Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-07-18, 17:50
Medlem
Jag har tillsammans med sambo nu köpt vår första lägenhet. Nu kommer nästa val; hur ska vi placera lånet? Så här har vi tänkt, dela lånet i 3 delar:

1 del i 2-år
1 del i 3-år
1 del i 3-mån

Tror ni räntorna kommer att gå ner framöver så att vi då kan binda tre-månadersdelen eller bör vi binda alla delarna? Eller ska vi göra något helt annat? Är väldigt intresserad och försöker lära mig men det är som att lära sig ett nytt språk!

Tacksam för råd och tankar kring detta!
Citera
2012-07-18, 18:12
Medlem
Grattis till lägenheten!

Fördelar rörlig
Historiskt sett har det varit dyrare med fast ränta, detta eftersom ni "köper" en försäkring mot ränteuppgång av banken.

Ni har chansen på en räntenedgång.

Ni har möjlighet att sälja när ni vill utan att betala upplösningsavgift.

Fördelar fast

Trygghet att veta om sina fasta kostnader.

Ingen risk för ränteuppgång

Passar för:
Rörlig
- Ni som har lite större utrymme i er ekonomi att klara högränteperioder. (några tusen)
- Ni som skall flytta inom den närmaste tiden
- Ni som är bra på att hantera pengar (inte spenderar upp eventuella räntevinster utan sparar)
- När det är stor chans att räntorna sjunker mycket.

Fast
- Ansträngd ekonomi där det är viktigt att kunna planera varje månad.
- Ni som är lite sämre att hantera pengar
- När det är stor chans att räntorna stiger

Prognos över ränteläget:
Vi har just nu historiskt låga räntor. -->Det verkar osannolikt att de sjunker mycket.
Vi har ett problematiskt ekonomiskt läge. --> Det verkar osannolikt att de stiger mycket den närmaste tiden.

(1% ökning ger ca 500 kr extra att betala per månad om ni amorterar 1 miljon över 30 år)

Mitt råd:
Binda kortsiktigt (-3år) - kommer vara liten skillnad mot rörlig
Binda långsiktigt (+5år) - liten nedsida.
Senast redigerad av Austrianschool 2012-07-18 kl. 18:23. Anledning: förtydligande
Citera
2012-07-18, 18:16
Medlem
Kan lägga till att jag har relativt stort utrymme i min ekonomi och har bundit i 3-år.
Citera
2012-07-18, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Austrianschool
Kan lägga till att jag har relativt stort utrymme i min ekonomi och har bundit i 3-år.

Tack för detta!! Låter förnuftigt!
Citera
2012-07-18, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSomUndrar
Jag har tillsammans med sambo nu köpt vår första lägenhet. Nu kommer nästa val; hur ska vi placera lånet? Så här har vi tänkt, dela lånet i 3 delar:

1 del i 2-år
1 del i 3-år
1 del i 3-mån

Tror ni räntorna kommer att gå ner framöver så att vi då kan binda tre-månadersdelen eller bör vi binda alla delarna? Eller ska vi göra något helt annat? Är väldigt intresserad och försöker lära mig men det är som att lära sig ett nytt språk!

Tacksam för råd och tankar kring detta!

man ska aldrig binda sina lån...
Citera
2012-07-18, 20:46
Medlem
Goto10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
Är man väldigt orolig och nervös över räntan (lånat mer än man borde) tycker jag det kan vara motiverat att binda så man slipper magsår och sömnsvårigheter.
Citera
2012-07-18, 23:35
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goto10
Är man väldigt orolig och nervös över räntan (lånat mer än man borde) tycker jag det kan vara motiverat att binda så man slipper magsår och sömnsvårigheter.
Jodå. Men rent ekonomiskt så ska du, för att tjäna på det, ha gjort en bättre prognos av räntorna än banken. Samma sak med rörligt och fast elpris.
Citera
2012-07-19, 11:15
Medlem
spekulerar väl i att riksbanken sänker styrräntan nästa gång det är dax att sätta den vilket borde pressa ner iaf 5 årsräntan lite till.
Citera
2012-07-19, 17:02
Medlem
Citat:
Vilket skitsnack. det har redan kommit en del anledningar till varför man kan vilka binda lånet. Binder man vid rätt tillfälle kan man tjäna pengar. JAg lyckades binda mitt bolån innan räntorna börjae klättra och är rätt nöjd med det.
Citera
2012-07-19, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Vilket skitsnack. det har redan kommit en del anledningar till varför man kan vilka binda lånet. Binder man vid rätt tillfälle kan man tjäna pengar. JAg lyckades binda mitt bolån innan räntorna börjae klättra och är rätt nöjd med det.

fyra nackdelar med att binda räntan:

- sett över lång tid är bunden ränta alltid dyrare än rörlig.

- om du har bundit dina lån kan du inte byta bank innan bindningstiden har gått ut

- den som binder kan inte amortera och sänka sina räntekostnader

- om du ska sälja får du betala ränteskillnadsersättning
Citera
2012-07-20, 07:29
Medlem
Citat:
fyra nackdelar med att binda räntan:

- sett över lång tid är bunden ränta alltid dyrare än rörlig.

- om du har bundit dina lån kan du inte byta bank innan bindningstiden har gått ut

- den som binder kan inte amortera och sänka sina räntekostnader

- om du ska sälja får du betala ränteskillnadsersättning

1. Historiskt har det oftast varit bättre med rörligt. Efter finanskrisen har det (nästan) alltid varit bättre med kortare bunden ränta (1-3 år). Efter finanskrisen har prissättningen på korta pengar ändrats. Tidigare finansierade de svenska bankerna långa bolån med kort upplåning, något de inte får göra i någon större utsträckning idag. Nu måste de matcha löptider mer så exempelvis låna upp på 5 år och sedan swapa till 3 månaders rörligt för att kunna låna ut till en bolånetagare som vill ha 3 mån "rörlig" ränta. Detta gör att rörliga pengar är dyrare och sannolikt kommer vara dyrare än de varit historiskt om du jämför med bundet.

2. Du kan byta bank men du kan inte flytta över dina lån utan att lösa dem. Men ser ingen anledning till det om du har en låg billig ränta.

3. Fel. Du kan lägga upp en amorteringsplan när du binder ditt lån. Vissa banker erbjuder även att du kan extraamortera trots bundet lån. I dagens läge är det dock dumt att amortera då sparränta>bolåneränta.

4. Delvis rätt. Flera banker erbjuder att du flyttar/byter säkerhet för lånet. Dvs samtidigt som du säljer din bostad så köper du en ny så är det möjligt att ha kvar samma lån.
Citera
2012-07-20, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
I dagens läge är det dock dumt att amortera då sparränta>bolåneränta.

vilken bank erbjuder högre sparränta än vad de tar i bolåneränta?

jag tycker att det ser ut som om sparräntan ligger inom intervallet 0-3 % och bolåneräntan ligger runt 4%...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in