2012-07-18, 10:40
Medlem
anz1kts avatar
Hej!

Jag har beställt hem ett Mastercard (kreditkort) från SEB. När jag läser runt på bankens hemsida om kortet så ser jag att det för en del fördelar med sig vid köp av vitvaror, elektronik och resor. Vad mer skall man använda sitt Mastercard till?

Jag ser även att de har en ränta på drygt 11%. Vad innebär det? Är det om jag går ner på minus på kontot? Alltså använder själva krediten?

Kan jag välja att ha pengar på mitt Mastercard så att jag inte behöver gå ner på krediten? Behöver jag i så fall inte betala någon ränta?

Måste jag betala räntan även om jag betalar tillbaka skulden i tid?

Många frågor, hoppas någon kan svara på dem.

Tack!
Citera
2012-07-18, 10:47
Medlem
cammos avatar
Med mastercard får du en räkning varje månad med alla inköp.

Väljer du inte att betala hela beloppet så kan du vänta 60 dagar och då blir det ränta.
Citera
2012-07-18, 10:56
Medlem
anz1kts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Med mastercard får du en räkning varje månad med alla inköp.

Väljer du inte att betala hela beloppet så kan du vänta 60 dagar och då blir det ränta.

Kanon. Om jag betalar det inom de 60 dagarna så blir det alltså ingen ränta alls?
Citera
2012-07-18, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anz1kt
Kanon. Om jag betalar det inom de 60 dagarna så blir det alltså ingen ränta alls?

Observera att det är upp till 60 dagar. De köp du gör under en månad ska du betala den sista i nästkommande månad. På så sätt kan kredittiden variera mellan 29 och 60 dagar.

Man kan alltid betala in i förskott (och sätta in mer än beviljad kredit) om man vill göra ett större inköp. Betalar du något annat än hela skulden så blir det hög ränta, så ha disciplinen att inte handla för mer än du kan betala nästa månad.

Det finns en hel del undantag när det gäller försäkringsskyddet så läs igenom villkoren, de är (tyvärr) inte fullt så förmånliga som man först kan tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in