Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-07-25, 02:49
  #1
Medlem
Drullknulls avatar
Tjena himmelsfluktare!

De första mörka nätterna inträffar snart efter sommarhimmeln, det är mycket som skall planeras(om man gör det förstås) inför nästa säsong.
Nyss gick jag en runda i fyllan innan läggdags, något astronomisk mörker var det inte tal om, men en föraning om vad som kommer i augusti, det mest spektalukära man kan se med blotta öga(enligt min subjektiva mening)t; vintergatan genom Svanens stjärnbild. Ahhh! Det här är vad jag lever för, mina stunder med stjärnorna.

Eftersom maj, juni, juli är för ljusa för svaga objekt brukar jag använda tiden för förberedelser. Denna sommar har jag satt fast en hållare till för ett större sökteleskop på 80 mm till autoguidern, se bild(länk), på min tub har jag sedan tidigare ett 60 mm sökteleskop. Jag har en 150 mm RC. Den nya hållaren kan användas för att fästa en kamera.
Meningen eller planeringen är att börja ta långtidsexponeringar denna säsong, har ödslat tid på smådetaljer de senaste två åren. I planeringen ligger dessutom en mer planerade observationer av lite mer ljussvaga objekt, men framför allt rapporter (kan vara roliga att blicka tillbacka på).
Och självklart blir det några timmar med jättekikaren (25X100), älskar det.

Tråden tillägnas diskussioner om planering, observationer och allmänna frågor om säsongen 2012-13. Var god och delge vad du kommer att syssla med, dina observationer, planering , rapporter och allmänna frågor inför stundande säsong.

Själv återkommer jag kontinuerligt i tråden, hoppas att du också gör det.

Klar himmel!
Citera
2012-07-25, 09:43
  #2
Medlem
PuffTheDragons avatar
Bra initiativ!
Jag tänkte under hösten försöka avsluta mitt familjeporträtt av solsystemet.

Vi får inte glömma bort den "Stora astrofotografiska tråden", så vi kan uppdatera den fortlöpande med våra bilder.

Innan semestern är slut så tänkte kag även försöka sammanställa en observationskalender för de kommande månaderna.
Citera
2012-07-25, 14:01
  #3
Medlem
KimNeilJungs avatar
Mycket bra initiativ och jag klistrar tråden.

//mod
Citera
2012-07-26, 18:57
  #4
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Bra initiativ!
Jag tänkte under hösten försöka avsluta mitt familjeporträtt av solsystemet.

Vi får inte glömma bort den "Stora astrofotografiska tråden", så vi kan uppdatera den fortlöpande med våra bilder.

Innan semestern är slut så tänkte kag även försöka sammanställa en observationskalender för de kommande månaderna.


Observationskalander? Hur planerar du den? Jag antar att du utgår från olika eller specifika händelser som intresserar dig, drar upp riktlinjer för vad som skall hinnas med när respektive objekt befinner sig lämpligt på himmeln, allt efter personliga preferenser.
Vad jag tidigare gjort är att sammanställa hela säsongens mörka nätter d.v.s. utan måne, tidsödande, numera har jag lite slappare attityd.

Nu när jag tänker efter, så vore det bra med en taktisk sammanställning över de stjärnhopar som är tänkta att observeras, det får jag knåpa på nästa vecka.

Ärligt talat har jag faktiskt inte så värts bra koll på kommande säsongs händelser, den som har tips är välkomna att lämna dem här.
Citera
2012-07-29, 12:15
  #5
Medlem
PuffTheDragons avatar
Här är en liten lista på vad som händer i år:
http://www.seasky.org/astronomy/astr...r-current.html
Citera
2012-08-09, 22:36
  #6
Medlem
OmarSharifs avatar
Mitt intresse för astronomi väcktes november 2011. Skaffade en 15x70 kikare lärde mig att hitta på himlavalvet i största allmänhet. Lär införskaffa ett högt stativ som jag kan använda till kikaren och en fjärrkontroll till kameran. Har tänkt tanken att göra en "barn door tracker" men lär inte ha tid över till det. En stor skillnad i jämförelse med förra säsongen är att jag nu har en bil och då enklare kan ta mig ut i mörkret. Kommer att fortsätta på samma bana som i vintras/våras, att lära mig hitta på himlavalvet, jaga Messierobjekt etc. Bor i malmfälten så bara man tar sig en bit från "stan" så lär det vara gott om mörk himmel
Citera
2012-08-13, 23:07
  #7
Medlem
PuffTheDragons avatar
Den 25/8 står Neptunus i opposition och kommer då vara som närmast oss.
Samma kväll tänkte jag även fånga Europas skugga, Io samt Ios skugga passera Jupiters skiva samtidigt.
http://i45.tinypic.com/259yjb6.jpg
Citera
2012-09-13, 02:56
  #8
Medlem
Ondves avatar
Då det var så stjärnklart inatt så gav jag mig ut till en öde plats och kikade på jupiter och pleiaderna Pleiaderna var väl kanske lite väl avlägset för mitt billiga teleskop så jag gav det inte så mycket tid, men jupiter och fyra månar såg jag iaf rätt okej och följde en bra stund.
Tillbringade en lång stund med att sedan bara stirra rätt upp utan teleskopet. Det är en ganska imponerande syn det med när det är riktigt klart! Såg ett stärnfall också

Inför nästa gång blir det nog till att klura ut hur man riggar upp teleskopet så att man bara behöver vrida på ena ratten för att följa det man tittar på! Samt ta reda på lite objekt som kan vara lämpliga för observation med ett teleskop av min låga styrka.
Citera
2012-11-11, 12:22
  #9
Medlem
HeyBePositives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Här är en liten lista på vad som händer i år:
http://www.seasky.org/astronomy/astr...r-current.html

Meteor regn den 17 November. Vet vart man ska titta?
Citera
2012-11-11, 14:31
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyBePositive
Meteor regn den 17 November. Vet vart man ska titta?
Leoniderna ser du vid stjärnbilden Lejonet.
Citera
2012-11-13, 02:03
  #11
Medlem
Bristles avatar
Vet inte om det är rätt ställe att fråga på. Men jag såg en stjärna som blinka väldigt mycket i syd- östlig riktning när jag skulle lägga mig vid 01 tiden. Blev nyfiken och tog fram kikare och märkte till min förvåning att den blinka rött och blått. Trodde först att det var nått "UFO", men efter nästan en timmes tittande tror jag att det är en stor komet. Dock rörde sig den inte på himlen och man såg/ ser med blotta ögat att den lyser rött. Jag befinner mig på slätta.i Västra Götaland. Någon som vet nått eller sett någonting.
Den syns än, i skrivande stund.......
Citera
2012-11-13, 23:15
  #12
Medlem
HeyBePositives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bristle
Vet inte om det är rätt ställe att fråga på. Men jag såg en stjärna som blinka väldigt mycket i syd- östlig riktning när jag skulle lägga mig vid 01 tiden. Blev nyfiken och tog fram kikare och märkte till min förvåning att den blinka rött och blått. Trodde först att det var nått "UFO", men efter nästan en timmes tittande tror jag att det är en stor komet. Dock rörde sig den inte på himlen och man såg/ ser med blotta ögat att den lyser rött. Jag befinner mig på slätta.i Västra Götaland. Någon som vet nått eller sett någonting.
Den syns än, i skrivande stund.......

Jag brukar ofta se prickar som blinkar rött och blått. Det är människans iaf, vad det är vet jag inte
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback