2012-07-25, 16:34
Medlem
Hej!

Nån mer som tycker att i princip all glass som finns att köpa är på tok för söt? Man får kväljningar, särskilt av vanilj!

Finns det helt osötad glass att köpa, och om inte, kan nån tipsa om en sort som är ovanligt osöt i smaken? Inga artificiella sötningsmedel tack.

F.ö. osötad glass skulle öppna för nya användningsområden inom matlagning. Typ oxfile med glass, det borde ju fungera lika bra som en klick creme fraiche eller liknande.

MVH / S-N
Citera
2012-07-25, 16:41
Bannlyst
jag läste om en glass utan socker och sötningsmedel på denna sidan

http://jimpslchf.blogspot.se/2012/03/lchf-glass.html

Osötad glass

http://www.matklubben.se/recept/sava...ass_30744.html
Senast redigerad av AmandasLekstuga 2012-07-25 kl. 16:45.
Citera
2012-07-25, 16:47
Medlem
X-ray-flares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s-n
Hej!

Nån mer som tycker att i princip all glass som finns att köpa är på tok för söt? Man får kväljningar, särskilt av vanilj!

Finns det helt osötad glass att köpa, och om inte, kan nån tipsa om en sort som är ovanligt osöt i smaken? Inga artificiella sötningsmedel tack.

F.ö. osötad glass skulle öppna för nya användningsområden inom matlagning. Typ oxfile med glass, det borde ju fungera lika bra som en klick creme fraiche eller liknande.

MVH / S-N
SIA glass är överlägset det fräschaste glassmärket i Sverige med riktiga råvaror så som riktig grädde mm, själv föredrar jag isglass även om jag ibland äter gräddglass så blir det alltid glass från SIA, GB är mer sliskig söt godis än glass. Så testa SIAs äkta gräddglass
Citera
2012-07-25, 16:59
Medlem
LadyMysticas avatar
Jag köpte en LCHF-glass på ICA när jag var hem till Sverige sist. Kommer inte ihåg märket dessvärre.
Men den var def. ingen höjdare alls. Oerhört smaklös på alla sätt och helt menlös.
Citera
2012-07-25, 19:15
Medlem
Glass kan passa bra även till rätter som är "savoury". I allmänhet behövs ju socker, och ibland även stabiliseringsmedel, för att glassen ska få bra konsistens. Vilket nog alla som provat göra glass hemma känner igen. Med t.ex en PacoJet kan man göra sorbeter/glass med betydligt mindre socker, vet dock inte hur konsistensen på glass blir helt utan socker. Man kan också använda maltodextrin t.ex, vilket är betydligt mindre sött än vanligt socker.

Sen har man även problemet att man inte vill att glassen/sorbeten smälter när man har det på samma tallrik som en varmrätt. Heston Blumenthal löste det genom att göra en värmetålig gel (fluid gel) som han kör i en glassmaskin/PacoJet. Då får han rätt konsistens, utan att glassen smälter.
Citera
2012-07-25, 19:17
Medlem
Finans.killens avatar
Kan du inte frysa in lite grädde själv? För det är väl det som är glass utan socker.
Ja, så klart lite vanilj också, men det kan du ju bara strö på.
Citera
2012-07-25, 19:31
Medlem
GlennGBGs avatar
Rekommenderar inköp av en glassmaskin. Efter lite träning och med rätt ingredienser blir glassen mycket godare än någon du kan köpa.
Citera
2012-07-25, 19:52
Medlem
spoilers avatar
Felpost
Citera
2012-07-25, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Kan du inte frysa in lite grädde själv? För det är väl det som är glass utan socker.
Ja, så klart lite vanilj också, men det kan du ju bara strö på.

Tror att väldigt många använder äggula med.
Citera
2012-08-02, 17:49
Medlem
Jag misstänkte att man måste göra den själv. Infryst grädde blir rätt hård, även om den vispas först. Ska testa att frysa in vispad grädde + ägg.

Jag har märkt att typ GB:s Carte d'Or med Mascarpone är ganska osöt, dessvärre är den uppblandad med sylt som är rejält söt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in