• 1
  • 2
2012-07-23, 22:13
Medlem
jaget84s avatar
En lång historia, gör den kort nu..

Den 21/6 åkte jag och min sambo för att byta vår Volvo mot en Saab, det var ett rakt byte mellan bilarna. Säljaren av Saaben saknade då registreringspapper på bilen och kunde inte därför skriva över bilen på oss, så vi skrev en kvittens där det står att bilarna bytes i befintligt skick samt att registreringsbeviset på Saaben skulle skickas till mig.

Jag har haft viss kontakt med säljaren av Saaben, allt via sms, där han skriver att pappren har varit skickade, och enligt transportstyrelsen har det varit uthämtat från hans sida, vi har dock inte fått något. Därför bad vi honom att beställa nya papper och skicka dessa papper rekommenderat. Jag har frågat honom ett flertal gånger om han har skickat de nya papper samt efter spårningsnummer, men jag får inget svar, och det verkar som att han inte längre vill gå igenom bytet då vi aldrig får något svar.

Därför vill vi nu upphäva bytet, och få tillbaka vår volvo. Lyckligtvis skickade vi aldrig in registreringspapperna på volvon, utan väntade på papperna från honom. Hur kan man lättast gå till väga för att upphäva bytet, som är över en månad sedan nu, och återfå vår volvo, då vi främst har tröttnat på att behöva vänta så här. Det vi även känt är att han har länge sagt att han ska betala skatten på bilen, men detta har inte gjorts än, och samma dag vi fick reda på det tog polisen regplåtarna, så vi kan inte heller längre använda bilen, och det känns som att detta gått väldigt långt nu.

Vill även tillägga att all kommunikation har skett via sms, just för att verkligen ha det svart på vitt.
Senast redigerad av jaget84 2012-07-23 kl. 22:23. Anledning: Ville lägga till en mening
Citera
2012-07-23, 23:14
Medlem
Napis avatar
Juridik kanske skulle generera vettigare svar?
Citera
2012-07-23, 23:26
Medlem
jaget84s avatar
Jo, jag vet inte vart den borde lägga, men la nyligen upp där med så får jag vänta och se vad en MOD gör tänkte jag.
Citera
2012-07-23, 23:52
Medlem
toby79s avatar
Samtidigt i en annan del av stan: -Förbannade människor, ska de aldrig skicka in pappren på Volvon? Ja gör inte dom det så tänker inte jag göra det heller.

Varför inte bara åka till motparten och göra klart affären?
Alternativet är att ni blivit blåsta. Det kom ju lite lämpligt att bilägaren inte hade några papper på bilen och snart kommer det väl ett antal felparkeringsavgifter hem till er också.

För övrigt förstår jag inte varför man gör massa affärer med folk om allt inte är klappat och klart in i minsta detalj redan innan affären.
Citera
2012-07-23, 23:52
Medlem
jaget84s avatar
Eftersom att MOD tog bort tråden i Juridik så låter jag de få bestämma vart tråden passar bäst
Citera
2012-07-23, 23:54
Medlem
jaget84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Samtidigt i en annan del av stan: -Förbannade människor, ska de aldrig skicka in pappren på Volvon? Ja gör inte dom det så tänker inte jag göra det heller.

Varför inte bara åka till motparten och göra klart affären?
Alternativet är att ni blivit blåsta. Det kom ju lite lämpligt att bilägaren inte hade några papper på bilen och snart kommer det väl ett antal felparkeringsavgifter hem till er också.

För övrigt förstår jag inte varför man gör massa affärer med folk om allt inte är klappat och klart in i minsta detalj redan innan affären.

Nej nej, han visste redan att vi inte skulle skicka in papprena på Saaben innan det var klart, och sedan är det inte bara att åka, sthlm-skåne...

Nä vi börjar ju onekligen ångra allt detta just pga det som har hänt och hur han beter sig, därför vill vi försöka hitta någon lösning.
Citera
2012-07-24, 10:10
Medlem
jaget84s avatar
Skulle jag kunna hämta Volvon så han får hämta saaben?
Citera
2012-07-24, 10:25
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaget84
Skulle jag kunna hämta Volvon så han får hämta saaben?
Om han ens har den kvar. Rent juridiskt så är ju du ägare av bilen.
Citera
2012-07-24, 11:46
Medlem
jaget84s avatar
Trots avtalet vi skrev? För enligt honom så är det inte så, och enligt den jurist jag pratade med i fem minuter så skulle man ge honom en andra chans, men när man inte får svar eller liknande från honom så anser jag att det borde ha varit som en andra chans.
Citera
2012-07-24, 16:46
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Trots avtalet vi skrev? För enligt honom så är det inte så, och enligt den jurist jag pratade med i fem minuter så skulle man ge honom en andra chans, men när man inte får svar eller liknande från honom så anser jag att det borde ha varit som en andra chans.
Förvisso, men bilen är reggad på dig hos transportstyrelsen. För att den ska fungera som din måste ni ta det i domstol om han inte fixar till det frivilligt innan.
Citera
2012-07-24, 17:01
Medlem
jaget84s avatar
Efter mycket idag, prat med jurist och polis så skrev jag ett kort sms och sa att han skulle få en skrivelse som juristen sa att jag skulle skriva. Då gick han helt plötsligt med på att upphäva bytet, om jag åker ner med hans bil till Malmö. Matpengarna för månaden som ryker, men helt värt att slippa ha med honom att göra mer. Nu väntar jag bara på svar om vart i Malmö vi ska mötas så åker jag dit imorgon.
Citera
2012-07-24, 17:12
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Efter mycket idag, prat med jurist och polis så skrev jag ett kort sms och sa att han skulle få en skrivelse som juristen sa att jag skulle skriva. Då gick han helt plötsligt med på att upphäva bytet, om jag åker ner med hans bil till Malmö. Matpengarna för månaden som ryker, men helt värt att slippa ha med honom att göra mer. Nu väntar jag bara på svar om vart i Malmö vi ska mötas så åker jag dit imorgon.
Ta med dig sällskap"manligt", vanligt att det blir bråk vid dessa typer av affärer.

Gå med på att ta dina nycklar när han får sina o lämna omg platsen. Du här nu lärt dig en läxa...byte suger. Sälj o köp nytt, det är rätt väg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in