Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-07-18, 20:14
  #1
Medlem
Som ni kanske vet har Trollhättan svenskt rekord i arbetslöshet och bidragsberoende, inte minst efter att SAAB gått i konkurs.

En gammal fackbas från SAAB, Paul Åkerlund (S) är numera kommunstyrelens ordförande och har fått mycket kritik för sitt sätt att handskas med oppositionen. Bland annat har ledaren för oppositionen Peter Eriksson (M) blivit utestängd från kommunens näringslivsråd och har därför startat ett eget parallellt råd:

Citat:
2010 blev Peter Eriksson andre vice ordförande 
i kommunstyrelsen, och därmed heltidsarvoderat kommunalråd och allianspartiernas röst i kommunledningen.
– Jag har sagt från början att jag vill sitta med i Näringslivsrådet, men har inte rönt någon framgång.
Någon förklaring från S-majoriteten har han inte fått.
– Jag känner företagsrepresentanterna som sitter med, och har haft diskussioner med dem ändå. De har varit lite frågande till varför jag inte sitter med, säger Peter Eriksson.
Politik i frågan
Han säger sig förstå varför näringslivet visat svalt intresse för att ställa upp med praktikplatser för arbetslösa ungdomar.

– Mitt förslag var att Paul Åkerlund och jag aktivt skulle gå och presentera satsningen, berätta hur allvarligt vi ser på ungdomsarbetslösheten och att det är ett långsiktigt projekt. Nu har frågan politiserats och sådant känner företagare med en gång.
http://ttela.se/start/trollhattan/1....naringslivsrad

Detta är inte första gången någon utanför S utestängs. Nyligen skrev Fahlmeh Nordborg (V) en interpellation angående att två av hennes motioner försvunnit:
Citat:
I maj 2011 lämnade jag två motioner till Trollhättans kommunfullmäktige.

Dnr 2011/374DMotion från Fahimeh Nordborg M om att skapa ett integrations råd i Trollhättan.
Dnr 2011/375DMotion från Fahimeh Nordborg M om att Trollhättan förses med fleroffentliga anslagstavlor.

Vid ett ks- sammanträde i vintras frågade jag efter mina motioner, då lovade kommunstyrelsens ordförande att man skulle följa upp dem, men jag har ännu inte fått något svar ang dessa motioner
Min fråga till kommunstyrelsens ordförande är följande:
Vart har mina motioner tagit vägen, hur länge ska man vänta för att ens motioner ska behandlas?

http://trollhattan.se/Documents/Poli...C3%A4ktige.pdf

Dan Möllengård (FP) har på senare tid skrivit flera debattartiklar i lokaltidningen tillsammans med fackliga representanter där de går på S. Extra pinsamt för "arbetarpartiet" blir det förstås när någon från Alliansen vill att klyftorna ska minska bland de kommunanställda genom att chefernas löneökningar delas ut bland personalen som jobbar på golvet:


Citat:
Det var i fullmäktigedebatten i måndags som folkpartisten Dan Möllengård sa att han troligen kommer att föreslå att en höjning av lönerna för lärare med spetskompetens finansieras genom att helt slopa löneökningar för förvaltnings-, enhets- och områdeschefer.
http://ttela.se/start/trollhattan/1....-vs-mollengard

Nyligen har han också skrivit en motion där han föreslår att politikerna ska utbildas om härskartekniker (se länk till kommunen ovan).


Citat:
Dan Möllengård hävdar att ledarstilen skapar en rädd organisation.

– Det är ingen slump att jag skrivit debattartiklar ihop med gamla fackliga rävar som Lennart Andersson, Kommunal, och Larz Blomqvist, Lärarnas Riksförbund. Ett ledarskap som inte lyssnar lägger en våt filt över kommunens verksamheter och Trollhättans utveckling.

Dan Möllengård drar inte alla socialdemokrater över en kam, och nämner Viveca Dalhammar, ordförande i Trollhättan Energi, som exempel på gott ledarskap.

– Och det är inte så att vi aldrig blir lyssnade på. Men det finns socialdemokrater som ägnar sig åt härskartekniker.

Vilka då?

– Sture Nilsson ger härskartekniken ett ansikte. Jag tycker inte illa om vare sig Sture eller Paul, men vi måste kunna ha en diskussion så att frågor blir belysta från olika håll.
http://ttela.se/start/trollhattan/1....-lyssnar-inte-

Socialdemokraternas svar på kritiken är att de bestämmer eftersom de är det största partiet i kommunen:

Citat:
”De förstår inte att vi har majoritet”
– Paul Åkerlund tycker att kritiken är orättvis
– Grundproblemet är att de mindre partierna inte kan acceptera att Socialdemokraterna har majoritet. Det blir lite tjatigt.
Det säger Trollhättans starke man, Paul Åkerlund.
http://ttela.se/start/trollhattan/1....har-majoritet-

Era tankar kring detta?
Citera
2012-07-18, 20:28
  #2
Medlem
ojskis avatar
Paul Åkerlund är, enligt en bekant i Trollhättan, en fjant som representerar ett parti folk röstar på utan att egentligen veta varför.
Citera
2012-07-20, 01:27
  #3
Medlem
Dan Möllengård är en jävla hycklare. Alla som någonsin deltagit på ett fullmäktigemöte däre han öppnat käften vet att den flitigaste andvändaren av sk. härskarteknik är ju just han själv.

Det lyssnas allt på hans motioner, men 90% av dom är ju rent skräp om sällskapsspel, glass, eller maträtter... sådant som näringsliv skall syssla med och inte kommunen.

Nu senast var det en motion om att starta en Kvibergs marknad i Trollhättan.

De motioner som trots allt rör sig om kommunal verksamhet så handlar det ju om saker som helt har gått emot Socialdemokratisk politik, så vad begär han egentligen? Skall vi driva Folkpartistisk politik bara för att respektera deras 7.53%.
Sossarna har över 50% i Trollhättan så man kör sin politik, det är inte konstigare än att Alliansen kör sin politik på riksplanet.

Det som verkar tynga honom mest är ju hans förbannade kallbadhus som han vill slänga upp i kanalen. Nu har ju alla instanser bedömt det som direkt olämligt att bygga ett kallbadhus där. S har ju inte vart helt emot tanken på ett kallbadhus heller men man ser det inte som en prioriterad fråga precis.
Dan har ju samlat ihop en massa namn iallafall och skall starta upp en förening (Kallbadhusets vänner) som enligt han själv finns tusentals intresserade av att bli medlemmar. Va bra, då kan väl den föreningen bygga skiten och sköta det?

Personligen så tycker jag att Dan är en av de äckligaste, otrevligaste och mest arroganta mäniskor jag någonsin stött på.... men det är min personliga åsikt.

Förstår inte varför FP inte sparkar ut honom med huvudet före i Trollhättan dock. Dom hade vunnit väldigt mycket en annan ledare. Men ryktena säger att ingen vågar gå emot honom i Trollhättan, kanske därför han sitter på hälften av partiets alla förtroendeuppdrag själv. Alla med större arvoden givetvis.

Han lämnade även in en motion nyligen om att anställda i kommunen under 26 skall ha 75% av kollektivavtalsenlig lön. (Undra om det gäller unga lärare också)
Förstår att folkpartiet i stort sett är obefintligt bland de unga i Trollhättan. Av 18 namn på listan till fullmäktige var 2 under 40 år. Regionslistan såg lika illa ut. Och de har lyckats placera totalt hela 2 personer under 40 på alla kommunala uppdrag dom har.

Angående motionen av höjning av lärarlöner på bekostnad av andra tjänstemäns löner så anser varken jag eller S att detta är en fråga som kommunfullmäktige skall gå in och bestämma utan lönebildningen och vilka som skall ha mer eller mindre i lön. Flertalet av de tjänstemän som skulle få stå tillbaka tillhör socialtjänsten och ligger redan ett par tusen i månaden lägre i lön än de i grannkomnerna.
Citera
2012-07-20, 01:33
  #4
Medlem
Fahimes motioner kommer, men hon lämnar ju för fan i drivor med motioner så hon måste ju förstå att alla inte kan behandlas på en gång.
Hon sitter väl fortfarande i kommunstyrelsen på ett S mandat för att S ville ha fler partier representerade i KS?
Citera
2012-07-20, 08:12
  #5
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbelbullen
Era tankar kring detta?
Som trådstartare hade man önskat att du skulle ge din åsikt och kanske berätta varför du är så lessen över att inte få vara med och bestämma i Trollhättan. Det är uppenbart att du tillhör något av minoritetspartierna när man läser din första post med detta konto.

Detta är en pinsam trådstart.
Citera
2012-10-02, 19:04
  #6
Medlem
Möllengård är Sveriges mest patetiska politiker. Maken till populist får man leta efter. Noll erfarenhet av arbete har han också. Han lever på att tillskansa sig diverse "uppdrag" inom kommunen och skriva taskiga debattartiklar i lokalmedia.
Citera
2013-02-26, 22:39
  #7
Medlem
Denna tråd gav tydligen upphov till detta

http://ttela.se/nyheter/trollhattan/...atas-pa-natet-

Han har även satt folk på att gå igenom alla mina inlägg för att kartlägga mig och övervägt att polisanmälla mitt ovanstående inlägg.

Inte för att jag är någon juridikexpert men vad som skulle vara olagligt i mitt första inlägg i tråden har jag svårt att se.

Förmodligen är det jobbigt för honom att han här inte kan ta bort allt negativt som skrivs om honom som han kan på kommentatorsfälten på ttela.se för där försvinner minsta kritik fortare än fan så länge den inte riktas mot S och dess kommunalråd eller det moderata kommunalråd som nu också tröttnat på Dans fasoner.
Citera
2013-02-27, 00:20
  #8
Avstängd
Mike-Boreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Denna tråd gav tydligen upphov till detta

http://ttela.se/nyheter/trollhattan/...atas-pa-natet-

Han har även satt folk på att gå igenom alla mina inlägg för att kartlägga mig och övervägt att polisanmälla mitt ovanstående inlägg.

Inte för att jag är någon juridikexpert men vad som skulle vara olagligt i mitt första inlägg i tråden har jag svårt att se.

Förmodligen är det jobbigt för honom att han här inte kan ta bort allt negativt som skrivs om honom som han kan på kommentatorsfälten på ttela.se för där försvinner minsta kritik fortare än fan så länge den inte riktas mot S och dess kommunalråd eller det moderata kommunalråd som nu också tröttnat på Dans fasoner.

"Jag hatas på nätet"



Vilken tomte. Men skönt att han hjälper till att urvattna begreppet som snart inte är värt att uttala.
Citera
2013-02-27, 12:46
  #9
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Sossarna i Trollhättan lever kvar i det som var hela Sveriges sossepolitik för 30 år sedan. Det finns all anledning att se till att de aldrig blir lika stora igen.
Citera
2013-02-28, 12:07
  #10
Medlem
JayGatsbys avatar
Vet ni vad det värsta är?

Att sossarna kommer sitta kvar med samma makt efter 2014.
Citera
2013-03-14, 13:58
  #11
Medlem
Som ni kan läsa i en av de ovanstående kommentarerna har det hänt en del på sistone (kan tyvärr inte kommentera det pga 1.06).

Radio Trollhättan sänder sedan länge kommunfullmäktiges sammanträden live. I andra kommuner har man ett program före fullmäktigesändningen där aktuella ämnen diskuteras. I december frågade närradioföreningens ordförande Ulf Sundberg kommunstyrelsens ordförande Olov Säfström (S) om de var intresserade av ett liknande program, men han svarade nej.

En som däremot tackade ja var Dan Möllengård och for en månad sen gick radion ut med följande pressmeddelande: http://oi46.tinypic.com/2likfmf.jpg

Reaktionen lät inte vänta på sig, Kommunens informationschef Peter Asp tog kontakt med Ulf Sundberg och hotade med att sluta sända sammanträdena om inte programmet stoppades. Det har varit mycket om det i lokaltidningen den sista tiden (kolla kommentarerna):

http://ttela.se/nyheter/trollhattan/...arradioprogram

Resultatet blev att Möllengårds program flyttas en timme tidigare.
http://ttela.se/nyheter/trollhattan/...r-radioprogram


Vet att någon sosse blev mycket upprörd när han såg det här youtubeklippet där Möllengårds radioprogram annonseras: https://www.youtube.com/watch?v=9C6TcWWq8sE
Citera
2013-03-14, 14:46
  #12
Medlem
Problemet var ju bara att Möllengård försökte framställa det hela som att sändningen var en del av fullmäktige och att fullmäktige låg bakom, vilket inte är fallet utan det är en egen sändning som inte tillhör fullmäktige.
Men i vanlig ordning försöker han framställa sig som en martyr och gå ut och gråta i media om hur dumma sossarna är mot honom.

Nu har sossarna även stoppat hans "samhällsinformation" han delat ut så det lipar han väl också snart om i tidningen.

Där har han delat ut broschyrer med trollhättans stads logga som är märkta samhällsinformation och du får verkligen leta för att hitta att det hela är propaganda ifrån folkpartiet och inte information från kommunen. Fult och falskt men tydligen på rätt sida om den juridiska gränsen även om det är precis på gränsen till bedrägligt. Men det är ju så han brukar jobba den gode Möllengård.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback