Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-07-20, 15:37
  #1
Medlem
swimp78s avatar
Det förvånar mig storligen att den här utmärkta podcasten inte har någon egen tråd!
Den är mitt förstahandsval bland de svenska podcastsen, en av de bästa svenska.

För er som inte har lyssnats: Det pratas mycket Tv-serier, film, Science fiction blandat med populärvetenskap och musik. Mycket popkultur. Zombies, apkalyps, konspirationer.

Musikjournalisten och musikern Billy Rimgard och hans kompis (som också är skribent) Tobias Nordström. Den har väl hållt på en tre år nånting.

www.odpod.se

Blir lite sned över att odpod alltid glöms bort när tidningarna skriver sina genomgångar av podcastfenomenet i Sverige. Odpod var en av de första, och de var ute på banan redan innan Filip & Fredrik och liknande duos gjorde fenomenet mainstream.

Nån som lyssnar?
Citera
2012-07-20, 21:30
  #2
Medlem
Sliths avatar
Lätt en av Sveriges bästa podcast. Ett måste varje fredag. Lyssna nu ifall ni missat den.
Citera
2012-07-21, 13:10
  #3
Medlem
Vad är en fredag utan Billys och Tobias fagra stämmor!
Citera
2012-07-21, 17:09
  #4
Medlem
robomans avatar
Vilket avsnitt skulle ni rekommendera om jag bara ger podcasten EN chans? Jag laddade ner nr 63 nu, om författare som ska blanda sig i filmatiseringar, och liknande. Ni får skynda er att rekommendera det bästa avsnittet innan jag lyssnar på den här!
Citera
2012-07-22, 02:06
  #5
Medlem
Rakiis avatar
Sveriges bästa podcast utan tvekan, synd med uppehåll nu till september!
Citera
2012-07-22, 15:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Vilket avsnitt skulle ni rekommendera om jag bara ger podcasten EN chans? Jag laddade ner nr 63 nu, om författare som ska blanda sig i filmatiseringar, och liknande. Ni får skynda er att rekommendera det bästa avsnittet innan jag lyssnar på den här!

Det här kommer låta tråkigt och grått men Blade Runner avsnittet är nog odpods (Ja, jag kommer inte på någon bra liknelse) öhm... Det är en klassiker. Om man kan använda dom termerna. Fast det går nog inte att välja ut en favorit. Alla är så bra på deras eget speciella sätt!
Citera
2012-07-23, 15:50
  #7
Medlem
swimp78s avatar
Det är många som lyfter fram "specialavsnitten" som sina favoriter, men själv gillar jag faktiskt podden som bäst när de inte har nåt jätteövergripande tema utan mest sitter och spårar lite fram och tillbaka om veckans tv-serier och filmer och sånt. Det var genom deras spånande jag upptäckte Fringe!

Av specialavsnitten så tycker jag det om "mytologiska djurarter" är en favorit. Jag gillar också det som handlar om apokalypsen.
Citera
2012-07-23, 21:32
  #8
Medlem
Någon som vet vilka mer podcast än radiolab de rekommenderar ?
Citera
2012-07-23, 23:16
  #9
Medlem
Douche-chills avatar
Tycker att Tobias verkar ganska tråkig och tar alldeles för mycket plats i podcasten i förhållande till Billy, som jag gillar skarpt.

Mer Billy – mindre Tobbe!
Citera
2012-07-23, 23:35
  #10
Medlem
swimp78s avatar
Tycker Tobias är något mer skärpt i huvudet än Billy, rent intellektuellt - Billy har en tendens att spåna lite ibland, men jag gillar dem båda. De fnittrar väldigt rart, och trivs tillsammans.

Samtidigt tar de sin podcast på stort allvar och behandlar den professionellt. De är radiomässiga rent tekniskt och formellt, och det märks att Billy jobbat med radio tidigare. De kräver en del av sig själva och underskattar inte lyssnarna.

Många av de yngre som hoppar på podcasttåget senaste tiden tycks tro att det räcker att sitta och pladdra med en kompis för att det göra bli bra podcast (läs : "Nöjesgaten", eller Simon Gärderfors nya podcast) men det gör det ju inte. Därför är jag glad att Odpod gör sin grej såpass bra, och tar sitt program på allvar. De borde funka som inspiration för andra hur man gör en podcast.
Citera
2012-07-24, 00:17
  #11
Medlem
Douche-chills avatar
Jag tror att jag vill att podcasten ska vara mer som Billys egna gamla blogg, Monotoni.se ganska mycket. Det vill säga: Flumm-ambient, apokalypsfiktion och allmän cyberpunkromantik.

Jag inbillar mig att med Tobias med i bilden så blir det alldeles för långa utlägg om Batmanfilmerna och tv-serier som Breaking Bad – vilket jag är ganska ointresserad av. Dessa ämnen får ju ändå så mycket utrymme i övrig mainstream-media medan ödesmättad undergångsromantik inte får det.

Att Tobias skulle verka mer skärpt än Billy får jag absolut inget intryck av.
Citera
2012-07-25, 23:02
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Jag tror att jag vill att podcasten ska vara mer som Billys egna gamla blogg, Monotoni.se ganska mycket. Det vill säga: Flumm-ambient, apokalypsfiktion och allmän cyberpunkromantik.

Jag inbillar mig att med Tobias med i bilden så blir det alldeles för långa utlägg om Batmanfilmerna och tv-serier som Breaking Bad – vilket jag är ganska ointresserad av. Dessa ämnen får ju ändå så mycket utrymme i övrig mainstream-media medan ödesmättad undergångsromantik inte får det.

Att Tobias skulle verka mer skärpt än Billy får jag absolut inget intryck av.

Det verkar minsann som någon har läst Tobias blogg på nöjesguiden! Är det bara jag som får intrycket att Tobias känner lite förakt mot podcasten senaste uppsving? Fast vad skulle Tobias vara utan Billy? De kompletterar varandra! Älskar hela will they or wont they stämningen omkring Tobias och Billy. Som jag tror de har nämnt tidigare. Blev ett väldigt rörigt inlägg men men!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback