• 1
  • 2
2012-07-20, 11:32
Medlem
hydracrucibles avatar
Efter att ha kollat på en dokumentär om dricksvattnet i USA och hur de tillsätter fluor för att förbättra tandhälsan så började jag tänka; tillsätter man fluor i svenskt dricksvatten också?

Om så, varför det?
Fluor är ju ett deriverat av Fluorid, vilket är ett nervgift.
Fluor är inte så långt ifrån heller, vid en dos av 1ppm så sägs Fluor vara bra för tänderna och inte påverka hjärnan, men i doser över det så ska det vara farligt för hjärnan, bla sänka IQ och till och med skada tänderna i hög dos, för att inte glömma att Fluor förkalkar Tallkottkörteln och kan orsaka sömnproblem.

Så som sagt, tillsätter svenska myndigheter fluor i dricksvattnet?

Bara för att jag kan så kan jag passa på att ställa en till fråga;
Tandkräm. Finns det någon svensk sådan som inte innehåller fluor?

(Detta är en del av miljö, OVs vänliga inte sätta denna tråd i konspiration, det är en legit fråga)
2012-07-20, 11:56
Medlem
stilltons avatar
nej, men det kan förekomma naturligt. 1,5 mg/liter är max tillåten gräns i EU. däremot tillsätts klor.

flourfritt tandkräm finns nog att köpa i form av barntandkräm. kolla med apoteket annars.
2012-07-20, 11:59
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Nja, Fluor är ett giftigt grundämne med hög reaktivitet, fluorid är en förening med annat ämne. Kombinerar du Fluor med Natrium får du Natriumfluorid, dvs medlet som används vid tandsköljning mot karies.

En parallell: Natrium är reaktivt med vatten och klor (Cl) är en giftig gas. Kombinerar du dem får du något som passar bra att lägga in saltgurka i, dvs saltlösning.

Kommunalt vatten innehåller nästan alltid tillsatt klor, men det förekommer naturligt fluor i vattnet. Jag *tror* dock att ingen kommun tillsätter fluor i vattnet. (Rätta mig gärna om jag har fel).

Tandkräm utan fluor är inte särskilt svårt att få tag på. Den säljs både på nätet och i hälsokostaffärer. Reklam: Weleda tillverkar fluorfri tandkräm som heter Calendula Toothpaste. (Hoppas det inte bryter mot FBs regler...)
2012-07-20, 12:20
Medlem
Jag rekommenderar filmen Doctor Strangelove som avhandlar "our bodly fluids" och övriga sanningar.

Precious Bodily Fluids

http://www.youtube.com/watch?v=N1KvgtEnABY 1:40

Även denna filmsnutt är fin http://www.youtube.com/watch?v=Qr2bS...eature=related
Senast redigerad av HDCase 2012-07-20 kl. 12:23.
2012-07-20, 15:02
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
flourfritt tandkräm finns nog att köpa i form av barntandkräm. kolla med apoteket annars.
Det är extremt svårt att få tag på tandkräm utan fluor, många anställda har ingen aning om att det ens existerar (apotek inräknade, tyvärr).

Det finns heller mig veterligen ingen tydlig forskning som visar att fluor ens har en skyddande effekt för tänderna. Däremot är det bevisat att barn som utsätts för fluor riskerar att få lägre IQ, problem med minne/inlärningsförmåga och att man blir allmänt "dummare" av skadliga mängder fluor.

Detta har då skapat en del "konspirationsteorier" om att fluor medvetet tillsätts i vatten (och annat) för att lättare kunna kontrollera befolkningen.
2012-07-20, 16:59
Medlem
danjäls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Det finns heller mig veterligen ingen tydlig forskning som visar att fluor ens har en skyddande effekt för tänderna.

Du skämta med mig aprillo?

Citat:
Utvecklingen av kariessjukdomen har emellertid radikalt förändrats och idag är det en mycket liten del av befolkningen som drabbas av omfattande kariesskador. Detta kan illustreras med statistik som visar att för omkring 50 år sedan hade ca 70 procent av alla individer i Sverige över 65 år tandproteser jämfört med idag då motsvarande siffra är ca 30 procent. Det är emellertid först under de senaste 25 åren som kariessjukdomen kraftigt minskat och lett till förbättrad tandhälsa hos majoriteten av befolkningen. Förklaringen till den förbättrade tandhälsan som skett, inte bara i Sverige, utan i de flesta västländer, kan i huvudsak förklaras av den utbredda användningen av flourpreparat i olika former och beredningar.

Källa: http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=1901&a=3809&l=sv

Jan Ekstrand, Odontologisk toxikologi
2012-07-20, 17:24
Medlem
snurreboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danjäl
Du skämta med mig aprillo?

Nu spekulerar jag men kan det inte ha att göra med att vi är bättre på att borsta tänderna i huvudtaget? Vet inte hur dom vanorna såg ut förr i tiden dock.
2012-07-20, 17:36
Medlem
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/oe...net_503159.svd

Eu tillåter 1.5 numera. Vilket enligt socialstyrelsen är direkt farligt för barn som inte ska ha mer än 0.3.
2012-07-20, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snurrebox
Nu spekulerar jag men kan det inte ha att göra med att vi är bättre på att borsta tänderna i huvudtaget? Vet inte hur dom vanorna såg ut förr i tiden dock.

Man skulle ju kunna tänka sig att "staten " och "befolkningarna" har utvecklats med tiden...

Dvs tandhälsa är en direkt förknippat med om man får en tjej. Den typen av enkla saker.
2012-07-20, 19:22
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Det är extremt svårt att få tag på tandkräm utan fluor, många anställda har ingen aning om att det ens existerar (apotek inräknade, tyvärr).

Det finns heller mig veterligen ingen tydlig forskning som visar att fluor ens har en skyddande effekt för tänderna. Däremot är det bevisat att barn som utsätts för fluor riskerar att få lägre IQ, problem med minne/inlärningsförmåga och att man blir allmänt "dummare" av skadliga mängder fluor.

Detta har då skapat en del "konspirationsteorier" om att fluor medvetet tillsätts i vatten (och annat) för att lättare kunna kontrollera befolkningen.

Sluta upp med konspirationsteorierna. Finns mycket tydlig forskning som visar att fluor är bra för tänderna. Skippa skitsnacket.
2012-07-20, 19:43
Medlem
Jag har missfärgningar i tänderna som jag lidit av i hela mitt liv. Fått förklarat för mig av tandläkare att det beror på för mycket flour i vattnet hemma (egen brunn i barndomshemmet). Däremot har jag starka tänder och har klarat mig bra från karies.

Intressant är också detta..

"Ramlösa bör inte drickas av barn
Mineralvatten får innehålla upp till 5 mg fluor per liter. Är nivån högre än 1,5 mg per lite ska det alltid anges. Ramlösa innehåller 2,7 mg fluor. Enligt Livsmedelsverket bör inte barn dricka vatten med 1,5 mg fluor eller mer."

Källa: http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1762
2012-07-20, 21:15
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danjäl
Utvecklingen av kariessjukdomen har emellertid radikalt förändrats och idag är det en mycket liten del av befolkningen som drabbas av omfattande kariesskador. Detta kan illustreras med statistik som visar att för omkring 50 år sedan hade ca 70 procent av alla individer i Sverige över 65 år tandproteser jämfört med idag då motsvarande siffra är ca 30 procent. Det är emellertid först under de senaste 25 åren som kariessjukdomen kraftigt minskat och lett till förbättrad tandhälsa hos majoriteten av befolkningen. Förklaringen till den förbättrade tandhälsan som skett, inte bara i Sverige, utan i de flesta västländer, kan i huvudsak förklaras av den utbredda användningen av flourpreparat i olika former och beredningar.

Att diverse tandläkare verkligen tror på att fluor är jättebra och gör reklam för det är ingen förvånad över.

Men nu eftersom du har varit så duktig och letat upp detta citat så kanske du kan vara duktig att leta upp en siffra som säger hur mycket fluor antas minska bildandet av hål i tänderna? Siffrorna som jag har sett är 10-15% skillnad om det alls finns nån belagd skillnad.

Minskningen av karies beror i huvudsak inte på användning av fluor utan på att folk överhuvudtaget borstar tänderna samt att de äter mindre raffinerat socker och andra sötsaker.

Om du slipper var 10:de tandhål är det då värt de alla potentiella negativa hälsoeffekter som fluor orsakar, såsom bencancer, nedsatt intelligens och en lång rad andra spännande hälsoeffekter?
Senast redigerad av gavlip 2012-07-20 kl. 21:20.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in