• 2
  • 3
2012-08-14, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
DHur stor är chansen att Spanien skulle ha anfallit Frankrike eller Italien utan EU? Skulle Tyskland invaderat Polen? Skulle Storbrittanien skickat flottan på Danmark? Knappast!

Det där håller jag verkligen med om. Idén om att EU säkrat freden är ju totalt hittepå och ohistorisk. Västtyskland var t ex ockuperat av Nato, så det är inte så konstigt att tyskarna slutade invadera sina grannar - det hade inget med EU att göra... Överhuvudtaget lär Nato ha haft 100 ggr större betydelse för freden i Europa (inte minst genom att de avskräckte en sovjetisk invasion) än EU.
Citera
2012-08-14, 18:48
Medlem
kmrdzs avatar
En varg dödar alla mina får. Jag lider stor ekonomisk förlust, men efter den svåra tiden reser jag mig och skaffar nya får. Ett par år senare dödas mina får igen, och jag beslutar att den här gången ingå avtal med alla mina vänner att om vi någonsin ser en varg agera aggressivt mot våra får igen så kommer vi slå tillbaka med total och slutgiltig kraft för att stoppa vargangreppen. I samband med det så tillåter jag även min rikaste och populäraste vän att inhysa några av hans anställda på min bakgård, beväpnade till tänderna såklart, mot att de tar upp striden mot eventuella vargar snabbt och på plats. Samtidigt vidtar jag en till åtgärd, jag bestämmer mig för att samla mina grannar för att vi ska kunna skapa en gemensam marknad för våra får. Vi döper den till Extra Kamratliga och Starka Grannskapet (EKSG), som sedermera utvecklas mer och mer, och fler grannar får intresse av att gå med. Efter ett tag skapas EKSG Utvecklat, eller EU helt enkelt. Tyvärr fick de ursprungliga medlemmarna i EKSG hybris med tiden, och börjar mer och mer diktera villkoren för de nya medlemmarna, och de största markägarna samt de med mest pengar får en alltmer framträdande roll. De har nu blivit en så stor maktfaktor i grannskapet att de mindre mäktiga medlemmarna dock fortsätter hänga på eftersom de inte vill riskera stöta sig med makten.

Som tur är blir det inga fler vargattacker sen den sista attacken skedde, innan EKSG och skyddsavtalet NATO (Nästa Attack Tvingas Omintetgöras) bildats. Vems förtjänst är det, och vilken part har blivit det största problemet för enskilda i grannskapet?
Citera
2012-08-23, 02:37
Medlem
WERYs avatar
För att EU är ett hot mot deras suveränitet
Citera
2012-08-23, 17:39
Medlem
Robin Woods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WERY
För att EU är ett hot mot deras suveränitet

Tror du det är möjligt för England att ta sig ur EU och deras vansinnespolitik?
Citera
2012-08-23, 18:33
Medlem
Aureuss avatar
När jag läste Margeret Thatchers självbiografi, så fick jag intrycket av att Storbrittanien (iaf på hennes tid) motsatte sig EU och att ansluta sig till ERM (EMU's föregångare, kan man säga) eftersom de såg det som att fransmännen och tyskarna drog för snabbt åt något som skulle resultera i en federation där enskilda staters suveränitet skulle försvinna. Det britterna hela tiden ville ha var fri handel mellan staterna, för att på så sätt skapa stabilitet i regionen. Eftersom man gärna inte krigar mot någon man är beroende av.

Detta var de konservativas hållning på den tiden, vilket nog har svällt upp igen lite pga krisen i vissa länder samt att man nu igen har en konservativ regering.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in