Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-07-28, 02:12
  #1
Medlem
Messials avatar
Hej!
Funderar på att besöka den franska rivieran, och bl a Cannes nästa sommar - då säsongen närmar sig sitt slut för det här året.

Min fråga är dock, hur står det till med de franska folkets kunskaper inom engelska? Talar de flesta, likt här, god engelska? Åtminstone ungdomarna och tonåringarna?

Jag kan nästan inte ett ord franska, och stavningen skall vi inte ens prata om.

Dock är min engelska skaplig, och jag hoppas kunna klara mig på den - vid olika situationer där nere. Har varit i Cannes tidigare, och jag skulle beställa mat på McDonalds - jag sa på engelska "utan gurka", men jag fick utan lök istället. Minns även att kassörskan fick hämta sin arbetskollega, då hon inte pratade engelska.

Är det bättre numera? Vet att fransmän inte gärna pratar engelska, och stämmer det också att man inte är populär bland lokalbefolkningen - om man inte talar språket?
Citera
2012-07-28, 02:16
  #2
Medlem
teamforce2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Hej!
Funderar på att besöka den franska rivieran, och bl a Cannes nästa sommar - då säsongen närmar sig sitt slut för det här året.

Min fråga är dock, hur står det till med de franska folkets kunskaper inom engelska? Talar de flesta, likt här, god engelska? Åtminstone ungdomarna och tonåringarna?

Jag kan nästan inte ett ord franska, och stavningen skall vi inte ens prata om.

Dock är min engelska skaplig, och jag hoppas kunna klara mig på den - vid olika situationer där nere. Har varit i Cannes tidigare, och jag skulle beställa mat på McDonalds - jag sa på engelska "utan gurka", men jag fick utan lök istället. Minns även att kassörskan fick hämta sin arbetskollega, då hon inte pratade engelska.

Är det bättre numera? Vet att fransmän inte gärna pratar engelska, och stämmer det också att man inte är populär bland lokalbefolkningen - om man inte talar språket?

Fransmännen vill att deras språk skall vara ett världsspråk (och det enda sådanna). Därför är engelska inte ett prioriterat ämne i skolan och fransmännen pratar engelska i den mån de själva vill (typ). Det var den uppfattningen jag fick från fransmännen.
Citera
2012-07-28, 02:30
  #3
Medlem
De och Italienarna är likadana, är jihad mot engelska big time.
Citera
2012-07-28, 02:33
  #4
Medlem
Dezhs avatar
Katastrof, samma sak gäller italienarna och spanjorerna. På den punkten är svenskarna mycket duktigare, de försöker i alla fall.
Citera
2012-07-28, 02:34
  #5
Medlem
Om du inte kan ett ord franska känns det lite meningslöst att åka till Frankrike då fransmän inte pratar mycket engelska. Om du inte ska till disneyland förstås...
Citera
2012-07-28, 02:50
  #6
Medlem
j1nxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svennekebab
De och Italienarna är likadana, är jihad mot engelska big time.
Är Italienarna verkligen så mycket emot engelska? Har bara hört att Baugettebögarna ska vara det.
Citera
2012-07-28, 02:54
  #7
Medlem
0m4rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Hej!
Funderar på att besöka den franska rivieran, och bl a Cannes nästa sommar - då säsongen närmar sig sitt slut för det här året.

Min fråga är dock, hur står det till med de franska folkets kunskaper inom engelska? Talar de flesta, likt här, god engelska? Åtminstone ungdomarna och tonåringarna?

Jag kan nästan inte ett ord franska, och stavningen skall vi inte ens prata om.

Dock är min engelska skaplig, och jag hoppas kunna klara mig på den - vid olika situationer där nere. Har varit i Cannes tidigare, och jag skulle beställa mat på McDonalds - jag sa på engelska "utan gurka", men jag fick utan lök istället. Minns även att kassörskan fick hämta sin arbetskollega, då hon inte pratade engelska.

Är det bättre numera? Vet att fransmän inte gärna pratar engelska, och stämmer det också att man inte är populär bland lokalbefolkningen - om man inte talar språket?

Tyvärr är det inte så många som kan engelska men du kanske hittar nån enstaka person som kan lite grunder och som du kan kommunicera med


Citat:
Ursprungligen postat av svennekebab
De och Italienarna är likadana, är jihad mot engelska big time.

vet du vad jihad betyder?
Citera
2012-07-28, 12:42
  #8
Medlem
I Cannes kommer du helt klart klara dig enbart på engelska, det gör du på störta delen av rivieran. Det som kan bli problem är om du ska göra icke turist saker så som gå till bank, telefonbutik osv.
Citera
2012-07-28, 14:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0m4r

vet du vad jihad betyder?

sträva, kamp eller heligt krig. Välj själv.
Citera
2012-07-28, 14:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av j1nx
Är Italienarna verkligen så mycket emot engelska? Har bara hört att Baugettebögarna ska vara det.

Min uppfattning efter många många resor i Italien genom åren. Givetvis bättre i storstäderna men generellt är de totalt värdelösa på engelska.
Citera
2012-07-29, 01:48
  #11
Medlem
Messials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1412
Om du inte kan ett ord franska känns det lite meningslöst att åka till Frankrike då fransmän inte pratar mycket engelska. Om du inte ska till disneyland förstås...

Jag var i Cannes för ett tiotal år sedan, och självklart skall jag besöka staden igen. Senaste gången vet jag att jag bl a skulle köpa bröd - kunde inte ett ord franska, och kassörskan kunde inte engelska.

Jag kom "överrens" med henne om att jag skulle peka på de jag ville ha, och sedan visa antalet med fingrar. Man hade kunnat tro att jag är stum, men det är lite så man får göra - för och kunna kommunicera. Vi är trots allt samma människor, vi och fransmännen. Vi kan förstå varandra med olika tecken.

Är säker på att det hade funkat i en matbutik, eller i McDonalds också. Köpte bl a Pommes frites på stranden, av en kille som endast talade franska.

Kan även avslöja att kvinnan som personen är gift med, och som jag skall bo hos, under min vistelse - är etnisk fransyska. Vi skall stå ut med varandra i 30 dagar.
__________________
Senast redigerad av Messial 2012-07-29 kl. 01:55.
Citera
2012-07-29, 17:16
  #12
Medlem
0m4rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svennekebab
sträva, kamp eller heligt krig. Välj själv.

jaså, du va mig en kunnig person du
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1925849

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback