Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-03-15, 23:43
  #1
Medlem
Heinzes avatar
Har läst igenom trådar som verkar passa men inte riktigt hittat vad jag sökt men det verkar finnas mkt kompetent folk här, läste bla aminoo:s imponerande faq så jag har stor förhoppning om att få tips.

Jag har ett stillasittande jobb och har precis börjat träna lite för att inte dega ihop fullständigt. Det jag vill åstadkomma är väl vanligaste kan jag tro, en shysst kropp i allmänhet och en snygg mage i synnerhet Ska inte börja träna i fitness eller i bodybuilding direkt utan vill bara kunna gå på stranden med gott samvete men få ett litet leende av en sötis hehe.

Vad rekomenderas för att få bort det fläsket som döljer mina gamla rutor jag hade när jag var yngre? Är rätt lat så jag skulle vilja se lite resultat snabbt annars ger jag nóg upp är jag rädd för... är det kanske löpning som gäller för att sedan gå över till styrketräning?

Pasta ska man om jag förstått inläggen här mest äta om man vill bygga upp sig men jag vill ju till en början mest förbränna fett? Jag hade ingen aning om att detta var en hel vetenskap! Trodde man kunde gå ner och träna i ett halvår och sedan automatisk få ett fint resultat att bli glad över men riktigt så lätt var det visst inte!

Tack på förhand!
Citera
2005-03-16, 00:00
  #2
Medlem
Förbränningsträning.

Ta reda på ditt dagliga kaloribehov, se över din kost och lägg dig strax under detta (ca 500 kalorier är lagom). Se över kosten och dra ned en del på kolhydraterna, ät mycket protein och nyttigt fett.

Kombinera styrketräning med kardio = överlägset bäst resultat.
Styrka 3-4 dagar i veckan och kardio lika mycket ungefär, super resultat.

Löpning, morgonpromenader, HIIT, trappmaskin, motionscyckel... you name it, bara det ger dig förhöjd puls. Gör det direkt på morgonen innan frukost, ett par timmar efter måltid eller direkt efter styrketräningen.

Lycka till med Beach 2005 satsningen.
Citera
2005-03-16, 00:29
  #3
Medlem
Heinzes avatar
Tackar så mkt för tipsen!

Jag får ta och se över kosten, har slarvat med den i flera år men nu är det dags att göra en satsning. Hur långt innan man ska styketräna är det lämpligt att äta?

En fråga bara, vad menas med HIIT?

Hur är simning jämfört med motioncykel? Simning är ju bra mycket roligare men det får ju inte upp pulsen lika mkt.
Citera
2005-03-16, 01:02
  #4
Medlem
Pendeltågs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rookien
Förbränningsträning.

Ta reda på ditt dagliga kaloribehov, se över din kost och lägg dig strax under detta (ca 500 kalorier är lagom). Se över kosten och dra ned en del på kolhydraterna, ät mycket protein och nyttigt fett.

Kombinera styrketräning med kardio = överlägset bäst resultat.
Styrka 3-4 dagar i veckan och kardio lika mycket ungefär, super resultat.

Löpning, morgonpromenader, HIIT, trappmaskin, motionscyckel... you name it, bara det ger dig förhöjd puls. Gör det direkt på morgonen innan frukost, ett par timmar efter måltid eller direkt efter styrketräningen.

Lycka till med Beach 2005 satsningen.

Det här lät ju klart intressant för en annan också. Tyvärr är man helt okunnig i ämnet, men vad är t.e.x. lämplig kost om det är fettförbränning man är ute efter.
Citera
2005-03-16, 01:29
  #5
Medlem
- antes avatar
Precis samma kost som under bulk, det är energiintaget som är det viktiga.

Basera dina måltider på långsamma kolhydrater, protein och nyttigt fett.

Ungefär 2.0 gram protein/kg och 1.0 gram fett/kg, sen fyller du på med kolhydrater för att uppnå din önskade energinivå.
Ät även ordentligt med frukt och grönsaker.
Citera
2005-03-16, 09:17
  #6
Medlem
HIIT är intervallträning, träna intensivt under några minuter och håll sedan ett lugnare tempo ett några minuter etc.
Simning är bra vardagsmotion, kommer dock inte ihåg exakt hur många kalorier per minut som man förbrukar men det är inte riktigt lika effektivt som motioncyckel har jag för mig, trappmaskinen på gymet ska vara ännu bättre. Men all motion är bra motion, variera dig så tröttnar du inte.
En rask promenad i ett tempo som gör dig lätt andfådd i ungefär 40-60 minuter innan frukost gör under för förbränniingen utan att köra slut på dig. Men det gäller att gå på fastande mage då, annars kan du gå när som helst på dygnet.


Långsamma kolhydrater är samma sak som lågt Glykemiskt Index (GI), några exempel; Parboiled ris, kokt potatis av fast sort, Al' dente pasta och fullkornspasta, bröd baserat på råg, bröd med mycket hela korn och havre-/råggrynsgröt är några exempel.

Bra proteinkällor är magra kött, fisk, fågel och mejeriprodukter; Kycklingfiléer, lövbiff, fläsk- och oxfilé, rostbiff, renskurna kotletter, kassler, makrill, lax och torsk etc.

Bra och nyttiga fetter är omättade sådana, det hittar ni i vegetabiliska källor, tex; Rapsolja, Olivolja, Linfröolja, nötter och avocado, men även i fet fisk som Makrill, Lax och Sill/Strömming. Var inte rädd för fettet, äter ni inget fett så förbränner ni inget fett, se bara till att få det från bra källor.


Mer information om kost och näring samt GI-tabeller hittar ni på Fredrik Paulúns hemsida:

http://www.paulun.se/paulun.asp


...Sen är det bara att lägga till motion som ger lite puls och kombinera detta med styrketräning.
Citera
2005-03-16, 18:11
  #7
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rookien
HIIT är intervallträning, träna intensivt under några minuter och håll sedan ett lugnare tempo ett några minuter etc.
Simning är bra vardagsmotion, kommer dock inte ihåg exakt hur många kalorier per minut som man förbrukar men det är inte riktigt lika effektivt som motioncyckel har jag för mig, trappmaskinen på gymet ska vara ännu bättre. Men all motion är bra motion, variera dig så tröttnar du inte.
En rask promenad i ett tempo som gör dig lätt andfådd i ungefär 40-60 minuter innan frukost gör under för förbränniingen utan att köra slut på dig. Men det gäller att gå på fastande mage då, annars kan du gå när som helst på dygnet.


Långsamma kolhydrater är samma sak som lågt Glykemiskt Index (GI), några exempel; Parboiled ris, kokt potatis av fast sort, Al' dente pasta och fullkornspasta, bröd baserat på råg, bröd med mycket hela korn och havre-/råggrynsgröt är några exempel.

Bra proteinkällor är magra kött, fisk, fågel och mejeriprodukter; Kycklingfiléer, lövbiff, fläsk- och oxfilé, rostbiff, renskurna kotletter, kassler, makrill, lax och torsk etc.

Bra och nyttiga fetter är omättade sådana, det hittar ni i vegetabiliska källor, tex; Rapsolja, Olivolja, Linfröolja, nötter och avocado, men även i fet fisk som Makrill, Lax och Sill/Strömming. Var inte rädd för fettet, äter ni inget fett så förbränner ni inget fett, se bara till att få det från bra källor.


Mer information om kost och näring samt GI-tabeller hittar ni på Fredrik Paulúns hemsida:

http://www.paulun.se/paulun.asp


...Sen är det bara att lägga till motion som ger lite puls och kombinera detta med styrketräning.


Kanon detta, stort tack för hjälpen.
Citera
2005-03-16, 19:16
  #8
Medlem
Ingen fara, glad att man kan hjälpa någon
Citera
2005-03-16, 21:47
  #9
Medlem
En sak jag har undrat bara angående det där med promenad innan frukost... De flesta av oss studerar eller arbetar 5 dagar i veckan och börjar oftast runt 8-tiden. Finns det NÅGON människa som går på promenad i en timme på fastande mage om de börjar jobba klockan 8? Speciellt på vintern.
Citera
2005-03-16, 23:16
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nightowl
En sak jag har undrat bara angående det där med promenad innan frukost... De flesta av oss studerar eller arbetar 5 dagar i veckan och börjar oftast runt 8-tiden. Finns det NÅGON människa som går på promenad i en timme på fastande mage om de börjar jobba klockan 8? Speciellt på vintern.

visst finns de det.. men annars kan du köra cardio/hiit på eftermiddagen
Citera
2005-03-17, 01:30
  #11
Medlem
Maccans avatar
jag körde morgonpromenad (1 timme) under ca 2 månader förra våren/sommaren. Det och i samband med översikt på kost samt ett stort intag av vatten varje dag så rasa jag ner en del innan jag börja "gymma".

Jag vet inte om detta var en idé jag fick eller om det verkligen stämmer med att man får bra hjälp med viktminskning om man drar i sig en 2,5-3 liter per dygn...
Citera
2005-03-17, 17:14
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maccan
jag körde morgonpromenad (1 timme) under ca 2 månader förra våren/sommaren. Det och i samband med översikt på kost samt ett stort intag av vatten varje dag så rasa jag ner en del innan jag börja "gymma".

Jag vet inte om detta var en idé jag fick eller om det verkligen stämmer med att man får bra hjälp med viktminskning om man drar i sig en 2,5-3 liter per dygn...

vatten e alltid bra.. det rensasr slaggprodukter osv.
som grund ska man försöka få i sig ungefär 5% av kroppsvikten per dag
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback