2012-07-23, 15:31
Medlem
Har en stationär HP med ett ATI Radeon HD 4650 i, (på själva grafikkortet står det dock Delphinius 10 m03). Fläkten på grafikkortet låter ungefär som en traktor och har gjort ett längre tag nu, och jag funderar på om det går att byta fläkt? Och isåfall, vad ska man ha för fläkt då?

Är inte så hemma på sånt här, som ni kanske märker..
Citera
2012-07-23, 15:37
Medlem
Blås ur allt damm. Alternativt köp ett fläktlöst kort. Finns billiga fläktlösa grafikkort för 300-500 spänn i samma klass som ditt nuvarande.
Citera
2012-07-23, 15:39
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Börjar med att köpa in en burk med tryckluft. Eller åk ner till en bensinmack där tryckluft finns. Blås rent försiktigt all damm som sitter i och runt fläkthuset. Blås även ut dammet ifrån nätagget. Håll munstycket ca 15 cm ifrån komponenterna. Blås så dammet åker ut ur burken.
Citera
2012-07-23, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattlePants
Blås ur allt damm. Alternativt köp ett fläktlöst kort. Finns billiga fläktlösa grafikkort för 300-500 spänn i samma klass som ditt nuvarande.

Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Börjar med att köpa in en burk med tryckluft. Eller åk ner till en bensinmack där tryckluft finns. Blås rent försiktigt all damm som sitter i och runt fläkthuset. Blås även ut dammet ifrån nätagget. Håll munstycket ca 15 cm ifrån komponenterna. Blås så dammet åker ut ur burken.

Har försökt att dammsuga lite försiktigt långt ifrån och blåst ur det mesta, men fläkten låter fortfarande.. Snurrade lite på den med fingret och den lät lite även då..

Så det är inte billigare att köpa en ny fläkt och sätta på grafikkkortet? Om det nu ens är möjligt?
Citera
2012-07-23, 16:10
Medlem
Tagelbergs avatar
Det beror på hur det ser ut på kortet. Är fläkten fästad med skruvar och kopplad med löstagbar kontakt är det en baggis.
Citera
2012-07-23, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelberg
Det beror på hur det ser ut på kortet. Är fläkten fästad med skruvar och kopplad med löstagbar kontakt är det en baggis.

Ja, den sitter fast med skruvar och kontakt på grafikkortet
Citera
2012-07-23, 16:16
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winterr
Har försökt att dammsuga lite försiktigt

Men trots allt detta så är det bland det värsta du kan göra.

1: Du utger komponenterna mer skada än nytta.

2: Du får inte ut all damm med en dammsugare än vad du får ut med tryckluft.
Citera
2012-07-23, 16:57
Medlem
http://cdon.se/hemelektronik/asus_ge...pricerunner_se

http://www.webhallen.com/se-sv/hardv...e-dvi-vga-hdmi

Har tittat på de grafikkorten, är de något att ha i jämförelse med det jag har nu? Eller går det att få tag på en fläkt billigare?
Citera
2012-07-23, 20:37
Medlem
Tagelbergs avatar
Mät hur stor fläkten är och jämför med olika varianter så att du hittar rätt sort. Som exempelvis http://www.kjell.com/sortiment/dator...ikkortskylning
Citera
2012-07-23, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winterr
Har en stationär HP med ett ATI Radeon HD 4650 i, (på själva grafikkortet står det dock Delphinius 10 m03). Fläkten på grafikkortet låter ungefär som en traktor och har gjort ett längre tag nu, och jag funderar på om det går att byta fläkt? Och isåfall, vad ska man ha för fläkt då?

Är inte så hemma på sånt här, som ni kanske märker..

Låter fläkten som en traktor så är lagren slut med 100% säkerhet, skaffa en ny fläkt.
Den går att blåsa ren och smörjas med krypolja men det räcker bara några veckor så köp en ny fläkt.
Citera
2012-07-24, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelberg
Mät hur stor fläkten är och jämför med olika varianter så att du hittar rätt sort. Som exempelvis http://www.kjell.com/sortiment/dator...ikkortskylning

Citat:
Ursprungligen postat av Sherlocks
Låter fläkten som en traktor så är lagren slut med 100% säkerhet, skaffa en ny fläkt.
Den går att blåsa ren och smörjas med krypolja men det räcker bara några veckor så köp en ny fläkt.

Jag har inte riktigt hittat någon fläkt som är liknande den som sitter på kortet.. Så det var därför jag funderade på vilket annat grafikkort jag skulle kunna köpa istället, t.ex. de jag länkade ovanför..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in