Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-24, 02:27
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Men glöm inte att det är otroligt obekväma beslut. Tror ni att politiker tycker att det är roligt att beskatta sina medborgare? Makthavare är intresserade av sin makt, vilket är direkt kopplat till landets ekonomi. Gynnas ekonomin av gröna beslut? Nja.

Självklart så tycker politiker att det är roligt att beskatta sina medborgare om de tror att de kan komma undan med det, desto mer pengar i skatt desto mer pengar för politikerna att leka med. Landets ekonomi är mindre viktigt så länge som politikerna får behålla makten.

Miljöpartiet kommer att ånga på som vanligt oavsett vad forskningen säger då hela deras politik bygger på att orsaka skuldkänslor för ett syndigt leverne bland väljarna som de sedan kan utnyttja för att göra politik av. Man kan se detta i både miljöfrågan men även vad gäller invandring där man likt medeltida flagellanter är ivriga att genomdriva allt större skador på det egna samhället, ekonomin och identiteten i syfte att stilla någon imaginär skuld. Miljöpartiets största fiende är verkligheten, för den känner inte igen sig i deras politik.
Citera
2012-07-24, 02:43
  #14
Medlem
nittionios avatar
Visst att det kanske var varmare på medeltiden, men är det på grund av värmen sjöar dör av övergödning? Är det på grund av värmer som kärnkraftverk får härdsmälta? Områden i de stora haven fulla med plast som djur fastnar i?




Edit; såg att du skrev klimatpolitik i Titeln, inte miljöpolitik.
Citera
2012-07-24, 02:57
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Jag menade också våra riksdagspartier och inte media.

Politiker vill ha en hotbild för att behålla makten.
Om det inte finns någon hotbild förlorar politikerna makten. Eller hur var det nu igen? Du får nog komma med en motivering.
Citat:
Ursprungligen postat av Skoll
Självklart så tycker politiker att det är roligt att beskatta sina medborgare om de tror att de kan komma undan med det, desto mer pengar i skatt desto mer pengar för politikerna att leka med. Landets ekonomi är mindre viktigt så länge som politikerna får behålla makten.

Miljöpartiet kommer att ånga på som vanligt oavsett vad forskningen säger då hela deras politik bygger på att orsaka skuldkänslor för ett syndigt leverne bland väljarna som de sedan kan utnyttja för att göra politik av. Man kan se detta i både miljöfrågan men även vad gäller invandring där man likt medeltida flagellanter är ivriga att genomdriva allt större skador på det egna samhället, ekonomin och identiteten i syfte att stilla någon imaginär skuld. Miljöpartiets största fiende är verkligheten, för den känner inte igen sig i deras politik.
Desto mer pengar i skatt, ju mer pengar för politikerna att leka med ... Du misstar dig. Miljöbeskattning har snarare motsatt effekt: Företagen tvingas betala miljöskatter, exporten skadas och ett flertal transportföretag blir olönsamma. Man genomför inte sådana här beslut om man inte upplever att man absolut måste, åtminstone inte när man är i regering. En annan sak är att oppositionen alltid är intresserade av att kritisera och leta fel. Jag slås av din okunnighet, och finner det olämpligt att uttala sig i frågor som man uppenbart inte är insatt i. Politiker är måna om att väljare ska vara nöjda, även om man ibland kan ifrågasätta deras agerande.

Varför tror du att det är så vansinnigt svårt att driva igenom reformer vid klimatmöten? Nu senast vid COP. Det skulle jag gärna vilja ha svar på.
__________________
Senast redigerad av scheutz 2012-07-24 kl. 03:02.
Citera
2012-07-24, 03:02
  #16
Medlem
FlamingBacons avatar
Det är väl inga nyheter alls att det var varmare runt år 800-1200. Det blev rejält surt för vikingarna på Grönland när isen kom krypande igen. Därefter blev det kallare och kallare. Runt år 1650 var det extra kallast, Karl X Gustavs marsch över Stora Bält år 1658 kan ju vara bra att komma ihåg. Kallas för övrig Medeltida värmeperioden respektive Lilla istiden.

Mer info:

Citera
2012-07-24, 03:11
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymousSmurf
Vill man vara lite konspiratorisk så kan man också fundera över om inte hela spektaklet handlar om att hålla tillbaka västvärlden och förflytta mer tillgångar till utvecklingsländerna. Alternativt kan man se det som ett påtvingat sätt att ställa om energianvändningen då makthavarna fruktar antingen arabvärlden eller oljeberoendet, och de då kom fram till att det billigaste sättet att ställa om världen var genom manipulation. Att politiker hoppar på tåget i och med skatterna är förstås givet oavsett hur man ser det.

Den tanken har också slagit mig men med lite annan tolkning. Min egna konspiratoriska tanke är att USA har startat den globala uppvärmnings lobbyn (där bland annat en före detta vice president har varit drivande) för att minska världsefterfrågan på fossila bränslen som USA är extremt beroende av. Anledningen att de vill minska efterfrågan är att priset hålls nere och således kan USA fortsätta konsumera fossila bränslen till ett hyfsat lågt pris medan dumma europeer konsumerar energi till ett mycket högre pris.

Att partier så som MP hoppar på denna lobbyn beror på att de kan på detta vis locka till sig den dumma massan som tar Al Gores "en obekväm sanning" för just sanning. Om man tror att världen kommer gå under på grund av global uppvärmning så skräms man ju till att rösta på ett vidrigt parti som MP som vill "motverka" detta.
Citera
2012-07-24, 03:27
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Om det inte finns någon hotbild förlorar politikerna makten. Eller hur var det nu igen? Du får nog komma med en motivering.
De förlorar inte makten, men de gynnas definitivt av en hotbild. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det. Det känns rätt självklart. Om du kan få "ditt folk" att se en gemensam fiende är det dels mycket lättare att få dem att samarbeta, och dels mycket lättare att få dem att lyda och acceptera mer vansinne.

Ett annat exempel är de vansinneslagar som drivs igenom "för att bekämpa terrorismen".
Citera
2012-07-24, 03:47
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Desto mer pengar i skatt, ju mer pengar för politikerna att leka med ... Du misstar dig. Miljöbeskattning har snarare motsatt effekt: Företagen tvingas betala miljöskatter, exporten skadas och ett flertal transportföretag blir olönsamma. Man genomför inte sådana här beslut om man inte upplever att man absolut måste, åtminstone inte när man är i regering. En annan sak är att oppositionen alltid är intresserade av att kritisera och leta fel. Jag slås av din okunnighet, och finner det olämpligt att uttala sig i frågor som man uppenbart inte är insatt i. Politiker är måna om att väljare ska vara nöjda, även om man ibland kan ifrågasätta deras agerande.

Varför tror du att det är så vansinnigt svårt att driva igenom reformer vid klimatmöten? Nu senast vid COP. Det skulle jag gärna vilja ha svar på.

Det är väl möjligt att jag inte träffar helt rätt i allt jag påstår men jag betvivlar att jag skulle vara särskilt långt från målet i den här frågan. Visst är det så att politiker är rädda för att höja skatterna då ingen sund person tycker om att betala en ännu större del av kakan till staten, väljarna gör det normalt sett inte iaf. Det är dock inte samma sak som att politikerna inte skulle vilja höja skatten om de kunde komma undan med det och det finns uppenbarligen situationer där det är möjligt att göra detta. Om politikerna på allvar hade brytt sig om att hålla väljarna nöjda så hade inte vår invandringspolitik sett ut som den gjort, vi hade inte haft 7 riksdagspartier som är extremt EU vänliga, vi hade inte varit inblandade i ett krig i Afganistan etc. Visst, man undviker väl i den mån man kan att göra väljarna sura men väljarnas nöje och behag står klart efter de egna politiska ambitionerna på prioriteringslistan och man har inget emot att säga en sak inför väljarna för att sedan göra en annan sak i verkligheten.

Du verkar förutsätta att politikerna agerar rationellt för landets bästa, samt att ens den egna överlevnaden betyder något för dessa människor när det är så uppenbart att så inte är fallet om man ser till verkligheten.
Citera
2012-07-24, 03:57
  #20
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Kommer detta slå ner som en bomb i svensk inrikespolitik och välförtjänt marginalisera miljöpartiet? Blir det några inrikespolitiska effekter överhuvudtaget? Vilket blir det andra partiet efter SD att ifrågasätta de rådande klimatxiomen?

Nya mätningar av årsringar från träd visar att klimatet var varmare på medeltiden än vad det är idag – och att den globala nedkylningen har pågått i 2000 år.

http://www.friatider.se/fossilfynd-v...-pa-medeltiden

http://www.dailymail.co.uk/sciencete...#ixzz20MYka5fG



Oj oj oj!

Nu blir SD största parti i riksdagen med 67%, MP åker ut och jultomten blir barnminister!!!!


Nä ingen bryr sig. Det krävs mer än någon liten "upptäckt" för att förändra ett helt paradigm.
Citera
2012-07-24, 04:00
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Kommer detta slå ner som en bomb i svensk inrikespolitik och välförtjänt marginalisera miljöpartiet? Blir det några inrikespolitiska effekter överhuvudtaget? Vilket blir det andra partiet efter SD att ifrågasätta de rådande klimatxiomen?

Nya mätningar av årsringar från träd visar att klimatet var varmare på medeltiden än vad det är idag – och att den globala nedkylningen har pågått i 2000 år.

http://www.friatider.se/fossilfynd-v...-pa-medeltiden

http://www.dailymail.co.uk/sciencete...#ixzz20MYka5fG

Sysslar MP med miljöpolitik? Trodde dom mest var för att öppna Sveriges gränser och skicka bort alla våra pengar till negrer.
Citera
2012-07-24, 04:06
  #22
Medlem
526s avatar
Om jag förstår dig rätt:
Du droppar ett par propaganda bloggar med FoxNews-vetenskap, och påstår att MP överväger att omvärdera sin miljöpolitik?
Är du dum i huvudet?
Citera
2012-07-24, 04:22
  #23
Avstängd
Miljöpolitik? Vad menar du? Miljöpartiet är helt ointresserade av miljön, dom är kommunister som vill förstöra samhället till 100% och skapa ett inbördeskrig, för att få en revolution som ska ge förutsättningarna för att införa en kommunistisk diktatur, precis som dom andra sex kommunistpartierna.
Så nej, dom kommer inte att ändra sin politik på grund av det här.
Citera
2012-07-24, 05:49
  #24
Medlem
VitNegers avatar
Det här är som sagt inget nytt. De flesta vet väl att man odlade vin i Sverige på 800-talet?

Klimatförändringar har alltid skett. Det är inga konstigheter. Problemet vi har nu är att människans utsläpp håller på att sätta balansen ur spel.



Det florerar en del galna konspirationer här, varav FredrichVonHayeks måste vara något av det konstigare jag sett. Hur kan man seriöst tro att politiker helt och hållet agerar utav egenintresse? Det finns säkert en eller två här och där. Men i övrigt? Det är bara att gå med ett i parti och gå på lite lokala möten så kommer ni se att så inte är fallet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback