Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-24, 01:27
  #1
Medlem
Kommer detta slå ner som en bomb i svensk inrikespolitik och välförtjänt marginalisera miljöpartiet? Blir det några inrikespolitiska effekter överhuvudtaget? Vilket blir det andra partiet efter SD att ifrågasätta de rådande klimatxiomen?

Nya mätningar av årsringar från träd visar att klimatet var varmare på medeltiden än vad det är idag – och att den globala nedkylningen har pågått i 2000 år.

http://www.friatider.se/fossilfynd-v...-pa-medeltiden

http://www.dailymail.co.uk/sciencete...#ixzz20MYka5fG
Citera
2012-07-24, 01:31
  #2
Medlem
Easy-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Kommer detta slå ner som en bomb i svensk inrikespolitik och välförtjänt marginalisera miljöpartiet? Blir det några inrikespolitiska effekter överhuvudtaget? Vilket blir det andra partiet efter SD att ifrågasätta de rådande klimatxiomen?

Nya mätningar av årsringar från träd visar att klimatet var varmare på medeltiden än vad det är idag – och att den globala nedkylningen har pågått i 2000 år.

http://www.friatider.se/fossilfynd-v...-pa-medeltiden

http://www.dailymail.co.uk/sciencete...#ixzz20MYka5fG
De kan nu med gott samvete droppa "miljöpolitiken" och helhjärtat ägna sig åt kärnområdet invandringspolitik. Bara namnbytet kvar.
Citera
2012-07-24, 01:38
  #3
Medlem
Det här ska bli ytterst intressant att följa.
Citera
2012-07-24, 01:55
  #4
Medlem
Det här är väl inga nyheter direkt? Att det var varmare på medeltiden har man ju vetat länge.
Citera
2012-07-24, 01:58
  #5
Medlem
storsvenskstens avatar
Var en kille på Fragbite för några år sedan som länkade till en video där en professor hade en föreläsning om den globala nerkylningen.

Han visade bla. hur det har spikat visa år (sisådär 50-100år) med antingen kyla eller värme.
Kommer tyvärr inte ihåg vad filmen hette eller vart jag såg den men kanske finns någon annan som känner igen det, är riktigt intressant och jag kan inte förstå att det inte har blivit allmän kännedom än.
Citera
2012-07-24, 02:01
  #6
Medlem
Det är ingen som har ifrågasatt vare sig det har varit varmare eller kallare vid någon annan tidpunkt än nu. Faktum är å andra sidan att vi lever nu, och bör blicka framåt. Man bör se till de problem som kan uppkomma om utvecklingen fortsätter i en särskild riktning.
Citat:
Ursprungligen postat av storsvensksten
Var en kille på Fragbite för några år sedan som länkade till en video där en professor hade en föreläsning om den globala nerkylningen.

Han visade bla. hur det har spikat visa år (sisådär 50-100år) med antingen kyla eller värme.
Kommer tyvärr inte ihåg vad filmen hette eller vart jag såg den men kanske finns någon annan som känner igen det, är riktigt intressant och jag kan inte förstå att det inte har blivit allmän kännedom än.
Allmänheten har tydligen svårt att förstå att åsikterna är skilda i massvis med frågor, och en professor är inte nödvändigtvis representativ för forskningen i övrigt. Allt slutar med att somliga glatt tar på sig foliehatten – med vetenskapen i ryggen – och beklagar sig över hur staten vill mjölka ur våra sista slantar.

Men glöm inte att det är otroligt obekväma beslut. Tror ni att politiker tycker att det är roligt att beskatta sina medborgare? Makthavare är intresserade av sin makt, vilket är direkt kopplat till landets ekonomi. Gynnas ekonomin av gröna beslut? Nja.
__________________
Senast redigerad av scheutz 2012-07-24 kl. 02:09.
Citera
2012-07-24, 02:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storsvensksten
Var en kille på Fragbite för några år sedan som länkade till en video där en professor hade en föreläsning om den globala nerkylningen.

Han visade bla. hur det har spikat visa år (sisådär 50-100år) med antingen kyla eller värme.
Kommer tyvärr inte ihåg vad filmen hette eller vart jag såg den men kanske finns någon annan som känner igen det, är riktigt intressant och jag kan inte förstå att det inte har blivit allmän kännedom än.


Det är enkelt. Politiker ser sin chans att beskatta befolkningen med extra miljöskatter. Att hålla uppe den "globala uppvärmningen" är därför viktigt för politiker, över hela världen. Därför kommer bara ena sidan av myntet fram.
Citera
2012-07-24, 02:11
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Men glöm inte att det är otroligt obekväma beslut. Tror ni att politiker tycker att det är roligt att beskatta sina medborgare? Makthavare är intresserade av sin makt, vilket är direkt kopplat till landets ekonomi. Gynnas ekonomin av gröna beslut? Nja.
Gynnas makthavare av att det finns hot? Ja!
Citera
2012-07-24, 02:15
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Gynnas makthavare av att det finns hot? Ja!
Med makthavare menade jag knappast mediapersoner, även om ordet naturligtvis inbegriper dessa. Jag menade naturligtvis våra riksdagspartier. Hade det inte funnits ordentliga vetenskapliga belägg för detta, hade man aldrig någonsin velat satsa miljarder på miljön. Aldrig.
__________________
Senast redigerad av scheutz 2012-07-24 kl. 02:17.
Citera
2012-07-24, 02:19
  #10
Medlem
AnonymousSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calciatore
[/b]
Det är enkelt. Politiker ser sin chans att beskatta befolkningen med extra miljöskatter. Att hålla uppe den "globala uppvärmningen" är därför viktigt för politiker, över hela världen. Därför kommer bara ena sidan av myntet fram.

Vill man vara lite konspiratorisk så kan man också fundera över om inte hela spektaklet handlar om att hålla tillbaka västvärlden och förflytta mer tillgångar till utvecklingsländerna. Alternativt kan man se det som ett påtvingat sätt att ställa om energianvändningen då makthavarna fruktar antingen arabvärlden eller oljeberoendet, och de då kom fram till att det billigaste sättet att ställa om världen var genom manipulation. Att politiker hoppar på tåget i och med skatterna är förstås givet oavsett hur man ser det.
Citera
2012-07-24, 02:24
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Med makthavare menade jag knappast mediapersoner, även om ordet naturligtvis inbegriper dessa. Jag menade naturligtvis våra riksdagspartier. Hade det inte funnits ordentliga vetenskapliga belägg för detta, hade man aldrig någonsin velat satsa miljarder på miljön. Aldrig.
Jag menade också våra riksdagspartier och inte media.

Politiker vill ha en hotbild för att behålla makten.
Citera
2012-07-24, 02:26
  #12
Medlem
Disciplinas avatar
Att det existerat varmare perioder tidigare i historien har väl ändå varit känt sedan länge, varför skulle just den här studien resultera i ett behov för något parti att omvärdera sin klimatpolitik?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback