2012-07-21, 23:30
Medlem
Hallå där ute!

Har alltid tyckt om att lyssna på house musik men det var faktiskt först inatt tanken slog mig, hur mycket gör egentligen en DJ som spelar på natt klubbar?
Killen som spelade igår var väldigt bra men hans händer var mer uppe i luften än på bordet, Är det så att djs mixar låtar på plats eller är redan allting ner bränt på en CD och sen spelar dom bara sin playlist?

Någon kunnig som vill berätta för en intresserad ?
Citera
2012-07-21, 23:35
Medlem
Det var en intervju för inte allt så länge sedan, där Deadmau5 berättade att många stora DJs bara tryckte på en knapp under konserter
Citera
2012-07-21, 23:36
Medlem
Ja men alltså visst att en dj ska ha cred för sitt jobb för det är han som har gjort mixarna, fast när han väl spelar ute på natt klubb han ställa sig och "mixa live" det måste väl nästan vara förbestämt vilken ordning låtarna kommer och redan inlangda med fade och allting?
Citera
2012-07-21, 23:52
Medlem
GlennGBGs avatar
Ingen DJ med självaktning spelar färdiga mixar. Jag har aldrig träffat någon som gör det, de flesta är hårt arbetande och gör allt jobb själva, men med dagens teknologi har det blivit mycket enklare. Man behöver egentligen inte beatmatcha numera utan det gör tekniken åt dig. Om det låter bra eller dåligt är en annan femma, men lite av hantverket och svårigheten har helt klart försvunnit.
Citera
2012-07-22, 00:37
Medlem
Vet du vilket program om använder sig utav? egentligen kan det inte vara sådär jätte svårt att ta ihop en mix.
Citera
2012-07-22, 00:52
Medlem
Janathans avatar
Jag vet själv att folk på nattklubbar i Stockholm använder sig av färdiga mixar, dock gör jag aldrig det själv utan att jag tycker det är roligare att köra på "riktigt" och ger mer effekt av själva upplevelsen. Sedan beror det nog på vad man menar med "färdiga mixar". Menar du hela playlisten eller låt-till-låt som en mashup?
Citera
2012-07-22, 01:43
Medlem
Stormakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MACH1N1MA
Vet du vilket program om använder sig utav? egentligen kan det inte vara sådär jätte svårt att ta ihop en mix.

Vill du bli en låtsasdj som resten av sveriges nattklubbsdjs eller en riktig dj som typ a-trak eller carl cox?

Låtsas-dj = traktor eller nåt liknande

riktig = vinyl eller liknande
Citera
2012-07-22, 14:20
Medlem
Förresten har aldrig förstått konceptet "mash up" är det bara en blandning mellan två låtar typ house - house eller är det en blandning mellan just två grenar?
Citera
2012-07-24, 01:10
Medlem
Någon som håller inne svaret på den frågan?
Sedan har jag även alltid undrat hur man egentligen gör på en spelning, spelar man bara hits eller har man kombinerat det med house loops?

Intresserad inväntar svar
Citera
2012-07-25, 14:00
Medlem
Britpops avatar
Vad jag fått för mig är iaf att en mash up är när du exempelvis tar instrumentalen från en låt och acapellan från en annan och för ihop dom osv, vet inte om jag har rätt eller inte, men men...
http://www.youtube.com/watch?v=MZBuYbKgvQI
Senast redigerad av Britpop 2012-07-25 kl. 14:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in