2012-07-27, 21:57
Medlem
AnaQujirams avatar
Vilka är dem och vad heter dem?
Citera
2012-07-27, 22:22
Moderator
Allaballawallas avatar
Jag är inte säker på om jag förstår dina frågor men Kelp är en ätlig "undervattenväxt".

Vad Kelp äter vet jag dock inte...
Citera
2012-07-27, 22:42
Medlem
AnaQujirams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Jag är inte säker på om jag förstår dina frågor men Kelp är en ätlig "undervattenväxt".
På vilket sätt skulle 'mina frågor' vara oförståeliga, det var 'en fråga' för att korrektera, sedermera är jag osäker på namnet 'undervattenväxter' det kanske skola heta Undervattensväxter i stället, vad s:et har för funktion i sammanhanget är jag dock osäker på, det ger det ett sorts väsen/andlighet till ordet där s:et(undervattens) får en sorts (i mitt fall) andlig förankring till ordet, och ordet tycks falla till någon form av mans ande/själavarelse som man påtalar vid uttalandet.
Men åter till ämnet.

Ja, Kelp eller Alg Kelp har jag smakat. Kan du fler växter?

Citat:
Kelp äter inte, den är inget djur. Vad den dock tar upp för ämnen är inte relevant.
Citera
2012-07-27, 23:59
Medlem
MonkeysOnParoles avatar
Nori, kombu, wakame, pärlmossa, mozuku, blåstång.
Citera
2012-07-28, 00:26
Medlem
AnaQujirams avatar
"... Vad den dock tar upp för ämnen är inte relevant."
- Jag vill be om ursäkt för det där, vet inte vad som flög i mej.
Citera
2012-07-28, 19:33
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla

Va fan...

Citat:
Ursprungligen postat av AnaQujiram
På vilket sätt skulle 'mina frågor' vara oförståeliga, det var 'en fråga' för att korrektera, sedermera är jag osäker på namnet 'undervattenväxter' det kanske skola heta Undervattensväxter i stället, vad s:et har för funktion i sammanhanget är jag dock osäker på, det ger det ett sorts väsen/andlighet till ordet där s:et(undervattens) får en sorts (i mitt fall) andlig förankring till ordet, och ordet tycks falla till någon form av mans ande/själavarelse som man påtalar vid uttalandet.
Men åter till ämnet.

Ja, Kelp eller Alg Kelp har jag smakat. Kan du fler växter?

Kelp äter inte, den är inget djur. Vad den dock tar upp för ämnen är inte relevant.

Beklagar mitt något snurriga svar; var minst sagt trött när jag svarade och fick för mig att du undrade vilka växter man kände till och vad de åt...

Ingen diss av ordet "undervattenäxt" det var eftersom jag av någon outgrundlig anledning fick för mig att du undrade vad de åt jag blev förvirrad av frågorna...

Men man kan ju undra vad vi ska kalla för "övervattenväxter"?

Åter en gång kan jag bara beklaga att du råkade drabbas av min trötthet.

Citera
2012-07-28, 19:39
Medlem
snuffomans avatar
Japanerna har väl en hel del olika sorters sjögräs de sätter i sig.... En fråga som återknyter till topic, finns det några undervattensfrukter?
Citera
2012-08-09, 03:38
Medlem
AnaQujirams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuffoman
Japanerna har väl en hel del olika sorters sjögräs de sätter i sig.... En fråga som återknyter till topic, finns det några undervattensfrukter?
Jag vet inte, men det borde det väl finnas tycker man.

Är det någon som vet var man köper några av de här; Nori Kombu Wakame Pärlmossa Mozuku Blåstång?
Citera
2012-08-09, 11:08
Medlem
najass avatar
Krusnate (P. crispus) äts bl.a. i Kina. Det ärr en kosmopolitisk art och finns hos oss också. Funkar bra i sallad. Vattenkrasse (Nustrium) är ju delvis undervattenssväxt även om den har flytblad också. Odlas i stor skala på många håll.

Annars är deet vanligare att man äter frukter eller de underjordiska övervintringsorganen (rhizom, tubers) hos flytbladsväxter och övervattensväxter.

De jag själv testat är bl.a. vattenkastanj (egentligen ett akvatiskt halvgräs, Eleocharis), lotus (Nelumbo), sjönöt och asiatisk sjönöt (Trapa natans och T. bicornis) och vildris (Zizania spp.).

Den akvatiska växt som har störst betydelse som föda för mänskigheten är givetvis ris.
Citera
2012-08-09, 11:11
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuffoman

Givetvis finns det det. Som jag skrev ovan så har alla undervattensväxter (angiospermerna) frukter, även om de vanligtvis (hos de flessta arter av undervattensvääxter) blommar och sätter frukt ovan vattenytan. Sjönöten är väl den som äts mest, jämte lotus kanske om vi håller oss till frukter (sensu botanica) av vattenväxter.
Senast redigerad av najas 2012-08-09 kl. 11:16.
Citera
2020-02-27, 14:57
Medlem
HermaeusMoras avatar
Du kan äta tång och alger.
Citera
2020-02-27, 18:42
Medlem
Ördögs avatar
Inte helt färsk tråd, tydligen - men nog kan den ju bumpas ändå.

Som nämnts är flera arter av alger ätbara. Blåstång, sockertång, knöltång, fingertång ...

https://www.youtube.com/watch?v=Cn_KyCkVLWA
https://www.goteborgdirekt.se/nyheter/darfor-vill-de-lara-oss-att-ata-tang/repqfl!6z1uNP8USALPTmEA9LVoOw/
https://4health.se/alger-%E2%80%93-plocka-sjalv-havets-nyttigheter
https://www.ica.se/buffe/artikel/6-goda-alger/
Flera svenska alger går att äta. Sorter man kan hitta är bland annat knöltång (liknar blåstång), som växer i lugna lägen. En annan trevlig sort är snärjtång, eller »kola- snören« som de skulle kunna kallas eftersom den ser ut som godissnörena. Dessa brunalger är goda i en sallad. Också den vackra grönalgen och rödalgen dilsea carnosa, även kallad köttalg, går bra att äta direkt. Inga alger är direkt giftiga, men de smakar mer eller mindre gott. Tänk dock på att plocka i rena områden, inte i stillastående vatten, nära en hamn eller där det finns andra föroreningar.
Av vass kan man äta både rotskotten och rotstocken.

http://www.overlevnad.se/vaxter/vass.html
Vassens spetsiga, vita rotskott är lika näringsrika året runt. Kolhydrathalten motsvarar 5% av färskvikten och du behöver äta ca 30 st för att täcka ditt minsta dagsbehov av kolhydrater.

Rotskotten äts bäst färska och smakar sött och gott, lite som gurka.
/---/
Rotstocken kan ätas färsk eller kokt. När man äter den färsk är det viktigt att tugga ur den ordentligt för att få ur de söta kolhydraterna som snabbt tas upp av kroppen.
Senast redigerad av Ördög 2020-02-27 kl. 18:49.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in