Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-07-24, 15:32
  #13
Medlem
Pieszeckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theIron
För att få jobba som kriminaltekniker krävs det väl att du först och främst är polis samt att du har en biologisk/kemisk examen i grunden, eller har jag missuppfattat? Sak du vara ute på en brottsplats får du inte samla in bevis om du inte är polis (av säkerhetsskäl ifall gärningsmannen skulle återvända) .

"Exempel på tänkbar sysselsättning efter utbildningen, kan vara att arbeta med utredning, analys och planering inom Polisen, Tullverket, Länsstyrelsen eller Kriminalvården. Man kan arbeta med integrationsfrågor eller brottsförebyggande verksamhet inom skola, kommunal förvaltning, social sektor eller i människorättsorganisationer. Beroende på vad man har med sig för erfarenheter i övrigt, kan man också tänka sig arbeten som behandlare, terapeut, journalist, informatör eller samhällsanalytiker" (Taget från Lunds kriminalogiprogram)

Jag tycker att det är väldigt viktigt att inte låta sig "luras" av hur universiteten och högskolorna vinklar programmets marknadsföring; de får det oftast att låta mycket enklare än vad det kan vara att uppnå vissa yrkesroller. Oavsett vad du väljer för program så se till att verkligen kolla upp om och hur du kan nå de yrkesroller du skulle vilja uppnå. Mer än ofta måste du komplettera med kurser eller hela program som inte ingår i den ursprungliga.

Edit: Såg nu att det redan hunnit komma upp lite om det jag nämnde


Jag menade inte att det ger direkt behörighet till samtliga yrken, utan snarare att det är de yrken som är passande efter att ha studerat kriminologi. Självklart behövs det vidareutbildning och behörigheter
Citera
2012-07-25, 06:44
  #14
Medlem
Vad bra! Tycker bara så synd om alla de som inte kollar upp saker och ting ordentligt och sedan får sina drömmar krossade, så det var inte menat som ett besserwisserinlägg

För övrigt läser jag en kurs i kriminalogi just nu faktiskt, mycket intressant! Om du har svårt att välja och inte ska börja studera förrän till ht 2013 (som jag uppfattade det) så kan du ju alltid söka två distanskurser till våren och se vilken som du blir mest intresserad av.
Citera
2012-07-25, 07:04
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theIron
Vad bra! Tycker bara så synd om alla de som inte kollar upp saker och ting ordentligt och sedan får sina drömmar krossade, så det var inte menat som ett besserwisserinlägg

För övrigt läser jag en kurs i kriminalogi just nu faktiskt, mycket intressant! Om du har svårt att välja och inte ska börja studera förrän till ht 2013 (som jag uppfattade det) så kan du ju alltid söka två distanskurser till våren och se vilken som du blir mest intresserad av.

Jo, jag vet vad du menar, har äldre bekanta som snubblat över just detta. Hehe, nejdå, jag uppfattade det inte som det heller.
Citera
2012-07-25, 13:03
  #16
Medlem
bombaccis avatar
ingen av utbildningarna är "jobbsäkert" åtminstone är de inte något som direkt behövs för att få jobbet. Jag har jobbat på ett av de större häkterna i Sverige och det var många där som inte läst kriminologi. Många hade endast gymnasiumutbildning.

Det finns olika jobb som behandlare för ungdomsbrottslingar men dessa kan man få genom att ha gått någon kurs på folkhögskola, således meningslöst att plugga fem år på högskolan för.

Det kan däremot finnas möjlighet att få jobb på t ex BRÅ ( brottsförebyggande rådet), men det är få som kan få jobb där. Samtidigt som andra kan söka dessa jobb med. Jag skulle hellre läsa på socionomprogramet och eventuellt läsa kriminologi efter detta, evwntuellt på deltid medans jag jobbade inom något i socionombranschen.

Med en akademisk examen kan man enklare avancera inom kriminalvården eller söka någon av deras specialtjänster t ex som programledare ( lägga upp program för de intagna).

Detta är dock inte specifikt för just de som läst kriminlogi. Nej jag skulle rekomendera socionomprogramet då det är mycket mer "jobbsäkert". Det är t o m bättre att läsa sociologi då det är e bredare utbildning än kriminologi. Jersey sarneki professor i kriminologi vid SU har inte läst så många kurser inom kriminologi som student utan läste sociologi.

Det vimlar av folk som läst statsvetenskap och du ska ha tur om du ens får jobb inom kommunen. Chanserna ökar om du får bra betyg och tar en master samt något bra extra ämne. Göteborgs universitet har en intressant kombinationsutbildning. Där man läser statsvetenskap och tex sociologi. Förmodliigen finns det fler jobb om man kombinerar det med nationalekonomi, dock är inte detta något unikt heller.

Det är viktigt att engagera sig i något parti, då kan chanserna öka, helst något av de två stora, skulle nog rekomendera sossarna då folk där oftare har lägre utbildning och blir mer imponerande av någon som har en utbildning. Det är dock långt ifrån säket att det leder till något jobb.

Så mitt svar på dessa båda utbildningar är att jag skulle välja något annat som huvudområde, eventuellt läsa det som ett "sidoämne".

Istället för kriminologi hade jag sökt till socionomlinjen i första hand och i andra hand sociologi. Statsvetenskap är jag desto osäkrare på, men inget jag vgat plugga i minst tre år på högskolan där risken är stor att man får söka städjobb efteråt ändå.

Har själv läst många år på högskolan och får konstatera såhär efteråt att jag gjorde fel.
Citera
2012-07-25, 13:25
  #17
Medlem
Pieszeckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
ingen av utbildningarna är "jobbsäkert" åtminstone är de inte något som direkt behövs för att få jobbet. Jag har jobbat på ett av de större häkterna i Sverige och det var många där som inte läst kriminologi. Många hade endast gymnasiumutbildning.

Det finns olika jobb som behandlare för ungdomsbrottslingar men dessa kan man få genom att ha gått någon kurs på folkhögskola, således meningslöst att plugga fem år på högskolan för.

Det kan däremot finnas möjlighet att få jobb på t ex BRÅ ( brottsförebyggande rådet), men det är få som kan få jobb där. Samtidigt som andra kan söka dessa jobb med. Jag skulle hellre läsa på socionomprogramet och eventuellt läsa kriminologi efter detta, evwntuellt på deltid medans jag jobbade inom något i socionombranschen.

Med en akademisk examen kan man enklare avancera inom kriminalvården eller söka någon av deras specialtjänster t ex som programledare ( lägga upp program för de intagna).

Detta är dock inte specifikt för just de som läst kriminlogi. Nej jag skulle rekomendera socionomprogramet då det är mycket mer "jobbsäkert". Det är t o m bättre att läsa sociologi då det är e bredare utbildning än kriminologi. Jersey sarneki professor i kriminologi vid SU har inte läst så många kurser inom kriminologi som student utan läste sociologi.

Det vimlar av folk som läst statsvetenskap och du ska ha tur om du ens får jobb inom kommunen. Chanserna ökar om du får bra betyg och tar en master samt något bra extra ämne. Göteborgs universitet har en intressant kombinationsutbildning. Där man läser statsvetenskap och tex sociologi. Förmodliigen finns det fler jobb om man kombinerar det med nationalekonomi, dock är inte detta något unikt heller.

Det är viktigt att engagera sig i något parti, då kan chanserna öka, helst något av de två stora, skulle nog rekomendera sossarna då folk där oftare har lägre utbildning och blir mer imponerande av någon som har en utbildning. Det är dock långt ifrån säket att det leder till något jobb.

Så mitt svar på dessa båda utbildningar är att jag skulle välja något annat som huvudområde, eventuellt läsa det som ett "sidoämne".

Istället för kriminologi hade jag sökt till socionomlinjen i första hand och i andra hand sociologi. Statsvetenskap är jag desto osäkrare på, men inget jag vgat plugga i minst tre år på högskolan där risken är stor att man får söka städjobb efteråt ändå.

Har själv läst många år på högskolan och får konstatera såhär efteråt att jag gjorde fel.

Jag har också tänkt i de banorna faktiskt. Jag har funderat tidigare på att läsa sociologi, det är bara det att jag inte vill hamna på socialtjänsten... Jag vet dock att det finns oerhört många andra yrken som är lämpade när man har gått socionomutbildningen. Kriminologi låter dock oerhört intressant, men jag har ju en framtid att tänka på också.
Citera
2012-07-25, 15:35
  #18
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pieszecki
Jag har också tänkt i de banorna faktiskt. Jag har funderat tidigare på att läsa sociologi, det är bara det att jag inte vill hamna på socialtjänsten... Jag vet dock att det finns oerhört många andra yrken som är lämpade när man har gått socionomutbildningen. Kriminologi låter dock oerhört intressant, men jag har ju en framtid att tänka på också.


Förstår dig. Kom in på socionomlinjen vid mittuniversitet, valde tyvärr att inte ta den platsen. Jag var inte heller så sugen på att prata med alkisar osv. Fast om du är intresserad av att jobba inom kriminalvården så är det ju ungefär samma klientel som finns där.

Dock så finns det ganska mycket mer som du kan göra med en socionomutbildning i grunden. Du kan få jobb inom kriminalvården och avancera till kriminalvårdsinspektör. Min dator är cp just nu, men om du googlar "kriminalvårdsinspektör" så kommer du till en pdf fil där de beskriver olika karriärmöjligheter.

Här kan du läsa om en tjock tant som läste till beteendevetare och är kriminalvårdsinspektör:

http://www.kriminalvarden.se/sv/Jobb...ardsinspektor/

Du kan vidarutbilda dig till psykoterapeut om du är intresserad av det. du kan jobba som kurator, behandlare och med lite extrakurser så kan du säkert få jobb inom HR ( arbeta med personalfrågor). Bättre betalt där och trevligare tror jag.

Hade jag levt om mina sista tio år så hade jag nog tagit socionomlinjen och haft den som grund i alla fall. Eventuellt vidarutbildat mig senare, men bra att ha som grund. Sthlms universitet har en kurs som kallas för kriminologi 1 på distans. Om jag minns rätt så läser man på halvfart och tar den på två terminer.

Eventuellt kan du göra det efter socionomutbildningen eller samtidigt som du pluggar till socionom. en del brukar kalla mig akademisktfientlig här, men det är jag mest pga egna erfarenheter. Jag tycker det är bra att plugga på högskolan om det finns goda chanser till jobb, läser man däremot "skit" som jag har gjort också, så är det meningslöst och ett stort slöseri på pengar och tid.

"Många" politiker har en socionomutbildning i bagaget, kommer på Gudrun Schyman och Lars Leijonborg just nu

Något jag skulle tipsa alla om är att faktiskt läsa jobbannonser av de jobb man är intresserad av. Läser man tillrckligt många så ser man vad de vill att den sökande ska ha.

Tittade på den här annonsen där de söker två programledare till kriminalvården:

http://www.karriarguiden.se/programl...g-1112956.html

Har du en fil kand inom sociologi eller kriminologi så kan du kalla dig för beteendevetare med, men ja jag har sett pdf fil från kriminalvården där de även skrivit att socionomer är önskvärda där.

Du ska givetvis läsa något du är intresserad av med. Personligen hade jag dock valt väldigt mycket även efter chanser till jobb också. Det är lätt att bli bitter med fil kand eller en master i ett eller flera ämnen o inse att man valde fel och får inte ens jobb som städare...

Jag hade valt socionomutbildningen om jag varit dig

Du kan ju fundera över det i alla fall.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback