2013-05-27, 02:02
Medlem
puckots avatar
https://twitter.com/AlfSvenssonKD

Blev lite förvånad när jag såg detta. Tror det är den första svenska kändisen jag har råkat på som har ett verifierat twitter-konto, iallafall den första som jag har sett personligen.

Har fått intrycket av att det är ganska ovanligt med svenska kändisar eller offentliga personer som har verifierade konton, att det oftast är amerikanska eller andra utländska kändisar/politiker och liknande som brukar ha verifierade konton. Är Alf den enda svenska kändisen som har ett verifierat konto eller känner ni till några flera? Blev lite nyfiken nu.
Senast redigerad av puckot 2013-05-27 kl. 02:07.
Citera
2013-05-28, 03:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av puckot

Blev lite förvånad när jag såg detta. Tror det är den första svenska kändisen jag har råkat på som har ett verifierat twitter-konto, iallafall den första som jag har sett personligen.

Har fått intrycket av att det är ganska ovanligt med svenska kändisar eller offentliga personer som har verifierade konton, att det oftast är amerikanska eller andra utländska kändisar/politiker och liknande som brukar ha verifierade konton. Är Alf den enda svenska kändisen som har ett verifierat konto eller känner ni till några flera? Blev lite nyfiken nu.
@annieloof@HansRosling@Fjellner@MalmstromEU@carlbi ldt@ericsaademusic@HLundqvist30
Citera
2013-05-28, 10:26
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Hur kommer det sig att jag bli avstängd från twitter hela tiden?
Nu vet jag att det är vänsterfolk som anmäler mig för spam.....men att 1 person gör det för att jag kommenterar en twet med källkritik.... och jag blir avstängd för det? Vad fan är det för jävla skit.
Låter konstigt. Följer du reglerna? Jag har personligen uttryckt en del skit under Husby-upploppen utan att bli avstäng/anmäld av några vänsterfittor. Använder du mycket könsord och sånt? Det skulle vara den enkla anledningen till varför du blir anmäld.
Citat:

Det finns hur många som helst.
Citera
2013-05-29, 03:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Låter konstigt. Följer du reglerna? Jag har personligen uttryckt en del skit under Husby-upploppen utan att bli avstäng/anmäld av några vänsterfittor. Använder du mycket könsord och sånt? Det skulle vara den enkla anledningen till varför du blir anmäld.

Det finns hur många som helst.

Nej det är det som är märkligt. Använder till och med termer som "Unga frustrerade män" istället för andra epiteter som blattar/kulturberikare/nybyggare.
Citera
2013-05-29, 03:44
Medlem
Citat:

Finns hur många som helst, ska man börja rabbla upp alla får vi hålla på ett bra tag.
Citera
2013-05-29, 08:15
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Nej det är det som är märkligt. Använder till och med termer som "Unga frustrerade män" istället för andra epiteter som blattar/kulturberikare/nybyggare.
Haha

Ja då vet jag inte vad det kan vara. Man kan höra med Twitter crew om man orkar...
Citera
2013-08-04, 13:08
Medlem
Går det på något sätt att rensa alla inlägg, retweets osv man gjort? Vill ha kvar alla följare osv men vill rensa allt man kommenterat etc.
Citera
2013-08-13, 18:52
Medlem
Pendeks avatar
Vad innebär att favoritmarkera en tweet? Är det ungefär som att bokmärka länken? Ser den som har tweeta att jag har favoritmarkerat hans tweet?

/en som försöker lära sig.
Citera
2013-08-13, 21:44
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Vad innebär att favoritmarkera en tweet? Är det ungefär som att bokmärka länken? Ser den som har tweeta att jag har favoritmarkerat hans tweet?

/en som försöker lära sig.
Ja, ungefär. Som att "gilla" på Facebook, kan man säga.
Citera
2013-08-14, 14:30
Medlem
Mejlprats avatar
Den här sjukan som finns på Twitter att inleda meningar när man svarar/kommenterar/frågar etc. med gemen bokstav – varför då? Vad är det för kommunikativ ohyra?

Exempel – så här skriver väldigt många när de svarar/frågar/tilltalar någon:
"@KalleLarsson vet du vad en liter mjölk kostar?" ("@KalleLarsson" är alltså Twitteradressen de skriver till – och det genom inledning med gemen bokstav. )

Det ser alltså helt uppåt väggarna korkat ut.

Det språkliga otyget finns på många olika nivåer hos twittrare.

Vad kan skälet vara?

Det kan tilläggas att Twitter trots att det funnits hyfsat många år nu fortfarande är lite undermåligt generellt vad gäller att utnyttja möjligheten att verkligen använda den begränsande 140-teckenmöjligheten fullt ut. De flesta ligger t.ex. för långt ifrån med skiljetecken – det är närmast legio att människor kör med (som exempel) "Vad säger du @KalleLarsson ?" – när det egentligen funkar med/bör vara "Vad säger du @KalleLarsson?". (Medelandet går iväg när man ligger så tight på med skiljetecken på adressen m.a.o. + att det givetvis är som standardsvenska praktiseras annars i samhället.) En rätt hög procentdel på Twitter placerar frågetecknet för långt ifrån (= felaktig svenska således) och förlorar därigenom för övrigt ett dyrbart tecken.

Det senare exemplet här hänger primärt inte ihop med min ämnesfråga, men jag ville exemplifiera med ännu ett språkligt otyg på Twitter.

Huvudfrågan

Vad kan detta med att alltför många svarar/skriver "@KalleLarsson vet du vad en liter mjölk kostar?" i stället för mer språkligt korrekta "@KalleLarsson Vet du vad en liter mjölk kostar?" alternativt "@KalleLarsson, vet du vad en liter mjölk kostar?" (med kommatecken, vilket blir språkligt korrekt) ha att göra med?
Språklig amatörmässighet? Någon sorts okunskap? Dumhet? Korkad Twitterjargong? Vad?
Senast redigerad av Mejlprat 2013-08-14 kl. 14:34.
Citera
2013-08-14, 14:41
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mejlprat
Den här sjukan som finns på Twitter att inleda meningar när man svarar/kommenterar/frågar etc. med gemen bokstav – varför då? Vad är det för kommunikativ ohyra?

Exempel – så här skriver väldigt många när de svarar/frågar/tilltalar någon:
"@KalleLarsson vet du vad en liter mjölk kostar?" ("@KalleLarsson" är alltså Twitteradressen de skriver till – och det genom inledning med gemen bokstav. )

Det ser alltså helt uppåt väggarna korkat ut.

Det språkliga otyget finns på många olika nivåer hos twittrare.

Vad kan skälet vara?

Det kan tilläggas att Twitter trots att det funnits hyfsat många år nu fortfarande är lite undermåligt generellt vad gäller att utnyttja möjligheten att verkligen använda den begränsande 140-teckenmöjligheten fullt ut. De flesta ligger t.ex. för långt ifrån med skiljetecken – det är närmast legio att människor kör med (som exempel) "Vad säger du @KalleLarsson ?" – när det egentligen funkar med/bör vara "Vad säger du @KalleLarsson?". (Medelandet går iväg när man ligger så tight på med skiljetecken på adressen m.a.o. + att det givetvis är som standardsvenska praktiseras annars i samhället.) En rätt hög procentdel på Twitter placerar frågetecknet för långt ifrån (= felaktig svenska således) och förlorar därigenom för övrigt ett dyrbart tecken.

Det senare exemplet här hänger primärt inte ihop med min ämnesfråga, men jag ville exemplifiera med ännu ett språkligt otyg på Twitter.

Huvudfrågan

Vad kan detta med att alltför många svarar/skriver "@KalleLarsson vet du vad en liter mjölk kostar?" i stället för mer språkligt korrekta "@KalleLarsson Vet du vad en liter mjölk kostar?" alternativt "@KalleLarsson, vet du vad en liter mjölk kostar?" (med kommatecken, vilket blir språkligt korrekt) ha att göra med?
Språklig amatörmässighet? Någon sorts okunskap? Dumhet? Korkad Twitterjargong? Vad?
För att svara på din huvudfråga, låt mig komma med en motfråga. Varför särskriver nästan alla idag? Det är samma anledning du frågar efter.
Citera
2013-08-14, 15:05
Medlem
Mejlprats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
För att svara på din huvudfråga, låt mig komma med en motfråga. Varför särskriver nästan alla idag? Det är samma anledning du frågar efter.
Det är sant detta med särskrivningssjukan i det svenska samhället. Det är en stor fråga och mera av en ren språkfråga. På Twitter förekommer det också självklart.

Jag hittar ingen statistik beträffande förhållandet mellan särskrivare på Twitter och de som skriver på det sätt som jag tog upp i mitt inlägg (gemen inledning och felaktig placering av skiljetecken), men min känsla är att "sjukan" förvisso är mer utspridd hos särskrivarna, kanske.

Det som irriterar mig likväl är att det här Twitterotyget jag beskrivit, det pågår i ganska hög utsträckning också hos annars språkligt kompetenta och skriftligt noggranna personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in