Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-27, 14:47
  #1
Medlem
Jag har fått en uppfattning om att skollärda anses som bättre programmerare än Självlärda. Jag har även pratat med många lärda och fått reda på att dessa inte verkar ha ett lika stort intresse brett språk osv. Dom är heller inte lika bra på att leta och söka upp lösningar om det nu behövs. Vi kan ta det som exempel. När jag var 15 år så hade jag redan (på grund av att jag var självlärd) lärt mig att göra en kopia av nästan vilket program som inte krävde allt för svåra uträkningar i:

Citat:
-AC2-3 (Det jag började med)
-Java
-C++
-C
-C#
-Python

Jag kunde även göra lagom avancerade hemsidor där jag använde:

Citat:
-Php
-Css/html
-Javascript
-Sql
-osv

Jag hade även satt mig in ganska mycket i it-säkerhet och kunde komma åt känslig information på dom flesta små sidor (ingen bedrift kanske) med hjälp av sql, xss osv. Jag höll även på med att göra små program som manipulerade spel osv.

Jag hade även satt mig in i några bibliotek som tillät mig att göra program:

-Med hjälp av OpenGL i nivå med Counter Strike: Condition Zero (google om du inte vet vad det är).
-Diverse andra C++ bibliotek.
-Göra appar till Android (opengl), Iphone.

Jag kunde utöver detta leta upp i stort sätt vad som helst på google snabbt på grund av allt sökande. Jag kunde även snabbt sätt in mig i ett språk med hjälp av kunskaperna från C++ osv. Jag hade även ganska stora kunskaper i photoshop. Jag praoade även hos en fotograf där det visade sig att jag kunde hantera programmet lika bra som han. Jag gjorde även många loggor åt diverse personer.

-----------------------------------------------------------

Det jag undrar är alltså varför en skollärd anses bättre än en självlärd när det han lär sig är bara tex OpenGL, Direct X. Medans en Självlärd lär sig det bättre + mer.

När jag sedan kollar upp vad dom som gick spelutveckling så ser jag att han lärde sig Fysik A, B osv. Och sedan ett programmeringsspråk. Medans jag som inte ens än hade börjat gymnasiet kunde nästan mer än vad han kunde efter. Jag förstår det även som om att det anställs mer skollärda på företag, varför? Alla som blev stora var ju självlärda.

Om ni skulle anställa någon av som antingen var skollärd eller självlärd, vem skulle ni välja?
Jag undrar även vad ni tycker är bäst och framför allt varför?

Tack och Hej! ;D
Citera
2012-07-27, 15:37
  #2
Medlem
subutexs avatar
jag skulle skita i vem som va självlärd eller ej o anställa den som var bäst.
Citera
2012-07-27, 16:04
  #3
Medlem
Självlärda är förmodligen bäst då de har ett genuint intresse för det och faktiskt tagit tag och lärt sig det. Fördelen med att lära sig programmera i högskolan är att man blir tvingad att lösa problem snabbt, och det kan vara utmaningar ibland beroende på hur lätt man har för språket.


T.ex så får man på KTH i en grundkurs(första C++) programmera ett ljudhanterings program kan man väl säga. Som ska analysera ljudnivån och normalisera denna. Dock med hjälp av ett externt välkänt bibliotek men det var första veckan i C++. Så man vart tagen lite med byxorna nere. Andra veckan var det sudoku solver. Det gick tillslut men var ingen rolig resa.

My point is, man lär sig att göra saker snabbt och ibland är inlärningskurvan inte alltför linjär. Intresset avgör hur bra man blir inom programmering skulle jag vilja säga(mina studievänner ligger i kunskap nivå långt efter en).
Citera
2012-07-27, 16:13
  #4
Medlem
Ersattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av subutex
jag skulle skita i vem som va självlärd eller ej o anställa den som var bäst.

Förstår dig men hur ska arbetsgivaren veta det?

Man kan ju ha en portfolio dock men fortfarande, allt syns först på pappret och därefter får du en intervju.
Citera
2012-07-27, 16:13
  #5
Medlem
Floppsens avatar
Är också självlärd men läser på universitet nu inom data.

I princip alla på programmet är självlärd från början och har bra kunskaper inom de flesta vanliga programspråk. Men det som självlärda saknar är det där lite smått tråkiga att veta hur saker och ting fungerar. En självlärd vet oftas att saker och ting fungerar men ger sig oftast inte in i grunden i språket och lär sig vad som faktiskt händer på lägre nivåer. Det krävs denna kunskap för att kunna göra vettiga optimeringar och anpassningar för specifika system.

En annan grej som många självlärda helt missat är datastrukturer och mer eller mindre avancerade algoritmer på dessa. Till exempel olika trädstrukturer och liststrukturer och sorteringar på dessa. Även detta krävs för att kunna optimera och lösa problem på ett vettigt sätt. Bara för att man kan ett programspråk utan och innan betyder inte att man är en grym programmerare. Du måste även kunna göra uträkningar, jämföra funktioner, göra övervägande om vilka datatyper och strukturer du ska använda.

Jag skulle aldrig anställa en självlärd om det handlade om ett större projekt eller ett projekt som är i behov av att vara optimerat. Om det handlar om enklare system som webbsidor, enklare appar osv så hade det nog kvittat.
Citera
2012-07-27, 22:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ersattaren
Förstår dig men hur ska arbetsgivaren veta det?

Man kan ju ha en portfolio dock men fortfarande, allt syns först på pappret och därefter får du en intervju.

En arbetsgivare kan ge olika problem, som den potentielle anställde ska lösa. Den som har snyggast lösningar och vettiga lösningar, brukar oftast vara en bra programmerare = blir anställd.
Citera
2012-07-27, 22:39
  #7
Medlem
Jag tror en arbetsgivare går på vad man har läst och gjort sen tidigare, där en examen inom programmeringsområdet väger tungt.
Läser man på skola så får man inte bara lära sig om programmering utan mycket kring själva programmerandet så som olika utvecklingsmetodiker som agil utveckling och scrum o.s.v, hur ett programvaruteam fungerar m.m.
Visst, det är något man kan läsa på om, men "erfarenheten" kan man knappast läsa sig till.
Citera
2012-07-27, 23:00
  #8
Medlem
en kopp kaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floppsen
Är också självlärd men läser på universitet nu inom data.

I princip alla på programmet är självlärd från början och har bra kunskaper inom de flesta vanliga programspråk. Men det som självlärda saknar är det där lite smått tråkiga att veta hur saker och ting fungerar. En självlärd vet oftas att saker och ting fungerar men ger sig oftast inte in i grunden i språket och lär sig vad som faktiskt händer på lägre nivåer. Det krävs denna kunskap för att kunna göra vettiga optimeringar och anpassningar för specifika system.

En annan grej som många självlärda helt missat är datastrukturer och mer eller mindre avancerade algoritmer på dessa. Till exempel olika trädstrukturer och liststrukturer och sorteringar på dessa. Även detta krävs för att kunna optimera och lösa problem på ett vettigt sätt. Bara för att man kan ett programspråk utan och innan betyder inte att man är en grym programmerare. Du måste även kunna göra uträkningar, jämföra funktioner, göra övervägande om vilka datatyper och strukturer du ska använda.

Jag skulle aldrig anställa en självlärd om det handlade om ett större projekt eller ett projekt som är i behov av att vara optimerat. Om det handlar om enklare system som webbsidor, enklare appar osv så hade det nog kvittat.

Detta. En programmare behöver både praktik och teori. Är man självlärd, betyder det förstås inte att man inte läst in teorin själv. Men jag är villig att tro att hemmaknåpare i regel är mer benägna att med glädje ge sig på att lösa omöjliga problem som t ex stopp-problemet, än en med god algoritmteoretisk bakgrund. Just sayin'.
Citera
2012-07-27, 23:27
  #9
Medlem
Ersattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spirax
En arbetsgivare kan ge olika problem, som den potentielle anställde ska lösa. Den som har snyggast lösningar och vettiga lösningar, brukar oftast vara en bra programmerare = blir anställd.

Funkar det där i praktiken eller endast en teoretiskt förslag?

Tror du verkligen en arbetsgivare vill testa dom 20-30 tal som sökt tjänsten?
Citera
2012-07-28, 01:42
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ersattaren
Funkar det där i praktiken eller endast en teoretiskt förslag?

Tror du verkligen en arbetsgivare vill testa dom 20-30 tal som sökt tjänsten?

Det är precis så där de går till i verkligheten.
Du får en uppgift som ska lösas under intervjun.
Citera
2012-07-28, 04:58
  #11
Medlem
winINCs avatar
Har inte läst exakt allt i tråden så det är kanske sagt redan men;

en självlärd har fördelar på sitt sätt, till exempel att man kommit i kontakt med fler språk och fler lösningar till olika problem, så man har den variationen.

Å andra sidan så har de skollärda sina fördelar med att de fått en ordentlig grund med en ordentlig genomgång av basfunktioner och hur de hanterar information bäst. De har också en hög nivå av fysik och mattematik som hjälper något enormt.
Ska du till exempel bygga en spelmotor så kan det ju faktiskt vara bra att du har koll på hur den verkliga världen fungerar omkring dig

Jag skulle satsa på en skollärd före en självlärd tror jag, ifall jag inte fick testa dem. För med en skollärd så har du en säkerhetsfaktor i att han faktiskt fått betyg i vad han kan, och han kan eventuellt prestera väldigt jämnt. En självlärd kanske inte kommer förbi det mest elementära av problem. Å andra sidan så kan den självlärda vara sjukt kunnig också, men det är svårt att säga utan betyg på det.

Så det är en Gott&Blandat-påse mot en Ahlgrens bilar-påse i princip, you figure out which is which.
Citera
2012-07-28, 06:54
  #12
Medlem
Alvaros avatar
Det låter lite som att ts är typ 16 år och med skollärd menar dom som läst programmering på gymnasiet..

Det är väl ganska givet att en person som läst programmering 5 år på universitet är bättre än någon som bara suttit hemma? För att klara dom där 5 åren på universitet så krävs det att man har haft ett eget intresse sedan innan man började på linjen. I princip alla programmare har lärt sig språken hemma från början men blir duktiga på de olika språken och ja framförallt optimering osv genom universitetsstudier.

Vad menas ens med skollärd? Någon som enbart läst programmering först på gymnasiet och sedan universitet men aldrig gjort något på fritiden? Existerar det?

Det du jämför är väl någon som enbart suttit hemma vs någon som suttit hemma + läst flera år med programmering(3+5) på skola? Programmering på universitetsnivå är ju i princip bara matte och typ lågnivågrejer.. om man överdriver lite.

Men ja, sånt avslöjas ganska snabbt på anställningsprovet..
__________________
Senast redigerad av Alvaro 2012-07-28 kl. 06:57.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback