2012-08-04, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Nä, det är inte märkligt. Det blåser på fjället och regnar och då blåser spår bort.

Sedan är det vissa fjällvandrare som föredrar att vandra ensamma. Har vandrat i grupp där somliga emellanåt passar på att göra egna små avstickare till något ställe de tror är extra vackert för att ensamma njuta av vyerna och tystnaden. Det är väl oxå en extra utmaning att klara sig helt själv, något som kan locka den spänningssökande.

Som någon skrev bråkar man inte i fjällen, för man är så otroligt fokuserad på dels naturens skönhet och dels på allt som krävs för ens överlevnad, dvs hitta bra tältplats, hitta bra jokkar att dricka ur, få ihop tillräckligt med mat, hitta bra plats att tvätta sig på/diska på whatever osv. Det är ett fåtal, men ack så viktiga moment som ska klaras av för att man ska ka kunna njuta av sin vandring och man tajtas snarare ihop än hamnar i konfikter med andra pga dessa moment.

Haha, hur fan kan du komma med nåt sånt? Bara för att man är i fjällen så har man inte nån slags ''antibråk-knapp''. Du har ingen som helst vetskap om hur deras relation varit. Kanske kompisen varit avundsjuk eller stört sig på nåt hos joey eller att de bara börjat tjaffsa om vägval. Vad som helst kan leda till bråk även om man är de bästa av vänner.

Vet folk som varit vänner sen dom var småglin men sen en dag i 60 års åldern så blir de tvärless och ber polaren dra åt fan och säger allt man stört sig på under alla år. Helvette att det ska vara så svårt att tänka för vissa.

kanske de började bråka om att gå upp till toppen men kompisen inte ville. Kompisen kanske bara säger att joey skulle upp till allak bara för att han kände sig sviken och joey egentligen gick åt nåt annat håll. Ingen vet.

Jag tycker iaf att man avbryter för tidigt men ffa att man söker i ett för litet område. 6 timmar hinner man långt på, eller om det var 12 timmar tills de första söket gjordes?

Nån skrev att de sökt vissa områden 6-7 gånger, vafan liksom.
Citera
2012-08-04, 19:24
Medlem
chibarikus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galensnubbe
Haha, hur fan kan du komma med nåt sånt? Bara för att man är i fjällen så har man inte nån slags ''antibråk-knapp''. Du har ingen som helst vetskap om hur deras relation varit. Kanske kompisen varit avundsjuk eller stört sig på nåt hos joey eller att de bara börjat tjaffsa om vägval. Vad som helst kan leda till bråk även om man är de bästa av vänner.

Vet folk som varit vänner sen dom var småglin men sen en dag i 60 års åldern så blir de tvärless och ber polaren dra åt fan och säger allt man stört sig på under alla år. Helvette att det ska vara så svårt att tänka för vissa.

kanske de började bråka om att gå upp till toppen men kompisen inte ville. Kompisen kanske bara säger att joey skulle upp till allak bara för att han kände sig sviken och joey egentligen gick åt nåt annat håll. Ingen vet.

Jag tycker iaf att man avbryter för tidigt men ffa att man söker i ett för litet område. 6 timmar hinner man långt på, eller om det var 12 timmar tills de första söket gjordes?

Nån skrev att de sökt vissa områden 6-7 gånger, vafan liksom.

Håller med om första delen är man trött och sliten kan man absolut snetända. Men att söka igenom ett större område hade man inte tjänat så mycket på med den bemanningen då skallgångskedjan hade blivit allt för gles. Bättre att koncentrera kraften på det mest troliga stället.
Citera
2012-08-04, 19:41
Medlem
Kompisen borde undersökas ordentligt.
Citera
2012-08-04, 23:33
Medlem
BaronVonDraiss avatar
Jag tror att han befinner sig vid området kring Vaisaluokta, dvs norrut. Om det var kraftig dimma och därmed dålig sikt kan han ha misstagit Guossajájávrre för Gårssåjávrre. Vattnet som leder mot fjällstugan där de skulle mötas liknar rent geografiskt vattnet som går från toppen ner mot Guossajájávrre, i synnerhet under kraftig dimma. Han kan därefter ha följt Guossajájávrre längs Guossajájåhkå, mot det han trodde
var fjällstugan.
Citera
2012-08-05, 00:14
Medlem
Sepulcretums avatar
Finns det en möjlighet att kompisen har vandrat med bådas packning, till platsen där hans vän "försvann". Finns det några ögonvittnen att de BÅDA ska ha varit fysiskt på platsen? Han kanske finns någon helt annanstans, det kan ha blivit ett internt (fylle) bråk som slutade helt fel... I så fall finns den försvunna personen på en helt annan plats....
Bara en fundering...
Citera
2012-08-05, 01:02
Medlem
Summerbirds avatar
Eftersom toppen på Allak låg i dimma redan när Joey påbörjade sin vandring, och dimman ökade under eftermiddagen, är det tveksamt om han ens kom till rätt topp alls. Han kan alltså ha gått fel redan på ditvägen. Kanske trodde han Skajdetjåhkkå var Allak. Om ditvägen redan var fel kan hemvägen blivit ännu mer fel.

Skulle han vandra till Norge skulle han förr eller senare nå E6. Men det kräver dock att man vandrar målmedvetet och inte runt i cirklar. Plus att jag tror det är omöjligt utan mat och sömn. Energin tar slut. Nätterna är kalla nu.

Om han gick vilse så kan man ju undra vad som kommer finnas på kameran han hade med sig? En videodagbok? En sista hälsning?
Citera
2012-08-05, 01:17
Medlem
Summerbirds avatar
Okej, så här är läget just nu: Dansk polis har bett Norge om hjälp med att göra en eftersökning på norska sidan. Norsk polis säger att de inväntar en begäran från svensk polis och svensk polis säger att de kan inte komma med någon sådan begäran, utan den Norska polisen måste själva ta initiativet till eftersök i Norge...

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-52493613:joeysag-dansk-politi-beder-norge-om-hj%C3%A6lp.html
Citera
2012-08-05, 01:34
Medlem
Summerbirds avatar
Intervju med föräldrarna:

http://www.tv4.se/nyheter/artiklar/kritik-mot-att-sokandet-avbrots-efter-dansken-501d652004bf721d2e000011

En av eftersökspiloterna tror att Joey fortfarande är vid liv, eftersom man inte funnit någon kropp. Han menar att "det finns mycket att äta" och syftar på "vegetation".
Senast redigerad av Summerbird 2012-08-05 kl. 01:46.
Citera
2012-08-05, 03:11
Medlem
Se mitt tidigare inlägg i tråden! Tror tyvärr(och hoppas)han håller sig borta frivilligt. Folk har gjort märkligare saker genom tiderna för att få uppmärksamhet. Min tes är att han hittas levande om någon vecka med en otrolig historia, som kommer göra han världskänd. Tror kompisen måste förhöras ordentligt.
Citera
2012-08-05, 17:04
Medlem
Wargtasss avatar
Jag tror tyvärr inte alls att han är vid liv. Det är väldigt oländig terräng däruppe med mycket snö, lerigt och vattendrag och laviner. Han kan ha fallit i nåt vattendrag och drunknat. Det har varit mycket regnande och tät dimma så att han skulle hålla sig undan frivilligt i denna terräng är nog inte möjligt..
Citera
2012-08-05, 17:11
Medlem
Wargtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iamareptiletoo
Föräldrarna till 19-åringen intervjuades idag. De kanske skulle åka upp och hjälpa till i letandet nu när polisen drar ner antal aktivt sökande.

Det kan givetvis finnas rimliga skäl att föräldrarna ännu inte funnits på plats men om goda skäl saknas för att inte söka efter sin son så är de ännu ett fall av "samhället ska hjälpa oss".

Hade det varit min knodd hade jag varit där från dag ett killen anmäldes försvunnen. Men som sagt; jag kanske inte ska döma päronen så hårt.

Men; Hade killen läst om fjällsäkerhet innan han begav sig iväg själv så hade han insett: utsattheten att vara själv vid fjällvandring, han kunde lånat en GPS, utan GPS hade han förstått värdet av att sitta och vänta i händelse av uselt väder etc.

Fjällvan- det är det sista jag kan tänka mig att killen är.

Jag kan inte låta bli att säga att svensk lag säger nått i stil med "om det föreligger risk för en människas liv och hälsa och man inte kan utesluta att personen lever" så får polis/myndigheter inte sluta sökande efter den försvunne.

Herre jösses; vad fan händer med det egna ansvaret?

Vi lever så in i hellvete skyddat att "samhället" snart ska ansvara för allt.

Jag håller med dig! Dessutom kostar det en hel del att hålla i eftersök av försvunna personer och upplåta helikoptrar för det. Har man letat i en vecka utan minsta resultat och i så pass knölig terräng som fjällterräng är är nog chansen att hitta honom vid liv plus minus noll. Tyvärr. Det är ju lätt för hans föräldrar att sitta hemma i trädgårn i Danmark och vara besvikna på Svensk polis. De kan ju åka upp själva och leta så får de sig en realistisk bild av hur det ser ut..
Citera
2012-08-05, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wargtass
Jag tror tyvärr inte alls att han är vid liv. Det är väldigt oländig terräng däruppe med mycket snö, lerigt och vattendrag och laviner. Han kan ha fallit i nåt vattendrag och drunknat. Det har varit mycket regnande och tät dimma så att han skulle hålla sig undan frivilligt i denna terräng är nog inte möjligt..

Jag håller med dig

Jåkkarna/vattendragen med mkt vatten.
Köld
Dimma.
Lavinrisken
Blockterräng o stup
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem