29 196 besökare online
855 913 medlemmar • 45 772 551 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Politik > Politik - Inrikes > Partier och partipolitik
Ämnet är stängt
Ämnesverktyg
Kalle81
Medlem
Hej! Jag måste skriva av mig efter en period i mitt liv som varit utvecklande men också påfrestande.

Det handlar om när jag fick för mig att engagera mig i Politiken, och det inom mijöpartiet!

Min bakgrund;

31 år
Man
Hyfsad utbildning inom juridik främst
Inkomst mellan 700-1100 000
Intressen; natur, idrott etc.

Plats;
Stad nedanför Stockholm, mellan 70-110 000 invånare.

Historien börjar hösten 2011, då jag gick förbi torget i min stad. Där stod miljöpartiet och delade ut reklam om sitt parti. Jag hade tidigare röstat på miljöpartiet, så jag stannade kvar och ställde lite frågor. Jag diskuterade bland annat varför de var så mycket emot EU, eftersom vi varit med i EU jäkla länge nu kändes det lite märkligt sa jag.

Efter mitt möte med miljöpartiet på torget hade jag svårt att släppa tanken på politik och miljöpartiet. På torget hade jag informerats om att de skulle ha ett möte senare i månaden.

När dagen för mötet kom hade jag inget att göra, så jag gick till mötet. På mötet var vi flera nykomlingar sa de som talade. Det var ett intressant möte med föresläsning om vindkraft, och information om vad partiet skulle göra under hösten.

Vi informerades om att vi var hjärtligt välkomna till nästa möte, som var en månad senare, och vi fick blanketter där vi kunde betala in vår medlemsavgift om vi ville. När jag kom heem tänkte jag ännu mer på politik, och började liksom tänka, att hon verkade trevlig, hon verka vettig, det var intressant osv. Jag ville ha mer av det här.

jag var för tiden ganska ensam, s¨å jag var väl ett enkelt byte kan man säga. Om någon kommit och erbjudit mig att dansa foxtrot hade jag kanske gått med på det, eller knyppling, eller fotboll. Nu blev det politik.

Men det var inte bara för att jag var ensam och utttråkade, jag hade nog inte gått med i socialdemokraterna eller moderaterna, utan jag gick i miljöpartiet för att jag gillade naturen.

När jag hade betalt in min medlemsavgift så dröjde det bara 3 dagar tills jag fick ett brev hemskickat från miljöpartiets partikontor, med information om partiet. Några dagar senare fick jag även ett brev från den lokala avdelningen.

I brevet stod det att det finns möjligheter att engagera sig! Bland annat hade de platser i olika arbetsgrupper, som jobbade med att utveckla politiken, och man kunde delta vid torgmöten osv.

Detta var något jag såg som positivt. Jag gick på nästa möte och anmälde mig då till en grupp som handlade om vindkraft. Jag hade några år tidigare arbetat hos en vindkraftstillverkare med juridiska frågor. Jag visste hur svårt det var för vindkraftsindustrin, eftersom grannar ofta överklagade bygglov.

I min arbetsgrupp ingick det bland annat en 45-årig dam, och två äldre herrar i 60-årsåldern. Det var de som hörde mest. Det var också ytterliggare några ungdomar i gruppen, som precis som jag var nyrekryterade och därför satt ganska tysta.

Det var här det första gången skar sig. Jag insåg ganska snabbt att de mest tongivande i gruppen, trots att de var miljöpartister, var emot vindkraft. För att fåglar kunde flyga in i verken!

Här tog jag till orda och hänvisade till en rapport från bla vestas som visade att detta problem var vida överdrivet. Vi inom gruppen skulle rekommendera partiets inställning till vindkraft; mer eller mindre?

Det kom sig som så att vi blev två grupper inom gruppen. Jag märkte av att jag hade en ganska god argumentering, så jag fick med mig ungdomarna på min sida. Vi blev 4 mot 3, den 45-åriga damen och de två äldre herrararna ville inte ha mer vindkraft.

Men vi som ville ha det såg ut att vinna. Kvällen före det att vi skulle samlas för att skriva slutrapporten kom den 45-åriga dagen hem till mig på kvällen. Jag blev lite förvånad när hon ringde på min dörr men jag släppte ändå in henne. Vi snackade lite och jag visade henne runt och kokade kafffe.

När vi dricker kaffet så lutar hon sig emot mig och tar mig på axeln och undrar om jag verkligen är säker på att vi ska svara ja till mer vindkraft. Ja säger jag, jag tycker nog det är bra.

Då flyttar hon ner sin uringning lite och frågar om det inte är något som kan få mig att ändra mig?

jag vet inte säger jag. Men faller sen till föga. Jag vill försvara mig med att jag för stunden är en ensam och inte helt lyckad människa, samt, att jag för henne har det högsta förtroendet, då hon också sitter i kommunfullmäktige.

Vi idkar sedan samlag, och, så länge som jag är tvungen att minnas det så ska jag minnas att det var det vidrigaste, jävligaste ****** jävla övergrepp jag någonsin blivit utsatt för.

Sen går hon hem. Dagen efter när jag sitter med gruppen så ska vi ha vår interna omröstning igen. Jag ser på henne att hon förväntar mig att jag ska ha ändrat mig. Men, jag bestämmer mig för att rösta för mer vindkraft.

jag bestämmer mig eftersom jag ser på de äldre herrarna att de röstar med henne för att hon har någon form av hållhake på de också.

Vår rekommendation blir alltså att det bör byggas mer vindkraft. Jag skriver själv rapporten, som är av mycket god kvalitet, vilket leder till att jag får fler och fler uppdrag inom partiet.

Detta pågår sedan under hösten. Jag får en alltmer ledande roll i partiet, man kan säga att jag blir den lokala avdelningens partisekreterare efter bara någon månad, och blir ansvarig för att utarbeta strategier.

Min strategi som jag anser är den rätta, är att allt flum och vänster ska bort ur partiet, tillväxt är bra om det handlar om grön teknik och vi ska framförallt profilera oss som ett teknikparti.

Det går vädligt bra för mig, efter 4-5 månader börjar jag få åka på träffar på riksnivå.

Jag har nu lyckats ändra mycket i den lokala avdelningen. Det har inte varit helt smärtfritt, flera personer har lämnat partiet. De flesta av de var typiska så kallade "flum-partister". Ja det fanns en god del veganer och annat löst folk som egentligen saknade politiska ambitioner eller förutsättningar som mer var med i partiet för det sociala. Men jag drev tesen att vi lär inte rädda miljön på det sättet, det som krävs är teknik, pengar och handlingskraft.

Ett av de mer kontroversiella besluten jag tog var att måla om de bruna, gula och gröna väggarna så att lokalen blev vit och ljus. Vi köpte in moderna datorer också.

Hursomhelst så åkte jag på en kongress för hela landet. Här lät jag göra min röst hörd i många diskutioner. Mina idéer om teknik-pengar-tillväxt-högerorientering-minskad u-hjälp-grön teknik blev inte så väl mottagna.

Men, jag hade mött mycket motstånd på det lokala planet så jag var van till att argumentera.

Flummet ska bort var nåt som jag ofta sa. Det retade verkligen upp folk.

Detta pågick under hela kongressen. På kongressens sista dag, blev jag inkallad i ett rum, av väldigt höga företrädare för partiet. Jag säger inte att det var partiledningen men tänk er att det var vädligt betydande personer inom rörelsen.

De sa att de hade hört att jag hade intressanta ideer. Ja, sa jag, och jag fick chansen att lägga fram mina idéer som jag ansåg var den inriktning partiet borde ta. De lyssnade alla intresserat. jag pratade på och argumenterade i ca 30 minuter. De tycker jag har bra idéer tänkte jag. Jag var verkligen inne i flytet nu. Snart skulle jag sitta i riksdagen.

När jag var klar, så lutar sig en av de mer välkända personerna sig fram över bordet och säger;

-Det är intressant det du säger, men det är nog inte den inriktning vi vill se på vårt parti just nu.
-Varför inte frågade jag?
-Som sagt, sa han, det är intressant det du säger, men det passar inte oss. Du passar nog helt enkelt inte in här sa han.

-Jo sa jag, partiet behöver reformeras, ni har stått och stampat i 15 år nu. Ni ska ägna er åt att rädda miljön men ni ägnar er bara åt flum!

-Kalle, sa en av de äldre herrrarna i rummet.
-Det räcker nu. Din tid i rörelsen är över.

-Va.... sa jag.
-Du bör lämna partiet.

-Vadå, är det inte en öppen debatt i partiet eller sa jag.

-jo, givetvis sa de, men till en viss gräns. Vi har också fått många klagomål på dig. Vi har också fått höra från en av våra kontakter i din hemkommun att du ska ha begått sexuella övergrepp mot en av våra medlemar?

-Vad i helvete säger du sa jag?

-Du känner väl ***** ******* ?

-Ja, sa jag.

-Det är egentligen främst därför vi kallade in dig hit.

Namnet de nämnde var kärringen från vindkraftgruppen som hade besudlat mig kvällen före vi lämnade in rapporten om vindkraft.

Jag insåg att spelet var över och lämnade rummet.

Jag vann den gången kampen i vindkraftsgruppen, men kärringa fick sin ljuva hämd på mig. Hon stoppade mig från rikspolitiken när jag bara var millimetrar undan.

Att hon sen också förstörde för partiet och miljön förstod hon nog inte själv. Hon lyckades genom sin lögn stoppa den klart mest lysande politiker-rookien från sin lysande framtid som partiledare och kanske till och med statsminister, om jag hade fått reformerat miljöpartiet så som krävas.

Idag följer jag bara partipolitiken sporadiskt. Varje gång jag ser en miljöpartist på tv mår jag illa. jag vet vilka hycklare de är, jag vet hur toppstyrt det är. jag mår också dåligt för att de aldrig någonsin kommer lyckas med att göra en instats för miljön. Nä, det är flum, sprit och sex som kommer först.

Detta sagt, så förväntar jag mig inte att situationen är bättre i något annat parti. Så jag röstar nog på MP i nästa val också.

Vad är din erfarenhet av att göra karriär inom ett parti och speciellt inom MP?
Senast redigerad av Kalle81 2012-07-26 kl. 22:49.

ossler
Medlem
Du låter som en ganska intelligent person men när du säger "Hon lyckades genom sin lögn stoppa den klart mest lysande politiker-rookien från sin lysande framtid som partiledare och kanske till och med statsminister, om jag hade fått reformerat miljöpartiet så som krävas". så låter det som om du har lite väl stora tankar om dig själv. Har själv varit politiskt aktiv på lokal nivå och min erfarenhet är att personer som anses vara karriärs opportunister sällan blir särskilt populära. Är de möjligt att du uppfattas som det?

ojski
Medlem
ojskis avatar
Inte engagerad inom något parti, något jag däremot uppmärksammade var ditt val av väg att gå inom politiken. Undersökte du aldrig de andra partierna? Du fastnade vid MP likt kärlek vid första ögonkastet? Jag känner några personer som i sin tur känner de som försöker reformera centern till ett mer miljövänligt parti, du har aldrig försökt slå dig in på den vägen? Min poäng är alltså om ren miljövänlighet och reformation inom partier mot detta mål är något du är bra på så spelar det väl ingen roll om det är ett höger- eller vänsterparti som blir miljövänligt såvida du inte råkar bry dig om politiken inom näringslivet etc. Centern inger ju ett snäppet mer professionellt intryck än miljöpartiet.

A B C D E F G H

En massmördares sinne

Kalle81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ossler
Du låter som en ganska intelligent person men när du säger "Hon lyckades genom sin lögn stoppa den klart mest lysande politiker-rookien från sin lysande framtid som partiledare och kanske till och med statsminister, om jag hade fått reformerat miljöpartiet så som krävas". så låter det som om du har lite väl stora tankar om dig själv. Har själv varit politiskt aktiv på lokal nivå och min erfarenhet är att personer som anses vara karriärs opportunister sällan blir särskilt populära. Är de möjligt att du uppfattas som det?

Ja, hehe det där blev kanske lite överdrivet skrivet, nog mest för att jag ser tillbaka på tiden med en viss bitterhet just nu. Jag kan nog inte säga att jag egentligen var så mycket ute efter en karriär, utan jag kom in i något sorts "flow" som gick ut på att förändra partiet. Det var det som drev mig. jag är vanligtvis ganska tillbakadragen, inte direkt nån ledartyp, men jag tror att jag argumenterade så pass bra både för mig själv och andra på ett sätt som gjorde att jag passade in i rollen liksom. Det var hur lätt som helst. Som jag skriver en del friktioner mot flum-folket, men det var liksom min mission och få bort de, och jag märkte att många stödde mig, det gav mig mera kraft.

Säkert uppfattade många att jag enbart var ute efter en karriär. Men jag tror inte jag hade tjänat mer på att sitta i riksdagen än mitt nuvarande jobb, så det var åtminstone inget ekonomiskt.

Jag är ganska övertygad om att de flesta fick förtroende för mina tankar och kunskap om grön teknik och strategier för det, något jag alltid varit intresserad av och därför är extremt påläst på.

Amadeuss
Medlem
Amadeusss avatar
Intressant läsning. Det är nog likadant i andra partier med skulle jag tro. Allt handlar om makt och karriär och att krossa den som kan förstöra din karriär Ett parti med extremexempel där det är topstyrt är moderaterna där Reinfeldt styr allt som en diktator.

Men varför röstar du på mp? Är det bara namnet som lockar dig? Det är inte bara mp som värnar om miljön! Gillar du deras övriga politik?

Snapcount
Medlem
Snapcounts avatar
Nej.., jag röstar ju inte på miljöpartiet eller är annars politiskt aktiv, men jag måste ju ändå fråga dig.. : i.o.m att det är så mycket flum i mp (oseriösa som jag tolkar det), varför tänker du då lägga rösten på ett (för dig) oseriöst parti ?

Sedan självklart som en andra fråga : tar MP kvinnor den i 2:an ?
(du (inte jag) har tagit upp sexet så..)

Christopher.
Medlem
Christopher.s avatar
Så här går det till, sug kuk och slicka röv för att ta dig till toppen. Att reformera ett parti är inte enkelt, du klarade inte spelet. Att reformera ett parti kommer röra upp mycket skit och då gäller det att ha sugit rätt kuk för att få den uppbackning som behövs.

Kalle81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojski
Inte engagerad inom något parti, något jag däremot uppmärksammade var ditt val av väg att gå inom politiken. Undersökte du aldrig de andra partierna? Du fastnade vid MP likt kärlek vid första ögonkastet? Jag känner några personer som i sin tur känner de som försöker reformera centern till ett mer miljövänligt parti, du har aldrig försökt slå dig in på den vägen? Min poäng är alltså om ren miljövänlighet och reformation inom partier mot detta mål är något du är bra på så spelar det väl ingen roll om det är ett höger- eller vänsterparti som blir miljövänligt såvida du inte råkar bry dig om politiken inom näringslivet etc. Centern inger ju ett snäppet mer professionellt intryck än miljöpartiet.

Centern skulle passat mig för några år sen, men inte numera pga att de sålde sig ut för mer vindkraft. Dels kan man ju inte lita på ett sådant parti, vad ska de ändra på nästa gång om de ändrat en för sitt parti så central fråga?

Säga vad man vill om kärnkraft, man skulle som teknikfantast kunna hävda att det är bättre än mycket annat men det är helt fel. Det handlar om att få tillväxt genom att lägga ner verken. T ex japan ska ersätta alla verk med sol-paneler, det kommer de att klara på 5-6 år enligt planen. Tyskland ska också avveckla. T ex, ett av världens största företag, Siemens, har sagt att nu ger vi fan i kärnkraft. De lämnade den branschen helt och satsar nu på sol-energi. I det läget, när kärnkraften ä nere för räkning, då går centern in och ändrar sin politik och är plötsligt för kärnkraft. mycket, mycket märkligt. (Och facit; det är fortfarande inga nya verk planerade i Sverige)

Så jag menar nog att Miljöpartiet hade varit en bra bas för mig om jag hade fått bort flummet.

Kalle81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss
Intressant läsning. Det är nog likadant i andra partier med skulle jag tro. Allt handlar om makt och karriär och att krossa den som kan förstöra din karriär Ett parti med extremexempel där det är topstyrt är moderaterna där Reinfeldt styr allt som en diktator.

Men varför röstar du på mp? Är det bara namnet som lockar dig? Det är inte bara mp som värnar om miljön! Gillar du deras övriga politik?

Jag gillar miljö, natur, lösningar för att förbättra miljön. Det är nummer 1 och det viktigaste. En del av resten av politiken är också ok, en del gillar jag mindre bra.

Men eftersom de heter miljöpartiet, så är det miljöfrågorna som är nummer 1. Det är det viktigaste. Resten av politiken får man försöka påverka så gott man kan.

Kalle81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Nej.., jag röstar ju inte på miljöpartiet eller är annars politiskt aktiv, men jag måste ju ändå fråga dig.. : i.o.m att det är så mycket flum i mp (oseriösa som jag tolkar det), varför tänker du då lägga rösten på ett (för dig) oseriöst parti ?

Sedan självklart som en andra fråga : tar MP kvinnor den i 2:an ?
(du (inte jag) har tagit upp sexet så..)

Jag vill inte ge dig mer detaljer eftersom jag försöker glömma den kvällen. Jag tror heller inte att någon klarar av att skildra det som skedde den natten på ett erotiskt läsvärt vis.

Snapcount
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
T ex japan ska ersätta alla verk med sol-paneler, det kommer de att klara på 5-6 år enligt planen. T ex, ett av världens största företag, Siemens, har sagt att nu ger vi fan i kärnkraft. De lämnade den branschen helt och satsar nu på sol-energi. I det läget, när kärnkraften ä nere för räkning,

Skulle jättegärna ha källor på att Japan överger kärnkraften.., likaså att Siemens inte är intresserade mera av kärnkraft.

(detta är nytt för mig, sorry för of-t. Går bra att skicka pm)

Edit : Har funnit Siemens.., du har rätt !
http://www.bbc.co.uk/news/business-14963575
Senast redigerad av Snapcount 2012-07-26 kl. 23:19.

Kalle81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Skulle jättegärna ha källor på att Japan överger kärnkraften.., likaså att Siemens inte är intresserade mera av kärnkraft.

(detta är nytt för mig, sorry för of-t. Går bra att skicka pm)

Edit : Har funnit Siemens.., du har rätt !
http://www.bbc.co.uk/news/business-14963575

Ja bra av siemens att de tar ansvar för samhället. Hitta ingen bra link till Japan nu, men det finsn därute om du söker. Ibland nämns längre tid, men jag har hört ned till 5-6 år. Priset på solenergi är lågt nu.

Ämnet är stängt
Topp Dela »