Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-24, 02:10
  #37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cap0
text

Inte äta fett?
Inte äta salt?
Dricka enbart blå mjölk?

Fyfan, det mest efterblivna inlägg jag sett på länge.

TS: Pallar dina leder/knän med att springa så mkt så varför inte Fast jag hade hellre slängt in vilodagar då och då. Springer själv 6-7,5 km 2 ggr i veckan i skogen men får lätt ont i knän o leder trots att jag inte är fet (gymmar 3 ggr i veckan oxå).
__________________
Senast redigerad av Antitrollaren 2012-07-24 kl. 02:13.
Citera
2012-07-24, 02:36
  #38
Medlem
Börja med att promenera några längre sträckor innan du gradvis börjar öka tempot så du slipper skador. Om du nu inte är i någon vidare form alltså-
Citera
2012-07-24, 03:04
  #39
Medlem
highstakess avatar
Ja inte är det dåligt i alla fall.
Citera
2012-07-24, 03:05
  #40
Medlem
Carl-JanElgatos avatar
Fyfan va dålig kropp måste ha ifall den inte klarar av att springa 5km om dagen
Citera
2012-07-24, 03:09
  #41
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-JanElgato
Fyfan va dålig kropp måste ha ifall den inte klarar av att springa 5km om dagen

Väldigt nödvändig kommentar?
Citera
2012-07-24, 03:14
  #42
Medlem
The.Princes avatar
Att jogga överhuvudtaget sliter på knäna under lång sikt. Jag skulle kombinera det med crosstraining eller spinning
Citera
2012-07-24, 03:17
  #43
Medlem
Carl-JanElgatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Väldigt nödvändig kommentar?
Jag tycker bara att dom som säger att man inte kan springa varje dag, inte har alla knivar i kattlådan.
Citera
2012-07-24, 08:30
  #44
Medlem
gilpos avatar
Jag vet av egen erfarenhet att det inte funkar särskilt bra som viktnedgångsmetod. Jag sprang 6,7 km 5 ggr i veckan i flera år, inte främst för att gå ner i vikt utan snarare för att få ok kondition. Märkte ingen särskild viktnedgång men konditionen blev bra iaf.

Säger som flera föregående talare att kosten är det viktigaste för att gå ner i vikt

Tänk dessutom på att köpa ordentliga skor om du ska springa så mycket, jag sprang i kronans blåa attackskor dom första åren vilket resulterade i hälsporre som än idag 10 år senare ibland gör sig påmind.. Löparskor har en livslängd på kanske ett år om du ska springa så mycket, även om dom ser fräscha ut så tar stötdämpning osv slut.

Lycka till med träningen!
Citera
2012-07-24, 08:30
  #45
Medlem
edberg24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-JanElgato
Jag tycker bara att dom som säger att man inte kan springa varje dag, inte har alla knivar i kattlådan.

Det kan ju bero på en massa olika saker?
Jag kan inte heller springa så långt per gång, och jag har ändå spelat hockey sen jag var 3 år gammal. Benhinneinflammation är det som sätter stopp för cardio träning för min del. Jag kan max springa 2-2,5 km per löpträning innan mina ben håller på att explodera av smärta.

Du kan gymma varje dag också, blir du större av det? Nej. Kroppen växer när du VILAR.
Citera
2012-07-24, 08:48
  #46
Medlem
Photoshoppeds avatar
Om du är otränad, överviktig och börjar springa varje dag kommer du att hålla max tre veckor. Inte ens jag som är lätt och förhållandevis vältränad skulle hålla om jag sprang varje dag. Problem med hälsenor, knän och benhinnor kommer obönhörligt. Det är realiteten. Spring varannan dag istället och gymma eller simma t ex varannan dag - då har du en chans att hålla bra i längden. Lägg in en eller två vilodagar i veckan också - då kan du ta längre promenader i stället. Återhämtning är viktigt för att du inte bara ska köra ner dig utan också bli bättre. Lycka till.
Citera
2012-07-24, 09:10
  #47
Medlem
fyll-hundts avatar
Spring 5 km 5 dagar i veckan och vila alt. promenera 2 dagar. Andra bra fettförbränningsgrejer är att cykla, träna någon kampsport alt. boxercise, spinning bränner som satan. Erbjud dig som flytthjälp nästa gång nån polare ska flytta, det är bra träning det. Hoppa flytt-pizzan dock.

Allmänt tips är att röra på sig på ett eller annat sätt så mycket som möjligt. Skippa bilen och cykla / jogga lätt till affären etc. edit: P90X Plyometrics är grym också

edit: styrketräna minst 3 dagar i veckan med så att du inte bränner bort dina muckler
__________________
Senast redigerad av fyll-hundt 2012-07-24 kl. 09:44.
Citera
2012-07-24, 09:18
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skump8883
Satsa på att spring varje dag. Men om jag vore du så skulle jag börja med kortare rundor om typ 2 km i långsamt tempo till att börja med. Hitta bra teknik, hitta rätt med andningen, hitta rätt skor, rätt kläder, rätt tid på dagen, rätt mat innan löpning och efter löpning osv. Ta dig tid till allt detta och om det känns för jävligt i början så är ngt av det jag nämnde inte rätt. Så ta och prova dig fram. Vilodagar kommer ändå utan att du behöver planera in det, typ att man blir sjuk, man hinner inte ngn dag, man ska resa bort osv, så spring alla dagar motivationen och orken finns där. Successivt kommer du orka mer och då kan du öka din runda.



Jäkligt bra råd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback