Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-07-18, 13:39
  #1
Medlem
droolers avatar
Ecorub AB som är bornoterat på Aktietorget aviserar en ny emission. Ecorub kommer att få in ca 6,5 miljoner kronor genom sin nyemission. Nyemissionen beräknas genomföras under hösten 2012.

Ecorub är miljöbolag och jag tycker att svenska miljöteknikbolag kommer att blomstra i framtiden. Aktiekursen är ganska låg nu för tiden : ca 2,6 kr. Priset känns bra.

http://aktietorget.se/QuotesInstrument.aspx?Language=1&InstrumentID=SE00 03273531

Det som bekymrar mig är att Ecorub levererar nästan bara förluster. Läste på nätet hos www.allabolag.se och ser följande resultat (i tusen kronor):

2008 -1 437
2009 149
2010 -2 917

2011 var också ett nytt förlustår för Ecorub AB enligt bolagets årsbokslut. Närmare 1,2 miljon kronor minus är resultatet för 2011.

http://aktietorget.se/pressdocs/Ecorub/62652/7aaw7ctlg4pkz3pzavs6beujlmtbarcljdbv5h6dcxen5onqqw rfvpzz5hskq1j3.pdf

Förlustsiffror fortsätter i Q1 - 2012 med -0,17 miljon kronor som är en väsentlig förbättring jämte Q1 - 2011.

Jag är medveten att utveckling av miljöteknik är långsamt process. Den kostar också. Jag vill gärna köpa aktie i svenska miljöteknikbolag men saknar en teknisk analys. Allt jag hittar här på FB som kretsar kring Ecorub är gamla bråk och gräll.

Frågan är kommer min eventuell köp av Ecorub B hamna bland mina förlustaffärer eller en succé?

Drooler
Citera
2012-07-18, 15:45
  #2
Medlem
Anledningen till att bråk uppstår beror oftast på att en grupp fanatiker hävdar att en idiotaktie ska göra dem rika.

Ecorub är definitivt en av dem.
Citera
2012-07-18, 19:50
  #3
Medlem
Ovations avatar
Du kan inte så mycket om aktier va? Hur mycket en aktie kostar är oväsentligt. Det som spelar roll är vad aktiekursen är i förhållande till antalet aktier.

Lite kort sammanfattning av Ecorub:
- 75 % av hela omsättningen går åt till löner
- Aldrig gjort vinst
- Inne på sin tredje nyemission på de senaste två åren
- Aktietorget
- Obefintlig omsättning av aktierna (svårt att bli av med aktierna)

Det du egentligen gör om du är med i emissionen är att finansiera möjligheterna för ledningen att ännu ett år kunna berika sig själva (med löner). Emissionen kommer att räcka till 18 månaders löneutbetalning, sedan är den slut och nya pengar måste in för att finansiera nya löner (och kanske lite forskning också) vilket kommer att ske via en ny emission. Bolaget har bara lånat en halv miljon långsiktigt av banken, varför tror du inte banken har gått med på att låna ut mer för om det nu är en så bra affärsidé?

Miljöteknik har lååååååååång tid kvar innan den blir ekonomiskt lönsam. Kolla t.ex. på miljöteknikbolaget Morphic, 12 år på börsen med 12 år av förluster. Nyemission efter nyemission har vattnat ur aktievärdet och kvar idag är ett tomt skal och ägare som har 1/166 kvar av vad de investerade.

Chansen att ett minibolag som EcoRub skulle lyckas bättre är obefintligt. Morphic var betydligt mer diversifierade men klarade ändå inte av det. Jag är helt säker på att inom fem år har EcoRub gjort minst tre nyemissioner till.
Citera
2012-07-18, 23:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovation
Du kan inte så mycket om aktier va? Hur mycket en aktie kostar är oväsentligt. Det som spelar roll är vad aktiekursen är i förhållande till antalet aktier.

Vill vara förtydliga det här för TS. En aktie är en andel av ett företag. När man köper en aktie måste man fråga sig inte bara vad den kostar, utan om man får en bautabit eller brödsmula.
Det vanliga sättet man jämför priser på är att kolla vad hela företaget skulle kosta om alla aktier såldes till nuvarande pris. Sen kan man jämföra detta pris på företaget med vad man tror de kommer prestera i termer av vinst, försäljning, utdelning i framtiden.
Citera
2012-07-19, 12:52
  #5
Medlem
droolers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l
Vill vara förtydliga det här för TS. En aktie är en andel av ett företag. När man köper en aktie måste man fråga sig inte bara vad den kostar, utan om man får en bautabit eller brödsmula.
Det vanliga sättet man jämför priser på är att kolla vad hela företaget skulle kosta om alla aktier såldes till nuvarande pris. Sen kan man jämföra detta pris på företaget med vad man tror de kommer prestera i termer av vinst, försäljning, utdelning i framtiden.

Nja....

Om jag jämför mina tidigare köp Ecorub B är billiga. Jag köpte både Ericsson och Telia. Nu är deras aktier billiga men vid köpet var mycket mer värda än idag. Slutsatsen - jag förlorade pengar på stora bolag.

Nu vill jag köpa billiga, småbolagsaktier i miljöteknikbranschen. Det är därför jag kikade på Ecorub B. Man har ett patent som är säkert någon säkerhet, tror lilla jag.

Drooler
Citera
2012-07-19, 13:06
  #6
Medlem
droolers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovation
Du kan inte så mycket om aktier va? Hur mycket en aktie kostar är oväsentligt. Det som spelar roll är vad aktiekursen är i förhållande till antalet aktier.

Lite kort sammanfattning av Ecorub:
- 75 % av hela omsättningen går åt till löner
- Aldrig gjort vinst
- Inne på sin tredje nyemission på de senaste två åren
- Aktietorget
- Obefintlig omsättning av aktierna (svårt att bli av med aktierna)

Det har du 100% rätt iofs.

Jag klarar inte djupare analys av årsbokslutet. Men jag stirrar mig blind på Excel.

Mina misstankar gällande Ecorub är att man anstränger sig inte det minsta. Om man har produkt som är miljövänlig borde man tjäna några pengar. Det är bara att sälja men Ecorub gjorde det inte.

Svagheten ligger kanske i att säljare är dåliga på att sälja miljöprodukter, dålig förberedd, inte gjort hemläxa, utan incitament eller fan vet vad.

I det här landet är miljömedvetenhet hög. Det säljs miljöprodukter överalt: gröna lampor, grön diesel, osv osv osv. Det måste finnas kunder för Ecorubs produkter. Hittar man inte kunden då borde väl någon fatta misstankar efter alla dessa år?

Eller hur?

Om Ecorub bara byter riktning och börja sälja borde det gå.

Vet ej?

Jag kan inte bestämma mig ska jag köpa Ecorub B eller inte.

Mer input behövs?

Drooler
Citera
2012-07-19, 14:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drooler
Mer input behövs?

Drooler

Nej, det behövs inte. Om du absolut ska köpa miljöteknik så bör du helt enkelt leta upp ett annat bolag som faktiskt säljer en fungerande produkt.

Eolus vind eller Studsvik kanske?
Citera
2012-07-20, 12:24
  #8
Medlem
droolers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mein Teil
Nej, det behövs inte. Om du absolut ska köpa miljöteknik så bör du helt enkelt leta upp ett annat bolag som faktiskt säljer en fungerande produkt.
Eolus vind eller Studsvik kanske?

Vindkraft är ovisst än så länge. Flera av planerade etableringar har mött hårt motstånd av myndigheterna och befolkningen. Vindkraftparken i Piteå är stoppad av Naturvårdsverket OSV OSV

Studsvik, skämtar du?

Jag vill gärna veta med för och mot Ecorub B för att kunna bestämma mig.

Drooler
Citera
2012-07-20, 13:11
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drooler
Vindkraft är ovisst än så länge. Flera av planerade etableringar har mött hårt motstånd av myndigheterna och befolkningen. Vindkraftparken i Piteå är stoppad av Naturvårdsverket OSV OSV

Eolus vind gör vinst och har flera projekt på gång. Ecorub har personaladministration... Vilket skulle du satsa på?

Citat:
Ursprungligen postat av drooler
Studsvik, skämtar du?

Studsvik är engagerat i både att effektivisera och avveckla kärnkraft. Det är ju åtminstone mer clean tech än att producera hetluft i norrbotten.
Citera
2012-07-21, 21:57
  #10
Medlem
droolers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mein Teil
Eolus vind gör vinst och har flera projekt på gång. Ecorub har personaladministration... Vilket skulle du satsa på?
Studsvik är engagerat i både att effektivisera och avveckla kärnkraft. Det är ju åtminstone mer clean tech än att producera hetluft i norrbotten.

Du kan ha rätt.

Studsvik har både och. Dessutom finns sådana som tror att kärnkraft är renare än kolkraft. Det må vara sant för stunden men kärnkraft lämnar spår som kommer att vara lika farliga i 1000-tals år. Svårt att diskutera ....

Jag tänkte mer på ett bolag som tillverkar ekologiska produkter, återvinner någonting och gör om till nya produkter. Visst vill jag tjäna en slant men lika väl vill stödja miljötekniska lösningar eller ekoprodukter eller något åt det hållet.

Finns sådana?

Drooler
Citera
2012-07-26, 11:42
  #11
Medlem
droolers avatar
Ecorub AB - vilka är de viktigaste konkurrenterna?

Hittade det här på: Redeye.se Inlägg är skrivet av ProfessorK som har varit flitig Ecorubs belackare på FB. Hur mycket kan han/hon om Ecorub AB vet ej. Antar att han har några infos i alla fall.

Tyvärr har jag inga kunskaper om patent och nyttjande av patentet. Ecorub AB äger ett patent men det finns gott om konkurrenter i Sverige.

Kan någon bedöma om det här har påverkan på min eventuell köp av aktier Ecorub B?

Läs del av inlägget här:

Ecorub AB - vilka är de viktigaste konkurrenterna?

Det är inte alltid alldeles lätt att beskriva företagets konkurrenter. Det är lättast att avfärda deras existens och påstå, som Ecorubs VD brukar göra, att man är ensam på marknaden. Men det får man väl inte säga pga i det här landet finns flera konkurrenter och ännu fler utomlands.

De företag som direkt konkurrerar med Ecorub AB med en liknande produkt eller tjänst är det inte särskilt svårt att hitta. Men det finns även företag som konkurrerar på produktgruppsnivån. Det är ibland svårare att bestämma, och även analysera effekterna av sådan konkurrans, men jag ska försöka.

Ett företag som konkurrerar med Ecorub AB är SealEco AB från Värnamo

SealEco AB

Deras huvudprodukt är gummiduk för byggtätningsmaterial av EPDM- och butylgummi. EPDM- och Användningsområdena är tätskiktssystem för tak, geomembraner,

EPDM och butylgummi är flexibla och elastiska material som absorberar rörelser i byggnadskonstruktionen oavsett ålder och temperatur. SealEco har gjort deras gummidukar svetsningsbara (som är en av Ecorubs huvudargument).

Vilka andra säljargument har Ecorub AB?

Att deras material är miljövänliga och innehåller återvunnet gummi. Det må vara sanning men med modifikation. Ecorub köper deras produkter i USA, fraktar hit och säljer som miljövänlig alternativ. Hur mycket är det miljövänligt att frakta gummiduken över hela USA, sedan båttransport över Atlanten sedan transport till kunden i Sverige? Transporter påverkar miljö mer än allt annat.


Resten kan ni läsa på Redeye.se
Citera
2012-08-29, 13:27
  #12
Medlem
droolers avatar
EcoRub - ECO B

Vad betyder egentligen att VD och styrelse har inte tagit ut lön eller arvoden under första halvåret 2012?

Tack på förhand

Drooler

EcoRub: Delårsrapport för Ecorub AB (publ) januari - juni 2012
* Nettoomsättning för perioden 2,5 Mkr (2,3)
* Resultat efter finansnetto - 0,2 Mkr (-0,7)
* Resultat per aktie -0,02 kr (-0,27)
* Likvida medel vid periodens slut 0,03 Mkr (0,4Mkr)

VD-KOMMENTAR

Historiskt sett har resultatet för den rörelsedrivande verksamheten första halvåret varit sämre än andra halvåret. Så lär det också bli i år.
Omsättningen i koncernen är lite högre jämfört med föregående år men kostnaderna har minskat med ca 0,5 Mkr och resulterat i motsvarande lägre förlust än motsvarande period 2011. Främsta orsaken till kostnadsminskningen är att vd och styrelseledamöterna inte har erhållit lön eller arvoden under första halvåret 2012.
Arbergo AB har en försäljningsminskning på 10 % jämfört med föregående år och en minskad personalstyrka med 0,5 anst. Andra halvåret har historiskt sett en bättre omsättning. Vi har fler större projekt på gång jämfört med tidigare år varför slutresultatet för året bör blir bättre än föregående år.
Profarma AB har ökat sin omsättning med 60 % jämfört med föregående år. 75% av intäkterna brukar komma under hösten/tidig vinter i det bolaget varför ett positivt rörelseresultat förväntas inför årsskiftet.
EcoElast AB har ökat sin omsättning från en låg nivå men med 147 % jämfört med året innan och här beräknas ökningen blir väsentligt högre när projekt som arbetats fram inom EU-projekten ACE nu börjar omvandlas till affärer.
För kommande halvår räknar vi med en betydande omsättningsökning och ett förbättrat resultat i den löpande verksamheten som ett resultat av det arbete som bedrivits i EU-projektet ACE och tillväxt i dotterbolagens nuvarande verksamhet.
Under perioden har ett strategiskt viktigt mål nåtts nämligen återlämnandet av den bankgaranti som utställdes till EU i samband med att vi fick ett förskott på 1,3 miljoner av det möjliga stödet från EU på över 4 miljoner. Nackdelen är att den andra tredjedelen av bidraget, som skulle ha betalts ut nu inte betalas ut. Vi får kvarvarande bidrag utbetalt i samband med att slutredovisningen sker. Det lär vara första gången som EU återlämnar en bankgaranti innan ett projekt är slutredovisat och det har tagit lång tid för EU att processa detta. Återlämnandet tycket jag få ses som ett mått på hur viktigt EU anser det är att v i lyckas med finansieringen.
Bolaget förbereder en riktad emission, eventuellt kombinerad med en företrädesemission, med målsättningen att slutföra den snarast möjligt, troligen i oktober. Arbetet med att utreda etableringsalternativ fortskrider och har redovisats i ett pressmeddelande i maj 2012 med rubriken " En tredubbling av kursen sedan årsskiftet"
Åke Paulsson, vd

Se rapporten från EcoRub här: http://www.aktietorget.se/pressdocs/...0120823_14.pdf
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback