När jag startar med installations-CD:n har jag tillgång till terminal.

Snälla hjälp
Citera
2012-07-29, 17:30
  #2
Medlem
SirKnasens avatar
Om inte hårddisken syns i skivverktyget som du kör från installationsskivan så är hårddisken troligtvis död. Montera ur den ur datorn och sätt den i ett usb-kabinett och anslut till en annan dator. Visas den fortfarande inte i skivverktyg så lär du få skicka den till någon recovery-firma och slanta upp ett gäng sköna tusenlappar.
Citera
2012-07-29, 18:19
  #3
Medlem
-hina-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirKnasen
Om inte hårddisken syns i skivverktyget som du kör från installationsskivan så är hårddisken troligtvis död. Montera ur den ur datorn och sätt den i ett usb-kabinett och anslut till en annan dator. Visas den fortfarande inte i skivverktyg så lär du få skicka den till någon recovery-firma och slanta upp ett gäng sköna tusenlappar.

Helvete. Tack för hjälpen men finns det inget annat sätt? Min syster har en MAC, finns det inget jag skulle kunna göra där? Typ byta hårddiskar eller nåt.

Går det inte att kopiera filer från terminalen till ett USB?

Om man installerar om OS X Leopard försvinner data då?
Citera
2012-07-29, 18:49
  #4
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -hina-
Helvete. Tack för hjälpen men finns det inget annat sätt? Min syster har en MAC, finns det inget jag skulle kunna göra där? Typ byta hårddiskar eller nåt.

Går det inte att kopiera filer från terminalen till ett USB?

Om man installerar om OS X Leopard försvinner data då?


Kan du ta en bild med mobilen eller liknande över hur det ser ut när du får upp diskverktyg.

Orsaken att jag frågar är om disken är borta eller om det partitionen som inte vill vara med.
Citera
2012-07-29, 18:54
  #5
Medlem
SirKnasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -hina-
Helvete. Tack för hjälpen men finns det inget annat sätt? Min syster har en MAC, finns det inget jag skulle kunna göra där? Typ byta hårddiskar eller nåt.

Går det inte att kopiera filer från terminalen till ett USB?

Om man installerar om OS X Leopard försvinner data då?

Har både din och syrrans dator firewireportar så kan ni koppla ihop dem med FireWirekabel. Starta din dator med T nedtrycks för att starta den i Target Disc Mode. På din systers dator ska din dators hårddisk dyka upp i Finder om den är läsbar. Dyker den inte upp, starta skivverktyget och markera din hårddisk i listan till vänster. Välj reparera skiva, möjligt att du först måste köra "Kontrollera skiva"
Med lite tur kan du få hårddisken läsbar igen och du kan kopiera över dina viktiga filer till din systers dator.
Citera
2012-07-29, 19:01
  #6
Medlem
-hina-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Kan du ta en bild med mobilen eller liknande över hur det ser ut när du får upp diskverktyg.

Orsaken att jag frågar är om disken är borta eller om det partitionen som inte vill vara med.

Jag ska försöka förklara. I diskverktyg dyker inte ens Macintosh HD upp, utan enbart installations-CD:n. Den hittar liksom inte operativsystemet. Svarar det på frågan?
__________________
Senast redigerad av -hina- 2012-07-29 kl. 19:07.
Citera
2012-07-29, 19:02
  #7
Medlem
-hina-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirKnasen
Har både din och syrrans dator firewireportar så kan ni koppla ihop dem med FireWirekabel. Starta din dator med T nedtrycks för att starta den i Target Disc Mode. På din systers dator ska din dators hårddisk dyka upp i Finder om den är läsbar. Dyker den inte upp, starta skivverktyget och markera din hårddisk i listan till vänster. Välj reparera skiva, möjligt att du först måste köra "Kontrollera skiva"
Med lite tur kan du få hårddisken läsbar igen och du kan kopiera över dina viktiga filer till din systers dator.

Går det även om jag inte får kontakt med min dator? Den hittar inte systemet.

Jag köper en FireWirekabel det första jag gör imorgon om du tror att det fungerar?

Tack!
Citera
2012-07-29, 19:48
  #8
Medlem
Hafflafloss avatar
Hade en MacBook, det är hårddisken, ett normalt problem för macbooks, samma när äpplet under startscreen bara snurrar. Också hårddisken isåfall
Citera
2012-07-31, 22:22
  #9
Medlem
-hina-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hafflaflos
Hade en MacBook, det är hårddisken, ett normalt problem för macbooks, samma när äpplet under startscreen bara snurrar. Också hårddisken isåfall

Innebär det att hårdisken är trasig eller är det möjligt att något runt omkring är trasigt? Fan, det här är verkligen en tragedi. Alltid ska man behöva vara efterklok. Varför gjorde jag inte en back-up för Guds skull.
Citera
2012-07-31, 22:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -hina-
Innebär det att hårdisken är trasig eller är det möjligt att något runt omkring är trasigt? Fan, det här är verkligen en tragedi. Alltid ska man behöva vara efterklok. Varför gjorde jag inte en back-up för Guds skull.

Hittas den inte i skivverktyg så hittar inte datorn den alls.
Dvs, att köra med Target Disk Mode kommer med största sannolikhet inte att fungera.

Låter som att hårddisken har krashat helt
Citera
2012-08-01, 13:14
  #11
Medlem
-hina-s avatar
Jag bytte hårddisk mellan min och min systers dator. Min hårddisk fungerar!!! Tack gode Gud. Nu är dock frågan - varför fungerar inte min hårddisk på min dator? Vad kan ha hänt?

Tack så mycket för all hjälp hittills!
Citera
2012-08-02, 02:13
  #12
Medlem
Ganska vanligt på vissa modeller att sata kabeln tar kvällen (nästan vanligare än att disken dör). Så vilken modell är det du har? Skriv gärna ner serienumret.

Mvh Mobz
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback