Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2012-07-31, 17:38
  #25
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jermuk
Det var som tusan. Jag trodde att han bara var en i raden av tröga sossar, men där ser man. Nu steg han en del i min aktning i alla fall.

Trög kan man nog inte kalla Ilmar då han har dubbla akademiska examina. Både arkitekt och civilingenjör. Tror inte att många officerare hade klarat två så krävande utbildningar.

Ricky Bruch blev vid något tillfälle hämtad av polis och förd till Lv 4 för att påbörja sin militärutbildning. Ricky avvek snabbt från regementet med motiveringen att han inte kunde marscherar, bara rotera.

Björn Borg har väl aldrig satt sin fot på ett regemente. I hans fall kan det knappast bero på dålig fysik.
Citera
2012-07-31, 20:05
  #26
Medlem
SingleStars avatar
Regissören Jonas Åkerlund gjorde lumpen på 13:e stabsskvadron vid K1, förlagd ute på I1 under grundtjänst och senare vid tjänstgöring som handräckningsman. Han tjänstgjorde på fotodetaljen. Kan avslöja att han var nog en av de mest ambitiösa av de nästan 80 man som då hade ryckt in. Han hade långt hår redan på den tiden och var en förbannat kul människa. Om jag någonsin hamnar i en skyttegrav i krig så hoppas jag ha honom vid min sida.
Citera
2012-07-31, 20:53
  #27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
Reinfeldt har genomgått Inf/KavOHS (Umeå), examen som kursetta.
Får man tro wiki så gjorde han enbart värnplikt och då blir du inte kapten utan värnpliktig fänrik.
Citera
2012-08-02, 07:18
  #28
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Får man tro wiki så gjorde han enbart värnplikt och då blir du inte kapten utan värnpliktig fänrik.
Ja, trådskaparen frågar efter var kändisar gjorde värnplikten. Inte vilka som genomgått någon form av officersutbildning eller varit yrkesmilitärer.
Citera
2012-08-03, 14:21
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
Dolph Lundgren, skådespelare, kustjägare -79, men avbröt utbildningen.

nej, inte kj
Citera
2012-08-03, 17:39
  #30
Medlem
Bearforceones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Ja, trådskaparen frågar efter var kändisar gjorde värnplikten. Inte vilka som genomgått någon form av officersutbildning eller varit yrkesmilitärer.

Men Mytomanen Fettsprutan Mytar ju ihop att Reinfeldt är Kapten... Vilket knappast stämmer, eller någon ens hört talas om tidigare. Värnplikt ja, kapten i reserven, nä.
Citera
2012-08-03, 18:35
  #31
Moderator
vfs avatar
Jesper Blomqvist (fotbollspelaren) var malaj på KA-4. Det är nog många idrottare som har haft mindre krävande befattningar med tanke på deras idrottsutövande.
Citera
2012-08-04, 10:22
  #32
Medlem
brianmolkos avatar
Ja du det finns väl ingen levande sen dess, när Sverige var en riktig armé iställt för scouter i gröna uniformer
lövhögen ha
Citera
2012-08-04, 11:28
  #33
Medlem
WilfPaiements avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
Reinfeldt har genomgått Inf/KavOHS (Umeå), examen som kursetta.
Vet inte något om den kursen, dock vet jag att Reinfeldt gjorde lumpen på Lapplands jägarregemente. Det låg i Kiruna.
__________________
Senast redigerad av WilfPaiement 2012-08-04 kl. 11:34.
Citera
2012-08-04, 13:24
  #34
Medlem
Jermuks avatar
Mattias Sahlström http://sv.wikipedia.org/wiki/Mattias_Sahlstr%C3%B6m låg på Stabskompaniet, Idrottspluton 88-89 vid Kungliga Svea Livgarde.

När man stötte på dessa i kön till frukosten kunde man höra samtal dessa idrottsplutonkillar emellan, " - Bäddade du sängen? - Nä! Gjorde du?

Idrottsplutonen skulle agera som närskydd till Batstab. Bland det första som hände en övning var att Batstaben förintades.

Mattias Sahlström och jag gick Riksdagens högtidliga öppnande 1989. Då bär man en björnskinnsmössa som är typ 50 cm hög. Mattias Sahlström var fasiken 270 cm när han iklädde sig denna.

Det var en ståtlig kille som hälsade Riksdagsledamöterna välkomna.
Citera
2018-04-15, 20:23
  #35
Medlem
CarolusXIIs avatar
Leif Silbersky låg på Wendes Artilleriregemente - A3.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback