Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-10, 12:32
  #277
Medlem
RatchNixons avatar
Jag blev nyfiken och undersökte saken lite närmare. Ni som slår er för bröstet och är så övertygade, vad säger ni om den här artikeln?

Citat:
An Irish identity has been strongly imbued in the fabric of Celtic ever since the club's foundation in 1887.

The club was established by an Irishman, Brother Walfrid, whose goal was to help improve the conditions in which the Irish immigrant population in Glasgow lived.

Walfrid, who was born Andrew Kerins in Ballymote Co. Sligo, chose the name Celtic to reflect the club's combined Irish and Scottish identity. A Celtic cross and later a four-leaf clover - symbols with a distinctly Irish flavour - have featured on the club's badge, while their colours, green and white, are also synonymous with Ireland.
https://www.goal.com/en-gb/news/celt...l16ai3xr38d5uw

Läs artikeln så kanske ni lär er ett och annat. Jag fick till mig en hel del ny kunskap.

Jag är inte så mycket för religion, har inte så bra koll på geografi. Irland och Nordirland är bara rörigt för mig så därför väljer jag att inte lägga mig i detta getingbo allt för mycket.
Citera
2023-02-10, 17:09
  #278
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RatchNixon
Jag blev nyfiken och undersökte saken lite närmare. Ni som slår er för bröstet och är så övertygade, vad säger ni om den här artikeln?


https://www.goal.com/en-gb/news/celt...l16ai3xr38d5uw

Läs artikeln så kanske ni lär er ett och annat. Jag fick till mig en hel del ny kunskap.

Jag är inte så mycket för religion, har inte så bra koll på geografi. Irland och Nordirland är bara rörigt för mig så därför väljer jag att inte lägga mig i detta getingbo allt för mycket.
Jag skummade igenom artikeln. Selektivt utvald fakta kryddat med grönvita lögner. Ändå kunde de inte undvika att nämna Rangers FC och dess populäritet bland britter i Nordirland (ja, "britter" står det). De hade förmodligen inte fått artikeln utgiven om de hade varit så uppenbart partiska.

Anmärkningsvärt är att skribenten gärna talar om Irland som en enda stor ö när man talar om Celtic och dess anhängare, så att man ska få intrycket att de gröna terroristerna är dominerande både i Nordirland och på de södra delarna, men att man däremot inte alls nämner Rangers' supportrar från ställen som Dublin och Donegal. Hela artikeln är ju utvald för att noga fokusera på Celtic och dess supporterbas.
Citera
2023-02-18, 20:25
  #279
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrIstid
Henrik Larsson är den bästa fotbollsspelare Sverige någonsin producerat.
Nu vet jag inte om du är seriös men ibland verkar folk tro det och jag är inte sen att yttra hur Henke Larsson antagligen är Sveriges mest överskattade spelare genom tiderna. Då är han inte på något sett dålig, skulle nog ranka honom som Sveriges näst bästa anfallare de senaste 50åren även om Torbjörn Nilsson konkurrerar. Problemet är att Sverige alltid haft det skralt med världsklassanfallare sedan Nilsson. Zlatan och Brolin är de enda anfallarna som lyckats ta ordinarie plats i top 10 lag i Europa som anfallare de senaste 30 åren(Pettersson i Ajax kan diskuteras). Skillnaden mellan Zlatan och Larsson är verkligen gigantisk och Zlatans position som ohotad etta borde aldrig ifrågasättas. På andra positioner finns det däremot gott om konkurrens som underskattas med Schwarz , Thern, Brolin,Ljungberg, Mellberg,Hysen och Patrik Andersson.

Nä, i landslaget fick han draghjälp av Ljungberg och i klubblag var han framgångsrik i Skotska ligan där 10 lag knappast skulle rankas som top 150 bästa klubbarna i Europa. Bortser man från det har vi 3 av 3 misslyckade mästerskapskval (96,98,10) , 3 av 4 bra säsonger i Feyernord som sveriges 3e anfallare och 2 hyffsade men samtidigt enormt överskattade säsonger i Barcelona som 14e-15e spelare. Bra men inte så fantastiskt folk vill få det till.
Citera
2023-02-19, 00:14
  #280
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Jag skummade igenom artikeln. Selektivt utvald fakta kryddat med grönvita lögner. Ändå kunde de inte undvika att nämna Rangers FC och dess populäritet bland britter i Nordirland (ja, "britter" står det). De hade förmodligen inte fått artikeln utgiven om de hade varit så uppenbart partiska.

Anmärkningsvärt är att skribenten gärna talar om Irland som en enda stor ö när man talar om Celtic och dess anhängare, så att man ska få intrycket att de gröna terroristerna är dominerande både i Nordirland och på de södra delarna, men att man däremot inte alls nämner Rangers' supportrar från ställen som Dublin och Donegal. Hela artikeln är ju utvald för att noga fokusera på Celtic och dess supporterbas.
Är själv halvt irländsk, så jag vet allt hur otroligt stora Celtic är bland irländare. Celtic har en klart fanskara i Irland än vad ngn av de största PL-klubbarna har, och Henrik Larsson var/är långt mer populär i Irland än vad spelare som tex Henry eller van Nistelrooy var.
Citera
2023-02-20, 04:59
  #281
Medlem
Lars Henriksson var bra under VM-94.
__________________
Senast redigerad av pk2 2023-02-20 kl. 05:05.
Citera
2023-03-26, 04:12
  #282
Medlem
Mycket bra spelare, en lirare som även gjorde sina medspelare bättre, förmodligen den bästa egenskapen en fotbollsspelare kan ha..
Citera
2023-03-26, 08:05
  #283
Medlem
Är han medborgare i Storbritannien?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback