2012-07-19, 10:08
Medlem
Bibers avatar
Hejsan, satt via Compricer och jämförde lite mellan de olika bankerna ifall jag ville spara lite pengar. Har förnärvarande Danske bank som har en ränta runt 2%, men hittade andra alternativ som var upp mot 6%+. Hur kan det skilja så mycket mellan dessa banker?
När man går in på de som erbjuder bäst ränta så ser jag ju direkt att det är "oseriösa hemsidor" mm, men i slutändan, vad är sämre med dessa? Kan det vara skit företag eller vad kan egentligen hända? I slutändan är det ju bara cash mot cash som går att titta på?

http://www.compricer.se/sparande/#sa...timetype=exact

MVH
Citera
2012-07-19, 10:28
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biber
Hejsan, satt via Compricer och jämförde lite mellan de olika bankerna ifall jag ville spara lite pengar. Har förnärvarande Danske bank som har en ränta runt 2%, men hittade andra alternativ som var upp mot 6%+. Hur kan det skilja så mycket mellan dessa banker?
När man går in på de som erbjuder bäst ränta så ser jag ju direkt att det är "oseriösa hemsidor" mm, men i slutändan, vad är sämre med dessa? Kan det vara skit företag eller vad kan egentligen hända? I slutändan är det ju bara cash mot cash som går att titta på?

http://www.compricer.se/sparande/#sa...timetype=exact

MVH

Om inte de mindre aktörerna erbjöd en bättre ränta skulle ingen låna in pengar till dem, p.g.a. insättningsgarantin, högre (konkurs)risk, risk för att de ska vara oseriösa och så vidare. Storbankerna har mycket lättare att låna in pengar till låg ränta på marknaden dessutom.
Citera
2012-07-19, 13:17
Medlem
Som föregående skrev.

Du måste tänka på att banken bör ha insättningsgaranti så att du kan få tillbaka dina pengar i händelse av att banken går i konkurs. Men faktum kvarstår dock att vissa banker ändå erbjuder bättre villkor, se gärna den här tråden för mer information https://www.flashback.org/t938402

Jag sparar själv hos volvofinans och är mycket nöjd med det. 3% sparränta, insättningsgaranti, fria uttag och ingen bindningstid var orsakerna till att jag valde volvofinans.

De företag som erbjuder 6-8% ränta brukar sakna insättningsgaranti och behöver dina pengar så att de kan t.ex. investera i guld i hopp om att guldpriset ska stiga. Då känns det vettigare att själv investera i guld för om det mot förmodan inte stiger i den takten som de har tänkt sig så riskerar du i alla fall inte förlora alla pengar i händelse att företaget går i konkurs. Samtidigt som du slipper dela med dig en del av din vinst till ett företag.

Jag kanske har fel, jag är inte så insatt i det hela, men så tänker jag i alla fall.

Själv funderar jag på att flytta över en del av sparkapitalet till Bluestep och ev marginalen bank. Just nu ser dock Bluestep mest intressant ut. Läs gärna lite mer om detta i den officiella tråden https://www.flashback.org/t938402p54
Citera
2012-07-19, 15:01
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Om inte de mindre aktörerna erbjöd en bättre ränta skulle ingen låna in pengar till dem, p.g.a. insättningsgarantin, högre (konkurs)risk, risk för att de ska vara oseriösa och så vidare. Storbankerna har mycket lättare att låna in pengar till låg ränta på marknaden dessutom.

Storbankerna har MYCKET större kostnader än vad nischbankerna har.

Storbankerna har en enorm kostnad för kontanthantering, Dyra kontor centralt i storstäderna, En massa anställda.

Dom små nischbankerna har ingen kontanthantering, Dom har ett kontor med telefonsupport som inte kan besökas av kunderna vilket innebär att en större kontorslokal i ett billigt område var som helst i sverige duger.

Utlåningen som nischbankerna har förknippas med höga räntor vilket innebär att dom kan låna in pengar för 4% och sedan låna ut dom för 7-14%
Citera
2012-07-19, 15:27
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Storbankerna har MYCKET större kostnader än vad nischbankerna har.

Storbankerna har en enorm kostnad för kontanthantering, Dyra kontor centralt i storstäderna, En massa anställda.

Jag har inte påstått något annat..
Citera
2012-07-19, 15:55
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Jag har inte påstått något annat..

Nä, Jag ville bara fylla på med lite mer info utöver det du skrev
Citera
2012-07-20, 14:06
Medlem
Bibers avatar
Tackar för svaren Ganska logiskt när man tänker efter, själv vill jag hålla mig till Danske bank då jag har allt annat där, men det är lite för stor marginal för att jag ska avstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in