Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-24, 17:30
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thaiwai
En nackdel med att jogga är att du sliter ut väldigt mycket på knäna, det skonsammaste sättet att träna är förmodligen spinning, dock kanske det är mer för tjejer kan man tro.
What? Varför skulle spinning vara mer för tjejer?

Jag kan rekomendera spinning (oavsett kön), riktigt bra träningsform då instruktören alltid lyckas få mig helt jävla slut efter ett spinningpass, till skillnad mot när jag själv är ute och löper. Jag tycker TS ska variera löpningen (precis som många andra här tycker) med simning, promenader, någon du kan spela tennis/badminton/pingis/squash/innebandy/fotboll/[insert any sport here]. Kanske börja spela golf (om du nu inte redan spelar), dels så är det kul men du får även långa promenader ''på köpet''
Citera
2012-07-24, 17:31
  #74
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merkurli
Man säger generellt att man måste springa mer än en timme för att börja förbränna fett, innan dess är det bara sparat glykogen (kolhydrater) som förbrukas. Spring hellre några färre längre sträckor istället för flera små. Mitt tips

Du ska inte lita på allt som sägs, för det stämmer inte. I alla fall är det inte så svart och vitt som du verkar få det att framstå.
Citera
2012-07-24, 18:55
  #75
Medlem
fattonys avatar
Ifall du klarar av att springa 5km så är du redan i form.
Citera
2012-07-24, 19:18
  #76
Medlem
RemeronDreamss avatar
5 km löpning varje dag blir perfekt för att gå ned i vikt. Tillräckligt jobbigt, men det går tillräckligt snabbt för att du verkligen ska ta dej tid att göra det varje dag. Efter några månader kommer 5 km att gå jättelätt och du kommer att tycka att det är kul och avslappnande.

Enda risken är väl knäna i början, om du är väldigt tung, men spring långsamt och gå ibland i början, huvudsaken att du gör det i stort sett varje dag.

Efter ett tag kommer du automatiskt att börja springa längre/fortare, men det är inget du behöver sträva efter egentligen.

Glöm inte att stretcha efter varje pass, annars åker du sannolikt på löparknä (googla).
Citera
2012-07-24, 19:31
  #77
Medlem
MorbidJesuss avatar
Bra jobbat!
Har själv satt igång med löpning för att gå ner i vikt. Men jag springer bara 2,5 km 3 ggr i veckan.
Citera
2012-07-24, 21:51
  #78
Medlem
merkurlis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Du ska inte lita på allt som sägs, för det stämmer inte. I alla fall är det inte så svart och vitt som du verkar få det att framstå.
Det är inget som "sägs". Har fått det framlagt av en forskare som inriktad sig på bl.a fetma och träning. Har haft flertal föreläsningar med henne och litar på hennes ord.

http://www.neurophys.gu.se/sektioner...zanne_dickson/
Citera
2012-07-24, 21:56
  #79
Avstängd
Captain Caustics avatar
Jag har svårt att se att det skulle vara dåligt att springa 5 km per dag.
Men du går inte ner i vikt bara för att du springer du måste ändra din kost med.

Du kan inte springa 5 km sen komma hem och tänka "fan nu är jag värd en pizza"..
Citera
2012-07-24, 21:58
  #80
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merkurli
Det är inget som "sägs". Har fått det framlagt av en forskare som inriktad sig på bl.a fetma och träning. Har haft flertal föreläsningar med henne och litar på hennes ord.

http://www.neurophys.gu.se/sektioner...zanne_dickson/

Det krävs inte att man har mycket innanför pannbenet för att förstå att det sliter mycket på kroppen att springa 3,5mil varje vecka, utan vilodagar och som nybörjare. Det finns mycket hälsosammare val att göra om man nu vill må maximalt av sin träning.
Citera
2012-07-24, 22:05
  #81
Medlem
Olle.Claessons avatar
Sliter på knäna skulle rekommendera att du cyklar istället
Citera
2012-07-24, 22:44
  #82
Medlem
Sumsarrs avatar
Springa är extremt bra för hälsan.

http://med.stanford.edu/news_release...t/running.html är bara en av många studier som visar hur löpning hjälper en.

Ni kan diskutera fram och tillbaka hur mycket det kommer att slita på knän och i vilken mängd löpning är effektivast, men faktum är att det med största sannolikhet inte är dåligt att springa fem kilometer om dagen.
Citera
2012-07-24, 23:01
  #83
Medlem
merkurlis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Det krävs inte att man har mycket innanför pannbenet för att förstå att det sliter mycket på kroppen att springa 3,5mil varje vecka, utan vilodagar och som nybörjare. Det finns mycket hälsosammare val att göra om man nu vill må maximalt av sin träning.
Har aldrig sagt att man bör springa 3,5 mil varje vecka. Det jag skrev var att man bör träna längre än en timme om man har som syfte att förbränna fett, då man annars mestadels förbrukar sitt glykogen och inte fett.
Citera
2012-07-24, 23:37
  #84
Medlem
Directorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merkurli
Har aldrig sagt att man bör springa 3,5 mil varje vecka. Det jag skrev var att man bör träna längre än en timme om man har som syfte att förbränna fett, då man annars mestadels förbrukar sitt glykogen och inte fett.

Nja, man behöver inte träna alls för att bränna fett. Man kan lika väl spela dataspel så länge kosten sköts. Har inte läst hela tråden men energi ut mer än in blir mindre vikt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback