Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-22, 21:06
  #1
Medlem
Jag har problem med mina leder, speciellt att det hugger till i vaderna när jag springer. Redan efter 200m så känner jag av det. Jag har flera gånger provat att komma igång väldigt långsamt med träningen, men det går inte, mina leder/muskler är försvagade av en medicin.

I alla fall, när jag tar två tabletter glukosamin (rekommenderad dos), så blir det mycket bättre. Det är INTE placebo! Dock så står det att man inte ska äta det mer än en månad, utan samråd med läkare. Vad skulle kunna hända om jag körde på längre? Och tror ni jag kan köra 3-4 tabletter för ännu bättre effekt?
Citera
2012-07-22, 21:46
  #2
Medlem
2lkopps avatar
Hm, vaden är väl ingen led? Jättebra att du kommit igång med träning, tummen upp!

Glukosamin verkar fungera för en del. Har själv testat det men mig gav det ingen skillnad.

Var inte glukosamin väldigt ifrågasatt senast i höstas... ? biverkningar och sånt har jag för mig.

Hur som helst, glukosamin fungerar bra på hästar i vart fall. Ska hjälpa till att motverka nedbrytning av brosk.

Har du provat att linda vaderna?
Citera
2012-07-22, 22:13
  #3
Medlem
Inte bara vaderna som strular, men dom som är det jobbigaste. Har ingen aning om ifall det var ifrågasatt. Har läst runt lite och verkar inte vara några jätteproblem. Har du hört annat eller?

Japp, har testat att linda dom, utan någon effekt.
Citera
2012-07-22, 22:31
  #4
Medlem
2lkopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dohhh
Inte bara vaderna som strular, men dom som är det jobbigaste. Har ingen aning om ifall det var ifrågasatt. Har läst runt lite och verkar inte vara några jätteproblem. Har du hört annat eller?

Japp, har testat att linda dom, utan någon effekt.

Jag har för mig att jag hörde något om bl.a. glukosamin i höstas men nu när jag tänker efter så kan det mycket väl ha varit nån form av propaganda från de stora läkemedelstillverkarna.

Glukosamin m.fl. hjälpsamma produkter kan man köpa i hästsportbutiker. Har värsta megaburken som blev ståendes eftersom jag inte fick nån hjälp utav det.
Brukade ta en tesked och blanda med yogurt, haha...
Smaken är ju rätt kärv om man tar det i pulverform.

Samrådet med läkare hur ska det gå till? de tror ju inte så ofta på alternativa metoder. Vem rekomenderar en månad, hälsokosten?

Kanske man kan ta glukosaminet i intervaller?... köra på i 3 veckor -uppehåll i en vecka. Jag skulle ha testat att ta 3 men det är ju jag det. Gäller nog att se till att äta ordentligt bara.
Citera
2012-07-22, 22:38
  #5
Medlem
Generella rådet är att man inte ska ta glukosamin i mer än en månad utan att först samråda med en läkare om du ska fortsätta eller behandlas på något annat sätt. Dessutom kan du få glukosamin på recept i större förpackningar (180 tabletter istället för 60).
Citera
2012-07-23, 13:44
  #6
Medlem
du kanske fick nån B grej då? jag köpte min på apoteket, 625mg, 60 tabletter.

läst runt ytterligare lite, och verkar som om det kan bli så att dom ska ta bort glukosamin från marknaden i år, vilket vore sjukt trist då det verkligen hjälper.

jaja, jag kommer köra på längre än en månad, hoppas man slipper massa problem.

löprunda nu!

Citat:
Ursprungligen postat av 2lkopp
Jag har för mig att jag hörde något om bl.a. glukosamin i höstas men nu när jag tänker efter så kan det mycket väl ha varit nån form av propaganda från de stora läkemedelstillverkarna.

Glukosamin m.fl. hjälpsamma produkter kan man köpa i hästsportbutiker. Har värsta megaburken som blev ståendes eftersom jag inte fick nån hjälp utav det.
Brukade ta en tesked och blanda med yogurt, haha...
Smaken är ju rätt kärv om man tar det i pulverform.

Samrådet med läkare hur ska det gå till? de tror ju inte så ofta på alternativa metoder. Vem rekomenderar en månad, hälsokosten?

Kanske man kan ta glukosaminet i intervaller?... köra på i 3 veckor -uppehåll i en vecka. Jag skulle ha testat att ta 3 men det är ju jag det. Gäller nog att se till att äta ordentligt bara.
Citera
2013-05-25, 15:30
  #7
Medlem
1.1s avatar
Tänkte prova glukosamin för att se om det reparerar min fingerleder och nackbrosk som jag haft ont i flera år. Dock vill jag inte ta glukosamin från kemiskt tillgjorda tabletter då det verkar ha många biverkningar.

Hittade det här Glyc + Omeg. Hoppas den är helt naturlig och funkar.
http://www.lifebutiken.se/life/produ...lyc__Omega.ecp
Citera
2016-02-12, 05:39
  #8
Medlem
christerys avatar
Lite lustigt, köpte glukosamin 1500mg pulverpåsar och testade - fungerde bra till mina höfter och jag avbröt behandlingen (skall inte köra för länge tydligen) och nu har jag problem med höfterna igen - då fungerar inte glukosaminet mer...

Tar lite andra tabletter åxå, finns det nån typ av preparat som slår ut glukosamin tex. syra, nsaid osv. Nån acid käkar jag men kommer inte ihåg mer än att aktiva substansen slutade på -acid. Sen diklofenak (nsaid). Dom 2 andra vet jag inte ens vad det är och dom finns inte i fass.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback