Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-24, 22:21
  #1141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahrkantos
Alla människor styrs av deras egna intressen. Det intressanta är dock vad människors egna intressen är. Om det är att exempelvis göra livet för sitt folk bättre, om det är inte tänka längre en näsan räcker, eller rent av är självdestruktivt.

De som har ett eget intresse av göra livet för sitt folk bättre. De måste intressera sig för hur världen fungerar, så att den kan förändras. Så att de som tillhör flocken och kanske mest tänker på hur de ska få mat i magen och kanske få föröka sig om de har tur, blir serverade en underliggande mening och ett syfte med deras liv som är linje med vad som är bäst för folket. Vilket även betyder att de måste få förklarat för sig vad som menas med plikt, heder och ära. Så att det är i linje med vad som är bäst för folket.

Detta beror på att man som materialist, så till vid att man inte är dum i huvudet begriper att det ligger i ens eget intresse att göra det som är bäst för vårt folk. Då ingen annan slutsats är möjlig att dra om man funderar över hur världen är uppbyggd och meningen med livet är osv. Människan är en del av naturen.

Sedan finns det missfoster som lider av någon allvarlig hjärnskada och det gör att de inte förstår och kan ej inse att vi är en del av naturen och att naturens lag är det som gäller. Så då tror man på kulturmarxism, kristendom eller annat hokus pokus som förnekar naturens lag och går emot vad som är sunt rätt och riktigt. Vilket rent materialistiskt skulle kunna betraktas som någon sorts sjukdom eller annan självdestruktiv kraft - som likt andra populationsreglerande mekanismer i naturen syftar till att upprätthålla någon form av balans.

Jag tolkar detta som att du håller med om att de invändningar jag gjorde är viktiga vilket, som jag ser det, innebär att du åtminstone i det här avseendet inte förespråkar någon ren materialism. Gissningsvis så håller du inte med men jag har ingen lust att debattera definitionsfrågor utan är fullt tillfredsställd med att vi är överens om detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Ahrkantos
Jo. Därför att materialister har ett övertag mot idealister som lever i matrix. Vårt folk är helt klart i behov av en upplyst elit som kan styra flockens tankar. Så enkelt är det. De som är material för eliten kommer givetvis vara nyfikna på hur detta går till och kommer att törsta efter den kunskapen. Medan de som tillhör flocken kommer avfärda det hela, eftersom deras förståelse för världen inte är kompatibel med ett liv utanför matrix. Det är också därför jag kan säga en sådan här sak helt öppet. Då idioter kommer ta mig för en idiot och inte uppleva mig som ett hot som kanske styr deras tankar.

Man behöver inte vara materialist för acceptera naturvetenskap, eugenik och annat som sant. Det finns olika former av sanningar beroende på hur användbara de är. Om vetenskap är nyttigt så ser jag inget problem med att använda det även om jag inte skulle kalla mig själv för materialist. Jag skulle iof inte heller kalla mig själv för idealist. Poängen är att även eliten måste ha värderingar som driver dem annars så kommer de inte att vara några bra ledare eller ha någon lojalitet mot folket. Istället så kommer de bara att fullfölja sina egna intressen och sin egen gratifikation.

Citat:
Ursprungligen postat av Ahrkantos
Jo, därför att det är idiotiskt att gå till angrepp mot materialism. Dels eftersom att det är ett idiotiskt påstående att vi lever i ett materialistiskt samhälle, då vi inte gör det. Dels för att om en tänkande människa slår upp på internet vad materialism betyder. Kommer den tänkande människan att finna materialism som något vettigt. Då det ju, i princip är detsamma som vetenskap istället för hokus pokus. Då kommer smarta människor att tvingas ta sådana här debatter, eftersom det är så outhärdligt när idioter ska snacka en massa ologiskt skit.

Att angripa materialism är något som kristna gör, eftersom materialism är ett problem för deras hokus pokus värld. Det är en retorik som är ogenomtänkt och skadlig för nationalismen. Det är en retorik som saboterar den svenska nationalismens strategiska kommunikation.

Jag tycker att du är lite väl självsäker här då du inte har tillnärmelsevis lika mycket att luta dig mot som du tror. Men om du inte har insett det vid det här laget så kommer du nog inte att göra det härefter heller. Det bästa är kanske om vi bara avslutar den här debatten då vi inte kommer någon vart?

Citat:
Ursprungligen postat av Ahrkantos
Kevin Macdonald har uppenbart valt att specialisera sig på ett annat område än strategisk kommunikation. En som däremot likt mig var kunnig inom området, har haft nytta av vad juden Edward Bernays skrivit om strategisk kommunikation i exempelvis hans bok "Propaganda". Det kan man göra, i synnerhet om man har förmågan att tänka själva och avgöra idéer och teoriers riktighet på egen hand och inte utifrån vem som sagt vad. Vem som skrivit något blir då mindre relevant. Nu är det dock så att väldigt få besitter den förmågan och därför är det inte nödvändigt eller intressant att lyfta fram vad enskilda judar haft för idéer eller teorier. I synnerhet om vi även känner till att judar sällan kommer på något själva, utan med stor sannolikhet snappat upp vissa idéer eller teorier från någon god arier i de fall som haft något vettigt att säga.

Men här är det också väldigt viktigt att göra skillnad på sådant som rör mer tekniska frågor, så som strategisk kommunikation. Och sådana frågor som rör ideologi och politik. Det är exempelvis inget problem egentligen att ta lärdom de metoder som den judiska kommunisten Saul Alinsky praktiserade. Att däremot börja lyfta fram vad han eller Paul Gottfried har för politiska åsikter är någonting helt annat. Det är fullständigt galet!

Och det är liksom ointressant vad kulturmarxistiska judar tycker om kristna judar och likväl är det lika ointressant vad paleokonservativa judar tycker om kulturmarxistiska judar. Då det hela tiden rör sig om olika judiska klankrig. Det får aldrig vara judar som avgör hur ramen som vi tänker i ser ut eller vilka de olika polerna i ett åsiktsspektrum är.

Och om man ändå ska läsa vad judar skrivit kan man lika gärna skrivit något som är av relevans och går att använda. Så som det Edward Bernays eller Saul Alinsky skrivit om opinionsbildning rent tekniskt. Inte vad någon paleokonservativ förlorarjude har för åsikter.

Nu måste du ha missförstått mig helt. Jag har aldrig lyft fram Paul Gottfrieds politiska åsikter som ett argument för att han har rätt. Jag lyfte fram honom i egenskap av kunnig akademiker på området vilket du själv inte tycks ha något problem med att göra även om det rör sig om judar. Att jag ens tog upp att han var paleokonservativ var för att du skämtsamt hävdade att han var liberal. Att han sen i grunden skulle vara lojal mot sina judiska stamfränder sin stora intellektuella hederlighet till trots har jag aldrig förnekat men det var inte heller det som var frågan som vi diskuterade.
Citera
2014-04-30, 01:30
  #1142
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindhler
Men det finns ingen nödvändighet att vara kristen för att se en andlig dimension i tillvaron. Snarare tvärtom. Kristendomens andlighet är väsenskild ifrån den traditionella europeiska. Kristendomens andlighet består i djup kontemplation, tillbakadragande, passivitet, fromhet, salighet, ett fullständigt förtryckande av hela den mänskliga sinnevärlden. Detta är förstås oerhört skadligt om det prackas på människor i allmänhet, och om det inte är några fåtalet munkar som känner sig kallade som ägnar sig åt det i samhällets utkant.

Den traditionella europeiska andlighetens är krigarens väg, där andlighet och agerande sammanfaller. Värden såsom heder, makt, seger, ges här en andlig dimension genom en strikt upprätthållen i det närmast asketisk disciplin. Det är detta som är grunden för de stora riddarordnarna, såsom tempelriddarna och tyska riddarorden, och mycket annat som gav våra förfäder sin styrka och storhet.
Du har rätt i att man inte behöver vara kristen för att se en andlig dimension i tillvaron. Däremot håller jag inte med dig om den kritik du har mot kristendomen. Kristendomen är en religion som uppmanar till handling. Se bara på hur de kristna nationalisterna offrade sig i Ukraina. Det finns massor av andra exempel på detta. Däremot så är det viktigt att religionen finns i ett sammanhang. Det bästa är om kristendomen blir inbäddad i nationalism.

Att människor har en andlig världsbild är avgörande för att ett samhälle ska fungera harmoniskt. Det finns nästan ingen pliktkänsla i dagens samhälle. Det är svårt att inte lägga märke till avvecklandet av vårt folks moral och kultur och avkristnandet.

Jag är för kristendomen som religion, både när det kommer till kultur och andlighet. Kristendomen är en naturlig del av vårt arv och en grundläggande del i den västerländska civilisationen.

Det finns alltid problem med religioner, men goda sidorna överväger enligt mig.
Citera
2014-04-30, 02:22
  #1143
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Asagudarna kan man läsa om här och varje gud reprensenterar sin sak.

http://www.ungafakta.se/vikingar/tro/asagudar/
Citera
2014-04-30, 20:37
  #1144
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SFS
Du har rätt i att man inte behöver vara kristen för att se en andlig dimension i tillvaron. Däremot håller jag inte med dig om den kritik du har mot kristendomen. Kristendomen är en religion som uppmanar till handling. Se bara på hur de kristna nationalisterna offrade sig i Ukraina. Det finns massor av andra exempel på detta. Däremot så är det viktigt att religionen finns i ett sammanhang. Det bästa är om kristendomen blir inbäddad i nationalism.

Att människor har en andlig världsbild är avgörande för att ett samhälle ska fungera harmoniskt. Det finns nästan ingen pliktkänsla i dagens samhälle. Det är svårt att inte lägga märke till avvecklandet av vårt folks moral och kultur och avkristnandet.

Jag är för kristendomen som religion, både när det kommer till kultur och andlighet. Kristendomen är en naturlig del av vårt arv och en grundläggande del i den västerländska civilisationen.

Det finns alltid problem med religioner, men goda sidorna överväger enligt mig.

Jag har nog redan uttryckt min kritik mot kristendomen på ett andligt såväl som kulturellt plan i den här tråden redan, så kommer inte älta det, men det är viktigt att påpeka att nationalisterna i Ukraina inte "offrade sig" på grund av att de är kristna, utan för att de är nationalister. Uppoffringarna kommer således inte ifrån kristendomen, utan från nationalismen och personernas inre kvalitéer och beskaffenheter.

Som nationalist så måste man dock beakta vikten av att ens folk har ett moralsystem som är en produkt uppkommen och utvecklad hos sitt specifika folk. Kristendomen är ett universellt moralsystem, som till råga på allt delas av typ 2 miljarder människor av alla värdens olika raser. Liksom, hur jävla effektivt blir det att dela tro och moral med hundratals miljoner med negrer, som i allt större utsträckning dessutom har börjat husera i vårt eget hemland?

Ett moralsystem fungerar som en naturlig skyddsbarriär mot andra mänsliga populationer. Det samma gäller exempelvis kultur, språk och det vi anser vara heligt. De gäller alltså för de som önskar bevara sig själva att urskilja sig så mycket som möjligt inom alla områden.

Jag anser i övrigt att kristendomen måste hållas borta på ett ideologiskt plan inom nationalismen. Det finns plats för kristna nationalister, och vissa kristna samfund kan uppfylla en viss funktion i civilsamhället som skyddande bastioner, men på ett ideologiskt plan så finns inget att vinna genom att korsa nationalism och kristendom, och kristna samfund i sig kommer ALDRIG vara drivande i befrielsen av det svenska folket.
__________________
Senast redigerad av Vindhler 2014-04-30 kl. 20:48.
Citera
2014-04-30, 22:05
  #1145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindhler
Som nationalist så måste man dock beakta vikten av att ens folk har ett moralsystem som är en produkt uppkommen och utvecklad hos sitt specifika folk. Kristendomen är ett universellt moralsystem, som till råga på allt delas av typ 2 miljarder människor av alla värdens olika raser. Liksom, hur jävla effektivt blir det att dela tro och moral med hundratals miljoner med negrer, som i allt större utsträckning dessutom har börjat husera i vårt eget hemland?

Det är helt väsentligt att moralen ska vara sådan att den gör skillnad på ingrupp och utgrupp för att ha bästa möjliga funktion som en del i en gruppevolutionär strategi. Lär av judarna, för bövelen.

Inom vår etniska grupp ska vi ha en rättsstat, altruism, civila rättigheter och plikter, delaktighet i staten, individualism och så vidare. Gentemot utgrupper så som orientaler och negrer gäller helt enkelt att det som är bra för oss det gör vi, och om de tjänar på det så är det väl bra för dem, om de missgynnas av det så rör det inte oss. En religion baserad på våra rötter och vår folkliga tradition är bra lämpad för detta men det är inte kristendomen. Kristna bör väl förstå det?
Citera
2014-05-03, 19:08
  #1146
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aulus
Det är helt väsentligt att moralen ska vara sådan att den gör skillnad på ingrupp och utgrupp för att ha bästa möjliga funktion som en del i en gruppevolutionär strategi. Lär av judarna, för bövelen.

Inom vår etniska grupp ska vi ha en rättsstat, altruism, civila rättigheter och plikter, delaktighet i staten, individualism och så vidare. Gentemot utgrupper så som orientaler och negrer gäller helt enkelt att det som är bra för oss det gör vi, och om de tjänar på det så är det väl bra för dem, om de missgynnas av det så rör det inte oss. En religion baserad på våra rötter och vår folkliga tradition är bra lämpad för detta men det är inte kristendomen. Kristna bör väl förstå det?
Fast kristendomen gör skillnad på ingrupp och utgrupp. Kristendomen accepterar rasskillnader, samt förespråkar ett nationalistiskt tankesätt, med respekt för förfäder, lagar och regler osv. Massinvandring och "mångkultur" är alltså något kristendomens moral motsätter sig.

Låt mig ge ett snabbt exempel.

En utomeuropé har kommit till Sverige för att jobba på ett företag. Denna person vistas sedan en tid av några år inom landet, och tjänar sin inkomst. Ur en moralisk/kristen synvinkel, har denna person givetvis rätt både till sin inkomst och sitt arbetsvisstelse. Men. För den skull inte rätt att få del av den svenska välfärden, såklart. För att inte tala om att kräva bli "svensk".

I ett läge då denna invandrare inte längre accepterar gällande regler, och/eller kräver mer än vad som utlovats, existerar det inget moralisk förpliktelse att behålla denne person inom landets gränser. Ej heller från en kristen moraliskt synvinkel. Kristendomen förespråkar egenansvar framför socialt ansvar, och är därför förenlig med nationella principer, även i förhållande till diverse utgrupper som befinner sig i landet.

Kristendomens "universella moral" utgår alltså från en moral som inbegriper nationella principer.

Är det något som är luddigt av det jag skriver, så är det bara att citera, så jag kan utveckla.
__________________
Senast redigerad av skillnad 2014-05-03 kl. 19:12.
Citera
2014-05-03, 20:14
  #1147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skillnad
Fast kristendomen gör skillnad på ingrupp och utgrupp. Kristendomen accepterar rasskillnader, samt förespråkar ett nationalistiskt tankesätt, med respekt för förfäder, lagar och regler osv. Massinvandring och "mångkultur" är alltså något kristendomens moral motsätter sig.

Men kristendomens ingrupp är kristna, medan utgrupper är hedningar, muslimer, judar (i vissa fall) osv. Alla oavsett härkomst kan kvalificera sig till ingruppen och således är den neutral eller negativ utifrån ett etniskt perspektiv. Att biologi trumfar religion och att en kristen svensk generellt ändå inte sympatiserar mer med en blåsvart kristen broder från afrika än sin ateist till svenssongranne är ett argument mot kristendomen som gruppevolutionär strategi.

Citat:
Ursprungligen postat av skillnad
En utomeuropé har kommit till Sverige för att jobba på ett företag. Denna person vistas sedan en tid av några år inom landet, och tjänar sin inkomst. Ur en moralisk/kristen synvinkel, har denna person givetvis rätt både till sin inkomst och sitt arbetsvisstelse. Men. För den skull inte rätt att få del av den svenska välfärden, såklart. För att inte tala om att kräva bli "svensk".

Men det är lätt att extrapolera kristendomens egalitära idé om människan som skapad av gud och inte ett däggdjur som lyder naturens lagar till att människor har speciella rättigheter och, enbart i kraft av att synbarligen tillhöra samma art, kvalificerar sig för en viss behandling. Se FN.

Citat:
Ursprungligen postat av skillnad
I ett läge då denna invandrare inte längre accepterar gällande regler, och/eller kräver mer än vad som utlovats, existerar det inget moralisk förpliktelse att behålla denne person inom landets gränser. Ej heller från en kristen moraliskt synvinkel. Kristendomen förespråkar egenansvar framför socialt ansvar, och är därför förenlig med nationella principer, även i förhållande till diverse utgrupper som befinner sig i landet.

Återigen finns dock i kristendomen en idé om människan väsensskild från naturen. Det är ju en människa vi pratar om, en som gud har skapat, en som har en själ. Då kan man inte göra hur som helst. Varför skulle det förresten spela någon roll ur kristet perspektiv om gästarbetaren får stanna och ta hit sin familj? Det är väl bra att hjälpa en god kristen broder i nöd så att man får komma till himlen? Herren gör inte skillnad på folk och folk - i alla kan inte jag något exempel där en folkkamrat väger tyngre än en främling i den själsliga vågskålen. Så länge främlingen accepterat Jesus Kristus som sin frälsare vill säga.

Återigen är det så att man visst kan säga att Bibeln inte tvingar en att försörja rasfrämlingar, helt klart. Men, det finns ingenting som säger att det är fel att göra det, och det finns, mig veterligen, ingenting som säger att det är bättre att bidra till sitt eget folk än ett främmande, så länge främlingarna är goda kristna. Kristendomen är neutral eller negativ gentemot etnocentrism. Min analys är att kristna nationalister varit bra trots kristendomen och inte på grund av den.

Fundera över en religion som anser att vi har rätt att konkurrera med andra grupper, att bli fler, starkare och bättre, på deras bekostnad om så är nödvändigt. En religion som menar att de som delar ditt blod, kultur, språk och historia är bra att hjälpa, medan det är dåligt att förbruka resurser på främmande folk. En tydlig skillnad mellan oss och dem. Det är en religion som kan underbygga etnocentrism och fungera som gruppevolutionär strategi.
Citera
2014-05-04, 22:26
  #1148
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aulus
Men kristendomens ingrupp är kristna, medan utgrupper är hedningar, muslimer, judar (i vissa fall) osv. Alla oavsett härkomst kan kvalificera sig till ingruppen och således är den neutral eller negativ utifrån ett etniskt perspektiv.
Njae. Det beror helt på vad man menar med beskrivningen ingrupp. Sverige har ju varit kristet och etniskt homogent under många hundra år. Själva homogeniteten är inget som hindrar någon från att vara kristen. Kristna förespråkar inte mångkultur som ett moraliskt begrepp, snarare tvärt om. Ett omoraliskt sådant, pga av dess förnekelse av det naturliga (moraliska) tillstånd som skapas i den nationella gemenskapen hos ett folk. För att inte tala om alla andra perversioner som kommer av detta "mångkulturella" sammanhang.
Citat:
Att biologi trumfar religion och att en kristen svensk generellt ändå inte sympatiserar mer med en blåsvart kristen broder från afrika än sin ateist till svenssongranne är ett argument mot kristendomen som gruppevolutionär strategi.
Kristendomen inbegriper vissa moraliska förpliktelser. Dessa förpliktelser upphör inte mellan kristna bara för att man delar trosuppfattning, oavsett om man är svart eller vit. En kristen person kan lika väl sympatisera med sitt eget folk, som han/hon kan sympatisera med någon annan. Som jag nämnde. Att ha respekt för sina förfäder och sin arvslott är ett allmänkristet patos, som lätt kan appliceras i ett nationalistiskt sammanhang. Identifieringen sker då främst från en moralisk utgångspunkt, istället för en mer ytlig religiös identifikation.
Citat:
Men det är lätt att extrapolera kristendomens egalitära idé om människan som skapad av gud och inte ett däggdjur som lyder naturens lagar till att människor har speciella rättigheter och, enbart i kraft av att synbarligen tillhöra samma art, kvalificerar sig för en viss behandling. Se FN.
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Självklart lyder kristna under naturlagarna? Vilka rättigheter syftar du på?
Citat:
Återigen finns dock i kristendomen en idé om människan väsensskild från naturen. Det är ju en människa vi pratar om, en som gud har skapat, en som har en själ. Då kan man inte göra hur som helst.
Det är ju inget unikt kristet. Även vikingarna hade en spirituell värld de relaterade till. Och varför skall någon få göra hur som helst. Moral gäller väl oavsett om man har en hedniskt eller kristen gudstro. Om man är ateist eller agnostiker?
Citat:
Varför skulle det förresten spela någon roll ur kristet perspektiv om gästarbetaren får stanna och ta hit sin familj? Det är väl bra att hjälpa en god kristen broder i nöd så att man får komma till himlen? Herren gör inte skillnad på folk och folk - i alla kan inte jag något exempel där en folkkamrat väger tyngre än en främling i den själsliga vågskålen. Så länge främlingen accepterat Jesus Kristus som sin frälsare vill säga.
Därför att enligt kristen moral är det fel att stjäla och bedra såklart. Socialistisk solidaritet (stöld) och kristen moral är två helt olika saker. Snarare vilar det ett ansvar på en gästarbetande kristen att inte leva som en parasit. Skulle han/hon göra det ändå, är det något som den kristna moralen snarare motsätter sig. Vilket gör att en en utvisning av en sådan person, inte går emot någon kristen moral. Moralen väger givetvis mycket tyngre än någon främlings parasitlust, alla gånger.
Citat:
Återigen är det så att man visst kan säga att Bibeln inte tvingar en att försörja rasfrämlingar, helt klart. Men, det finns ingenting som säger att det är fel att göra det, och det finns, mig veterligen, ingenting som säger att det är bättre att bidra till sitt eget folk än ett främmande, så länge främlingarna är goda kristna. Kristendomen är neutral eller negativ gentemot etnocentrism. Min analys är att kristna nationalister varit bra trots kristendomen och inte på grund av den.
Nej. Varför skulle det vara fel om någon vill göra det. Det är ju inte bara kristna som har den moralen. Självklart hade våra förfäder vikingarna liknande moraliskt beteende.

Problemet uppkommer då denna hjälp görs på bekostnad av någon annan. Vilket är omoraliskt i alla aspekter. I kristendom såväl som i asatro, iaf generellt sett.

Som jag redan sagt. Kristendomen gör skillnad på ingrupp och utgrupp. Utan att för den skull predika etnocentrism som viktigare än moral. Likadant här, så kan man dra paralleller till vikingarna. Hur de, inte såg personer inom ingruppen, som oantastliga, utanför moraliska förpliktelser. Denna inställning gäller även i nationalistiska sammanhang.
Citat:
Fundera över en religion som anser att vi har rätt att konkurrera med andra grupper, att bli fler, starkare och bättre, på deras bekostnad om så är nödvändigt. En religion som menar att de som delar ditt blod, kultur, språk och historia är bra att hjälpa, medan det är dåligt att förbruka resurser på främmande folk. En tydlig skillnad mellan oss och dem. Det är en religion som kan underbygga etnocentrism och fungera som gruppevolutionär strategi.
Jag förespråkar främst moral, före blod. Uppenbarligen eftersom det finns massor med samma blod som jag som är mina, både personliga och nationella fiender. Min inställning, som nationalist, ligger ganska nära David Dukes i denna fråga.
__________________
Senast redigerad av skillnad 2014-05-04 kl. 22:35.
Citera
2014-05-05, 23:24
  #1149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindhler
Jag anser i övrigt att kristendomen måste hållas borta på ett ideologiskt plan inom nationalismen. Det finns plats för kristna nationalister, och vissa kristna samfund kan uppfylla en viss funktion i civilsamhället som skyddande bastioner, men på ett ideologiskt plan så finns inget att vinna genom att korsa nationalism och kristendom, och kristna samfund i sig kommer ALDRIG vara drivande i befrielsen av det svenska folket.
Det ska vara tvärtom. Kristendomen ska influeras av nationalism. Tanken med religion, ur ett politiskt perspektiv, är att kontrollera och styra befolkningen i en viss riktning och lyfta fram önskvärda moraliska principer hos gemene man för att samhället ska fungera på ett tillfredsställande sätt.
Citera
2014-05-18, 18:05
  #1150
Medlem
Linkinparkv23s avatar
Får man en fråga en sak?
I och med att jag ser starka fientliga inställningar mot kristendomen från er nationalister, så undrar jag ifall ett nationalistiskt Sverige, kommer tillåta namn med bibliskt/hebreiskt ursprung?

Ja, många "svenska" namn är av bibliskt/hebreiskt ursprung. David, Mikael, Simon, Jakob, Jonas, Johan, Klas, Anna, Maria, Hanna, Josefin, Eva osv är exempel på de.
__________________
Senast redigerad av Linkinparkv23 2014-05-18 kl. 18:58.
Citera
2014-05-18, 18:43
  #1151
Medlem
Beardzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkinparkv23
Får man en fråga en sak?
I och med att jag ser starka fientliga inställningar mot kristendomen från er nationalister, så undrar jag om ifall ett nationalistiskt Sverige, kommer tillåta namn med bibliskt/hebreiskt ursprung?

Ja, många "svenska" namn är av bibliskt/hebreiskt ursprung. David, Mikael, Simon, Jakob, Jonas, Johan, Klas, Anna, Maria, Hanna, Josefin, Eva osv är exempel på de.

Inga namn kommer att bli förbjudna. Men jag tror att fornnordiska namn kommer att öka i popularitet.
Citera
2014-05-18, 20:51
  #1152
Medlem
Vindhlers avatar
Väldigt läsvärt och insiktsfullt om religionen, eller mer specifikt, de kristna samfundens roll i den nuvarande ordningen, och mycket annat smått och gott:

http://www.radixjournal.com/journal/...lly-believe-in

Citat:
[...]
What is called “religion” in the modern world isn’t really religion at all. It’s simply a collection of empty rituals that serve as variations on the same egalitarian theme. Absent a direct connection to community, religion is viewed publicly like choosing a sports team or a favorite food – a private preference of little consequence. The fact that almost all religions are identified with ethnic communities or a past connection to a regime or cultural order simply makes it easier for people to continue to align with it out of shallow nostalgia. But the linkage is no longer explicit.

As modernity runs its course, the churches actually serve as a necessary safety valve. They give people the illusion of identity without the substance. They present the form of Tradition while preaching a doctrine of destruction. And they carry forward the existence of an institution while hollowing it out from the inside. Those churches that try to cling to doctrine in the face of this usually fall into the trap of the “unprincipled exception” themselves – for example, hammering on the sin of gay marriage, while fanatically preaching about the evils of racism. Far from being an obstacle to modernity, the churches are a necessary facilitator, a tool to systematically render would be Traditionalists either impotent or counterproductive.

Before long of course, the institutions are exhausted. What is, after all, the Unitarian Church other than a tax dodge for progressive activists? What are the mainline Protestant churches but facilitators of mass immigration? And what is the bulk of the Catholic Church today but yet another ornate temple to social democracy, albeit one that opposes abortion on the grounds of egalitarianism? Those believers that are left are betrayed by their own shepherds. Viewing the collapse of American churches, it seems that Orthodoxy is simply a generation behind. Like American conservatism, American religion is a “game, a way of making a living,” in the words of Joe Sobran, another man who took the heritage of his church seriously and paid for it.
[...]
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback