Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-26, 15:08
  #145
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bushsweede
SD borde sätta sin egen agenda istället för att låta medierna göra det åt dem. Inget kommer att förändras om ni anpassar er till det sjunkande skeppet istället för att laga det!

Visst borde SD sätta sin egen agenda och våga gå på tvärs mot mediaetablissemanget. Men det kommer inte att ske. SD-ledningen har bestämt sig för att anpassa sig, bli rumsrena och komma in i värmen. Det beslutet togs för länge sedan och kommer inte att ändras. Visst finns det fortfarande vettigt folk inom partiet (trådämnet Joakim Larsson verkar vara en) som nog skulle vilja se en annan inriktning, men de saknar reellt inflytande. Efter de senaste utrensningarna har Mattias Karlsson & co partiet i ett järngrepp.
Citera
2015-07-19, 17:10
  #146
Medlem
Joakim.Larssons avatar
Jag totade ihop ett blogginlägg om frågan ovan. Kanske kan det tjäna som en liten historielektion för SD-intresserade också.

https://jockelarson.wordpress.com/20...-tomma-sacken/

Bergsjöbrevet och den tomma säcken

Jan Milld har nyligen låtit sig intervjuas av Svenska Motståndsrörelsens nätradio och i intervjun nämnde han mitt namn som exempel på någon som var ”ultrasionist”. Efter lite rotande i frågan visade det sig att det Milld hade i åtanke var händelser i Sverigedemokraternas partistyrelse för över tio år sedan, vilket föranleder mig att gå in på en beskrivning av hur det kunde gå till i PS på den tiden. Förhoppningsvis blir det en lärorik historia för alla intresserade.

Verksamhetsåret 2004 i Sverigedemokraternas partistyrelse var utan tvekan ett av de mentalt mest påfrestande för samtliga deltagande. På riksårsmötet 2004 hade masken kastats efter mycket viskande i kulisserna och det hade blivit uppenbart redan direkt efter RÅ 2004 att Mikael Jansson skulle avsättas vid vid nästa riksårsmöte (2005). Han hade blivit vingklippt i partistyrelsevalet och hade själv inte majoritet i sin egen styrelse utan en knapp majoritet (8 av skåningarnas anhängare mot 7 av Janssons) hade den reella makten i PS. Den första striden utkämpades på det konstituerande PS-mötet under pågående RÅ, när huvudkandidaten till partisekreterarposten – David Lång – utmanades och avsattes av Jan Milld, som var ”förnyarnas” kandidat.

Sedan var positionerna totalt låsta i styrelsen mellan de båda falangerna i ett helt år. 8-7, 8-7, 8-7… voteringssiffrorna upprepade sig med beklämmande förutsägbarhet. Den viktigaste striden det året handlade om uteslutningen av bröderna Lars och Per Emanuelsson pga det s.k. Bergsjöbrevet, som jag har redogjort för på annan plats.

Parallellt med den processen hade ytterligare en offentlig pinsamhet ägt rum, nämligen rörande partisekreteraren Jan Millds recension av Lars Adelskoghs bok ”En tom säck kan inte stå” utgiven av det numer nedlagda Nordiska förlaget (recensionen kan fortfarande läsas här). Boken anses än idag vara antisemitisk och det var naturligtvis som sådan den hade lyfts fram av den media som bevakade oss. Trots pinsamheten i detta så gick diskussionerna i partistyrelsen höga om bröderna Emanuelssons uteslutning, men inte särskilt mycket om Jan Milld.

I min och PS-minoritetens värld så var dessa övertramp ungefär likvärdiga, och för att få frågan prövad anmäldes Jan Milld också för uteslutning. Efter mycket långa diskussioner landade det hela i att bröderna Emanuelsson uteslöts med siffrorna 8-7 medan Jan Milld tilläts vara kvar (jag var tydligen av dem som röstade för uteslutning, även om jag inte minns det själv). Till ingens förvåning.

Skälet till att det blev så olika utfall och att frågan om Milld väcktes från början var enkel: det hela handlade om fraktionsstrider och matematik. Det var nog ingen i PS (förutom Milld själv) som tyckte att den där recensionen var en bra idé. Vi som väckte ärendet mot Milld gjorde det för att demonstrera att det var dubbla måttstockar: Se här, Emanuelssons blir uteslutna men Milld får vara kvar på sin uppburna position trots det han har gjort! Lika självklart var det att Milld aldrig skulle bli utesluten. Komihåg: Skåningarnas övervikt i styrelsen vilade på en enda röst. Om de hade släppt sitt stöd till Milld och tvingat honom att avgå eller t.o.m. lämna partiet så hade de förlorat en röst i PS. I och med det riskerade man att någon mindre lojal PS-ersättare skulle gå in eller att omröstningarna skulle sluta oavgjort (vilket i så fall skulle avgöras till Janssons fördel pga ordförandens utslagsröst). Vips, så skulle majoriteten ha bytts till en minoritet och kanske skulle då några snabba uteslutningsärenden väckas för att hejda den kommande avsättningen av Jansson (det hade vi Janssonanhängare knappast gjort eftersom det inte var vår stil, men det räckte med att farhågan fanns).

Ärendet mot Milld var alltså avgjort från början, vilket vi mycket väl visste. Skåningarna hade knappast något annat val än att låta honom vara kvar av maktskäl och vår tanke med att alls väcka ärendet var att demonstrera att det var vad det handlade om. Och Milld? Ja, han avgick självmant strax före RÅ 2005, när partisekreterarposten inte spelade någon roll för utfallet längre. Milld och hans anhängare dök sedan upp på årsmötet som ombud och röstade för avsättning av Jansson, med känt resultat.
Citera
2017-06-25, 23:46
  #147
Medlem
Alfheims avatar
Efter att ha skolkat från sin blogg i 1,5 år har nu Joakim Larsson författat ett nytt läsvärt inlägg:

https://jockelarson.wordpress.com/20...edemokraterna/

Under rubriken "Tankeströmningar inom Sverigedemokraterna" delar han skissartat upp sina partikamrater i sex olika urtyper och ger en kortfattad presentation av dem:

- Den ultrakonservative
- Paleolibertarianen
- Exilmoderaten
- Nationalisten
- Den kristne
- Sverigevännen

Vad jag saknar i sammanställningen är dock vänstertyper. En vanlig sådan är vad man kan kalla "Folkhemsnostalgikern" som ofta har sina politiska rötter inom Socialdemokratin. Detta rör sig vanligen om folk som vill att SD ska vara som en äldre version av S. De är motståndare till vinster i välfärden och ogillar partiledningens flörtande med M. Till idolerna hör Per Albin Hansson och Tage Erlander.
Citera
2017-06-27, 19:39
  #148
Medlem
Joakim.Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfheim
Efter att ha skolkat från sin blogg i 1,5 år har nu Joakim Larsson författat ett nytt läsvärt inlägg:

https://jockelarson.wordpress.com/20...edemokraterna/

Under rubriken "Tankeströmningar inom Sverigedemokraterna" delar han skissartat upp sina partikamrater i sex olika urtyper och ger en kortfattad presentation av dem:

- Den ultrakonservative
- Paleolibertarianen
- Exilmoderaten
- Nationalisten
- Den kristne
- Sverigevännen

Vad jag saknar i sammanställningen är dock vänstertyper. En vanlig sådan är vad man kan kalla "Folkhemsnostalgikern" som ofta har sina politiska rötter inom Socialdemokratin. Detta rör sig vanligen om folk som vill att SD ska vara som en äldre version av S. De är motståndare till vinster i välfärden och ogillar partiledningens flörtande med M. Till idolerna hör Per Albin Hansson och Tage Erlander.

Jag förstår vad du menar, men uppriktigt sagt träffar jag inte särskilt många sådana. Det finns såna som har röstat på sossarna tidigare, men den sortens sosseväljare passar i regel in i nån av grupperna ovan.
Citera
2017-11-24, 11:47
  #149
Medlem
Kim-Puh-Sens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim.Larsson
Jag förstår vad du menar, men uppriktigt sagt träffar jag inte särskilt många sådana. Det finns såna som har röstat på sossarna tidigare, men den sortens sosseväljare passar i regel in i nån av grupperna ovan.

Och vad sägs om såna som Hanna Wigh? Vilken typ tillhörde hon?
Bara "rikspatrask"?
Citera
2017-11-24, 12:30
  #150
Medlem
Kloakkrigarens avatar
På tal om Wigh saknar jag lite lite "den nationalliberala" även om det kanske på sätt och vis går in "Exilmoderaten" kanske?

Sen vore ju "Bohemen" definierat som "haveristen som mest verkar vara med för att supa och ligga" en rimlig kategori med tanke på Pavel Gamov och andra...
Citera
2018-08-06, 20:22
  #151
Medlem
Alfheims avatar
Joakim Larsson tycks göra sitt bästa för att bli utsparkad ur SD, såvida han inte förbereder sig på att lämna partiet självmant.

Häromkvällen startade han en twittertråd som han antog vara "ett politiskt självmord" där han presenterade flera åsikter som avviker från SD:s politik. Bland annat instämmer han i ett citat med lydelsen "Jag vill ha ett etniskt homogent Sverige. I den mån det går.":
https://twitter.com/jockelarsson/sta...35092499947520

SD-hatarbloggen "Inte rasist men" är naturligtvis inte sena med att hänga ut honom under rubriken "Försvarspolitisk sekreterare i riksdagen ”vill ha ett etniskt homogent Sverige"":
https://www.interasistmen.se/granskn...ogent-sverige/

Måste medge att jag delar IRM:s undran över hur länge det dröjer innan Larsson går över till AfS.
Citera
2018-08-06, 20:37
  #152
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfheim
Joakim Larsson tycks göra sitt bästa för att bli utsparkad ur SD, såvida han inte förbereder sig på att lämna partiet självmant.

Häromkvällen startade han en twittertråd som han antog vara "ett politiskt självmord" där han presenterade flera åsikter som avviker från SD:s politik. Bland annat instämmer han i ett citat med lydelsen "Jag vill ha ett etniskt homogent Sverige. I den mån det går.":
https://twitter.com/jockelarsson/sta...35092499947520

SD-hatarbloggen "Inte rasist men" är naturligtvis inte sena med att hänga ut honom under rubriken "Försvarspolitisk sekreterare i riksdagen ”vill ha ett etniskt homogent Sverige"":
https://www.interasistmen.se/granskn...ogent-sverige/

Måste medge att jag delar IRM:s undran över hur länge det dröjer innan Larsson går över till AfS.

Det dröjer säkert inte länge, Joakim har garanterat redan pratat med AfS, så det är nog en tidsfråga innan han går över.
Citera
2018-08-07, 12:03
  #153
Medlem
Joakim.Larssons avatar
Kort dementi: Det finns inga sådana planer. Jag tyckte helt enkelt att det här var ett underhållande tidsfördriv en tråkig kväll - inget mer. Ibland finns det inte en grandios plan bakom det man gör.
Citera
2019-02-07, 10:15
  #154
Medlem
Vad tycker Joakim Larsson om Afs? Dvs deras politik.
Citera
2019-02-10, 10:23
  #155
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim.Larsson
Jag förstår vad du menar, men uppriktigt sagt träffar jag inte särskilt många sådana. Det finns såna som har röstat på sossarna tidigare, men den sortens sosseväljare passar i regel in i nån av grupperna ovan.

Jag vet inte för jag har inte träffat så värst många SD fast jag var med i partiet 6 år. Tycker din indelning har mycket i sig fast det flutit mycket vatten under broarna sedan den gjordes. Just den där gruppen svårdefinierade gruppen "sverigevänner" var bra att du tog med. Det som jag verkligen tycker är tragiskt är att politisk debatt kommit så pass i skymundan på senare år i SD - nu är det väl mer manövrerande efter poster.

Kanske kanske skulle det finnas en grupp ironiskt benämnd "Nationalbolsjeviker" även om det skulle vara en elak och överdriven benämning. Lite skulle den passa in på mig och ett par av de gamla stötarna som var med här. I den ingår givetvis även gruppen "traditionella socialdemokrater" som signaturen du svarar ville ha. Vi var/är dock mycket få.

Musiksmak? Rammstein eller sådant här :-) :

https://www.youtube.com/watch?v=FpAgFSwCKxM
Citera
2019-11-22, 13:50
  #156
Medlem
Alfheims avatar
Aftonbladet uppmärksammar Joakim Larsson i dag under rubriken "SD-politikerns krav: Gör det lagligt att döda inbrottstjuven":

Citat:
Rätten till nödvärn ska diskuteras på Sverigedemokraternas landsdagar i helgen. Joakim Larsson, SD-ordförande i Tierp och politisk sakkunnig för partiet riksdagen, har skrivit en motion och har en tydlig åsikt:
Den som blir angripen ska inte behöva fly, den ska ha rätt att försvara sig.

Han anser att Sverige bör införa lagar liknande de amerikanska ”Stand your ground” och ”Castle doctrine”. I båda lagarna har den som angrips rätt att försvara sig genom att använda potentiellt dödligt våld.
– Jag vill undvika situationer där folk som försvarar sig själva blir dömda för våldsbrott i efterhand. Det är orimligt om man inte får stoppa inbrottstjuvar, säger Joakim Larsson.
...
Sverigedemokraternas partistyrelse avslår Larssons motion med motiveringen att partiet redan driver frågan om att utreda en utökad nödvärnsrätt. Larsson tycker inte att en utredning räcker, han vill se skarpa förslag.
– Motioner som läggs på landsdagarna avslås i 99 procent av fallen, däremot kan de ligga till grund för en påbörjad debatt internt, säger han.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/s...inbrottstjuven
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback