2013-08-14, 16:46
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mejlprat
Det är sant detta med särskrivningssjukan i det svenska samhället. Det är en stor fråga och mera av en ren språkfråga. På Twitter förekommer det också självklart.

Jag hittar ingen statistik beträffande förhållandet mellan särskrivare på Twitter och de som skriver på det sätt som jag tog upp i mitt inlägg (gemen inledning och felaktig placering av skiljetecken), men min känsla är att "sjukan" förvisso är mer utspridd hos särskrivarna, kanske.

Det som irriterar mig likväl är att det här Twitterotyget jag beskrivit, det pågår i ganska hög utsträckning också hos annars språkligt kompetenta och skriftligt noggranna personer.
Jag tror det flesta helt enkelt glömt bort hur man använder det svenska språket på ett korrekt sätt. Att språkligt vetande sedan gör samma sak är ingenting jag sett själv, men visst är det tragiskt.
Citera
2013-08-14, 16:55
Medlem
puckots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontelover
Går det på något sätt att rensa alla inlägg, retweets osv man gjort? Vill ha kvar alla följare osv men vill rensa allt man kommenterat etc.

Om du menar någon typ av mass-delete funktion som rensar allting genom ett enda musklick, så finns det nog tyvärr ingen sådan funktion vad jag vet. Utan då måste du nog radera varje inlägg du har har gjort manuellt. Alternativet skulle vara att du tar bort kontot och börjar om på ny kula, men då försvinner ju alla dina följare, så det är väl inte helt optimalt.

Alternativet är att du kontaktar Twitter supporten och hör med dom, om det är något som dom kan fixa åt dig och dom utför såna tjänster åt folk. Men det finns inget som du kan göra på egen hand för att fixa det, mer än att manuellt radera ett inlägg i taget. Men det lär väl bli ganska tidskrävande gissar jag.
Citera
2013-08-14, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puckot
Om du menar någon typ av mass-delete funktion som rensar allting genom ett enda musklick, så finns det nog tyvärr ingen sådan funktion vad jag vet. Utan då måste du nog radera varje inlägg du har har gjort manuellt. Alternativet skulle vara att du tar bort kontot och börjar om på ny kula, men då försvinner ju alla dina följare, så det är väl inte helt optimalt.

Alternativet är att du kontaktar Twitter supporten och hör med dom, om det är något som dom kan fixa åt dig och dom utför såna tjänster åt folk. Men det finns inget som du kan göra på egen hand för att fixa det, mer än att manuellt radera ett inlägg i taget. Men det lär väl bli ganska tidskrävande gissar jag.

Mm exakt. Man orkar inte radera allt manuellt och det finns ju en "Delete" knapp fast då försvinner alla följare och de jag följer vilket jag inte vill. Men ska kontakta twitter.
Citera
2013-08-14, 18:27
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Mm exakt. Man orkar inte radera allt manuellt och det finns ju en "Delete" knapp fast då försvinner alla följare och de jag följer vilket jag inte vill. Men ska kontakta twitter.
Får man fråga varför du vill detta?
Citera
2013-08-14, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Får man fråga varför du vill detta?

Inget måste men har inte skrivit något viktigt, men skulle vara skönt att rensa bara. För tänkte sätta min till privat men då måste jag ha rensat allt först.
Citera
2013-08-20, 23:50
Medlem
Mejlprats avatar
Citat:
Går det på något sätt att rensa alla inlägg, retweets osv man gjort? Vill ha kvar alla följare osv men vill rensa allt man kommenterat etc.
Citat:
Inget måste men har inte skrivit något viktigt, men skulle vara skönt att rensa bara. För tänkte sätta min till privat men då måste jag ha rensat allt först.
Bara en nyfiken i en strut-fråga här: Hur många tweets rör det sig om? Om inte exakt så kan du ange om det är fyr- eller femsiffrigt eller vilken ungefärlig mängd.

Hur har det gått förresten? Har du raderat något ännu?
Citera
2013-08-21, 00:16
Medlem
Pendeks avatar
Vad händer om jag ansluter mitt Twitterkonto till mitt YouTubekonto?

Det står:
Citat:
Läsa Tweets från din tidslinje.
Se vilka du följer, och följa nya personer.
Uppdatera din profil.
Skicka tweets åt dig.

Vad menas med punkt 1? Läser den bara?
Följs nya automatiskt? Baseras det efter vad jag ser på YouTube?
Vad uppdateras i min profil?
Vad för tweets skickas till mig?
Citera
2013-08-21, 02:04
Medlem
Mejlprats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Vad händer om jag ansluter mitt Twitterkonto till mitt YouTubekonto?

Det står:
Citat:
Läsa Tweets från din tidslinje.
Se vilka du följer, och följa nya personer.
Uppdatera din profil.
Skicka tweets åt dig.
Vad menas med punkt 1? Läser den bara?
Följs nya automatiskt? Baseras det efter vad jag ser på YouTube?
Vad uppdateras i min profil?
Vad för tweets skickas till mig?
1 "Läsa Tweets från din tidslinje" är just så: du har ett flöde rullande av de du följer och ser tweetsen allteftersom de framkommer i din tidslinje på skärmen. Hur det ser ut på Youtube vet jag inte då jag inte använder Youtube på det sättet själv.
2 Inte vad jag känner till. Du måste väl alltid aktivera "följ"-rutan manuellt på Twitter? Eller? Det är så jag har förstått det i alla fall.
3 Profilen uppdaterar du själv. Även där måste jag tillägga att det är så jag har begripit det. Hur annars? Att man genom inställningar tillåter att Youtube ordnar med ens profil?
4 Om de ska skicka "åt" (eller till) dig måste väl du först godkänna det och även givetvis skriva det som de ska skriva och skicka åt dig, eller?

Det förefaller enklare att helt enkelt vara inne på sitt Twitterkonto och därifrån skriva, skicka och läsa.
Citera
2013-08-22, 01:05
Medlem
Mejlprats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Vad innebär att favoritmarkera en tweet? Är det ungefär som att bokmärka länken? Ser den som har tweeta att jag har favoritmarkerat hans tweet?

/en som försöker lära sig.
Att favoritmarkera kan man göra av lite olika skäl. Det vanligaste är ett sätt att signalera till den som skrivit tweetet att man just gillar det.

När man väl varit på Twitter ett tag märker man att vissa är väldigt pigga på att favoritmarkera medans andra aldrig någonsin använder möjligheten.
Det ska finnas någon Twittertjänst (minns ej vilken, jag var inne där för något halvår sedan) där man kan se att t.ex. Carl Bildt har favoritmarkerat X antal gånger i historien, Lady Gaga så många gånger och grannen Maria Mariasson Y gånger etcetera.
Någon som vet vad för Twitteradress/klient/tjänst det är som tillhandahåller detta?

Sedan ska det även finnas (det kanske har avhandlats på tråden redan?) en Twittertjänst där man i realtidsnu kan se vad X och Y favoritmarkerar. Kan vara kul att just se hur de man följer och de som följer en sprider sina favoritmärken i nuet.
Citera
2013-08-26, 01:54
Medlem
Mejlprats avatar
Om Tweetdeck
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Jag var tidigare förtjust i Tweetdeck, som gjorde det lättare och mer överskådligt att använda sig av Twitter och att twittra. Sedan började man uppdatera det och komma med försämringar. Nu är de enda fördelarna med Tweetdeck att man kan använda sig av schemaläggning av tweets (dvs bestämma vilken tid och dag som de ska publiceras) och att det blir överskåldigt på ett annat sätt än att använda sig av hemsidan. Nackdelarna är dock många.
Hur är det i dag 2013, uppfattar du? Har du fortsatt eller slutat med Tweetdeck?
Jag hade inte koll på Tweetdeck då 2012 – och kan inte jämföra med idag.

Beroende förstås på vad man använder Twitter till tycker jag Tweetdeck är bra. Framför allt genom att man kan följa många parallellt med bra snabb översikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bledsater
Har hållit på med twitter på sidan och tweetdeck på både deras sida och programmet i en timme nu och fattar inte hur man ska göra för att se alla inlägg av någon man följer. Det jag vill se är när personen jag följer svarar någon annans inlägg som har skickats till just den personen vi båda alltså följer, även om jag inte följer den andra personen. Alltså A föjer B, C svarar på B´s inlägg men A ser inte B´s svar på C.

Svårt att förklara och kanske därför jag inte fattar hu det funkar.
Detta går att göra både manuellt genom Twitter (det vanliga) och klienter som Tweetdeck. Inget märkvärdigt alls. Antingen klickar du på tweetsen och tittar på konversationen/erna som följer etc. - eller så ställer du in mer specifikt genom t.ex. en klient som Tweetdeck. (Nu skrevs ditt inlägg för ett tag sedan och du kanske har kommit underfund med saken. Jag ber om överseende om så.)

– – –

Andra där ute på Flashback med erfarenheter av Tweetdeck nu 2013? Berätta hur ni använder det och vad ni tycker om tjänsten.

Finns andra motsvarigheter till Tweetdeck? Liknande. Vet någon det?
Citera
2013-08-27, 00:50
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mejlprat
Om Tweetdeck
Hur är det i dag 2013, uppfattar du? Har du fortsatt eller slutat med Tweetdeck?
Jag hade inte koll på Tweetdeck då 2012 – och kan inte jämföra med idag.

Beroende förstås på vad man använder Twitter till tycker jag Tweetdeck är bra. Framför allt genom att man kan följa många parallellt med bra snabb översikt.

Ingen aning hur Tweetdeck är idag. Slutade använda det i slutet av förra året. Tweetdeck använde jag mellan 2009-2012, så vet bara hur det var under den tidsperioden. En kombination av att jag var missnöjd med Tweetdeck och samtidigt började använda mig av Twitter mindre, så skippade jag Tweetdeck (och Twitter via mobilen) till slut. Nu använder jag Twitter då och då, men bara genom hemsidan.

Men en av de sakerna som jag gillade med Tweetdeck är precis vad du nämner - själva överblicken. Hade det funnits en bättre variant av Tweetdeck eller en liknande klient som är bra, så hade jag nog använt mig av det.
Citera
2013-08-27, 02:08
Medlem
Mejlprats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Ingen aning hur Tweetdeck är idag. Slutade använda det i slutet av förra året. Tweetdeck använde jag mellan 2009-2012, så vet bara hur det var under den tidsperioden. En kombination av att jag var missnöjd med Tweetdeck och samtidigt började använda mig av Twitter mindre, så skippade jag Tweetdeck (och Twitter via mobilen) till slut. Nu använder jag Twitter då och då, men bara genom hemsidan.

Men en av de sakerna som jag gillade med Tweetdeck är precis vad du nämner - själva överblicken. Hade det funnits en bättre variant av Tweetdeck eller en liknande klient som är bra, så hade jag nog använt mig av det.
Intressant att höra att Tweetdeck funnits så länge. Det visste jag inte.

Jag tror du sätter fingret på vad det handlar om (och varför inte så många, kanske, ger sig in i och diskuterar Tweetdeck på Flashback?), just det att att tjänsten mer/mest är för de som håller på mycket med Twitter/tvittrande. Ideligen s.a.s. (Jag får för mig att gängse Flashbackanvändare inte är någon stor brukare av Twitter. Rätta mig om jag har fel någon. Delvis nämner jag detta med tanke på Twittertrådens aktivitet här.) Det är då man märker att det har sina fördelar. Kör man bara lite då och då kanske det inte är någon direkt vits med Tweetdeck.

Det vore som sagt intressant om det fanns något dylikt Tweetdeck på marknaden.

Något annat: Vet du något om Tweettunnel? Det är förstås en annan sak som inte är att jämföra med Tweetdeck, men det kan vara intressant att höra någon som har en åsikt om tjänsten. Skriver man in det i sökfältet på Flashback uppkommer märkvärdigt nog ingenting! Hmm. Kanske är det mer eller mindre okänt eller för ointressant för gemene Twitterfolk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in